Berta Sándor

A távgyó­gyászati startupok átadják az adataikat a közösségi oldalaknak

A felhasználók komolyan aggódhatnak amiatt, hogy hová kerülnek a személyes információik.

A Mozilla már korábban szembesült azzal, hogy a mentális egészséggel kapcsolatos alkalmazások esetében a legtöbb vállalat egyszerűen nem fordított figyelmet a felhasználói adatok biztonságos kezelésére. Most a The Markup és a STAT vizsgálata még elkeserítőbb eredménnyel zárult, ugyanis kiderült, hogy 50 távgyógyászati vállalkozásból 49 megosztja az emberek adatait, elsősorban a neveket, az e-mail-címeket, a telefonszámokat, az IP-címeket és a kérdőívekből származó orvosi információkat, a Facebookkal, a LinkedInnel, a TikTokkal és más hasonló közösségi vagy technológiai társasággal. Az érintett piaci szereplők ehhez olyan nyomkövető fájlokat használnak, amelyek adatokat küldenek az adott cégnek, amikor az ügyfél például kitölti az oldalukon található űrlapot. Az ugyanakkor egyelőre nem derült ki, hogy pontosan mit is csinálnak a cégek a birtokukba jutott személyes adatokkal, mert az nem követhető nyomon.

A távgyógyászati startupok az interneten keresztül kínálnak orvosi szolgáltatásokat egy egészségügyi szakemberrel folytatott telefonálás vagy videóbeszélgetés útján. A vizsgálat 50 vállalat közül 49 osztotta meg a birtokába jutott személyes információkat különböző technológiai vállalatokkal. A vállalkozások közül 49 nyilvánosságra hozta azokat az URL-címeket, amelyeket a felhasználók az oldalán meglátogattak. Emellett 35 társaság osztott meg személyes adatokat, például neveket, telefonszámokat és e-mail-címeket. További 13 cég pedig megosztotta az internetezők által a kérdőívekre adott válaszokat, amelyek között néhány orvosi kérdés is volt és 11 startup adta tovább, hogy például a vásárlók milyen gyógyszereket tettek a bevásárlókosarukba. Ezek az adatok ezután többek között a Bing, a Google, a LinkedIn, a Meta, a Pinterest, a Snap, a Tiktok és a Twitter rendszereibe kerültek. Az egyetlen piaci szereplő, amely nem osztotta meg a személyes információkat az Amazon Klinika volt.

A szakértők hangsúlyozták, hogy a fenti számok csak azok, amelyeket a vizsgálat során észleltek. A különböző webhelyek és aloldalak különböző típusú nyomkövetőket használnak és nem minden aloldalt teszteltek minden nyomkövető típusra. Az azonban egyértelművé vált, hogy az adatok a távgyógyászati startupoktól a technológiai vállalatokhoz áramlanak. Az eredményekkel szembesítették az érintett vállalkozásokat, amelyek közül néhány reagált is. A Workit Health szóvivője a következőket írta e-mailben: "A Workit Health komolyan veszi tagjaink adatvédelmét. Óvatosságból úgy döntöttünk, hogy egyelőre módosítjuk néhány adatforrásunk használatát, amíg folytatjuk a probléma kivizsgálását."

A Meta és a Google azt állította, hogy olyan algoritmikus szűrőket használnak, amelyek közvetlenül kiszűrik és blokkolják az ilyen információkat. "Egyértelműen utasítjuk a hirdetőket, hogy bizonyos adatokat ne osszanak meg velünk, és folyamatosan együttműködünk partnereinkkel, hogy elkerüljük az ilyen adatok véletlen továbbítását. A felhasználók egyéni egészségi állapota alapján történő célzott megkeresések ellen is van irányelvünk" - írta Kate Amery, a Tiktok szóvivője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!