SG.hu

Szenzorok segítik a parkolást a belvárosban

Budapest V. kerületében adták át a Vodafone első NB-IoT Smart Parking szenzorait az országban.

A Vodafone Magyarország az IoT megoldások tömeges alkalmazásával szeretné közelebb hozni a jövő okosvárosait. A keskenysávú rádiótechnikát alkalmazó (NB-IoT) parkolószenzor Magyarországon elsőként Budapest V. kerületében kapott helyet, ahol 135 szenzor telepítésével egyedülálló közlekedési infrastruktúra épül. A Vodafone globális szinten is kitüntetett figyelmet fordít az NB-IoT technológiára, 2019-re a világ legnagyobb hálózatát hozza létre Európában, aminek természetesen Magyarország is a része lesz. A Vodafone a Smart Lynx Kft-vel Budapest Belvárosában, az V. kerületben, az NB-IoT technológiának köszönhetően olyan parkolószenzorokat telepített, amelyek által Magyarországon is egyedülálló közlekedési infrastruktúra épülhet ki.

Az V. kerületben telepített okosparkolási megoldás alapját a parkolóhelyeken elhelyezett, aszfaltba épített szenzorok adják. A parkolóhely foglaltságát figyelő szenzorok ellenőrzik, hogy a parkolóhely foglalt vagy szabad, ha változik az állapot, a szenzorba épített jeladó a Vodafone NB-IoT hálózatát használva jelez a központi szervereknek. A sofőrök egy mobil alkalmazáson keresztül láthatják a közelben szabad parkolóhelyeket a térképen megjelenítve, ahova az általuk preferált navigációs szoftver, majd a közelbe érve az okos parkolás-segítő alkalmazás a legrövidebb úton irányítja őket. Emellett a parkolódíj fizetését is elindíthatják az alkalmazásban.


Ilyen elemes eszközöket telepítenek a parkolóhelyekre, melyek magnetométerrel érzékelik, ha fémtömeg áll föléjük

"Többek között az ilyen okosparkolást lehetővé tevő megoldások révén tapasztalhatjuk meg igazán, hogy az okosvárosok már nem a távoli jövő részét képezik, hamarosan a mindennapjaink részét képezik majd” – nyilatkozta Király István, a Vodafone Vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese. "Az új okosparkolást támogató technológia bevezetését támasztják alá azok a kutatások, amelyek szerint a közlekedésben résztvevő személyautók számának akár 74 százaléka éppen parkolóhelyet keres, míg az átlagos parkolóhely keresésre fordított idő csúcsidőben akár 14 perc is lehet. A parkolóhely keresésének gyorsításával ez az idő csökkenthető, valamint a forgalom, a légszennyezés mértéke és a zajszennyezés is mérséklődhet.”

Az NB-IoT egy ipari célú LPWA (alacsony energiafogyasztású, nagy hatótávolságú) vezeték nélküli technológia, amely számos okosvárosokra jellemző megoldáshoz – például okos utcai lámpákhoz, hálózatba kapcsolt egészségfigyelő megoldásokhoz, vagy okos parkolószenzorokhoz – biztosít olcsó, és a 4G hálózat biztonsági jellemzőivel rendelkező konnektivitást. A NarrowBand-IoT hálózat optimális olyan alkalmazásokhoz, ahol kevés adatot kell gyűjteni sok szenzorból, kevésbé hozzáférhető helyszíneken.

A hálózat legfontosabb jellemzői közé tartozik a biztonságos adatkommunikáció, és a mobilhálózat nyújtotta lefedettséghez képest kb. 10-szer nagyobb területi lefedettség. A hatékonyabb energiafelhasználásnak köszönhetően az eszközök egyetlen elemmel 5 évig, vagy még annál is hosszabb ideig üzemképesek maradnak. A Vodafone Csoport globális szinten is nagy hangsúlyt fektet a technológia további fejlesztésére, hiszen tervei között szerepel, hogy 2019 végére megduplázza állomásai számát az európai NB-IoT (Narrowband Internet of Things – keskenysávú dolgok internete) hálózatában.

A fejlesztések lehetővé teszik, hogy a Vodafone egyetlen cellában közel 50 000 eszközt tudjon kiszolgálni, fennakadás vagy torlódás nélkül. Az, hogy az NB-IoT ilyen rangos helyet kapott a Vodafone Csoport tőkebefektetési tervei között, a vállalati ügyfelek részéről tapasztalt jelentős igényt tükrözi. A vállalatok 67 százaléka szerint az IoT ma már kritikus fontosságú, amit jól bizonyít, hogy 82 százalékuk a 2017-ben készült felmérés idején több ilyen eszközt használt, mint a megelőző év azonos időszakában.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #1
    Vidám jeleneteknek lehetünk tanui,amikor 20 autós startol rá 1 parkolóhelyre.
    Egyetlen hibája a rendszernek,hogy nem növeli a parkolóhelyek számát.
    Megint a tipikus magyar jelenség,hogy *szervezéssel* akarják a feltételek hiányát pótolni