MTI

Okoslámpaoszlopokat mutattak be Budapesten

Internetet nyújtanak és feltölthető velük az elektromos autó, alkalmasak segélyhívásra és térfigyelő kamera is van rajtuk.

Csoportba kapcsolt közvilágítási okososzlopokat mutatták be Budapesten, a IX. kerületi Lechner Ödön fasorban. A kísérleti projektben öt, különböző funkciókkal rendelkező közvilágítási oszlopot telepítettek és kapcsoltak össze. Az energiatakarékos, fényerő-szabályozásra és távvezérlésre is alkalmas lámpatestek mellett az oszlopok további intelligens funkciókat biztosítanak, egyebek mellett wi-fi szolgáltatást, videós térfigyelést, segélyhívást, elektromos járműtöltést, környezetérzékelő szenzorokat és programozható LED információs képernyőket. Az összköltség mintegy 50 millió forint volt.

A bemutató után rendezett ismertetőn Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára kiemelte: a projekt magyar fejlesztők munkája, az intelligens oszlopok hozzájárulnak a budapestiek életminőségének javulásához. Az oszlopok által gyűjtött információk és az általuk nyújtott szolgáltatások hozzájárulnak a környezet állapotának jobb megismeréséhez, a fogyasztóbarát digitalizáció vívmányainak elterjedéséhez, a közbiztonság javításához, miközben minőségi energiaszolgáltatást nyújtanak és elősegítik a tiszta, klímabarát közlekedést - fejtette ki az energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkár.


Marie-Theres Thiell, az Elmű-Émász igazgatóságának elnöke hangsúlyozta: a kísérleti projekt bemutatja az oszlopok újfajta hasznosításának lehetőségeit valós városi környezetben, valamint a jövőbeni értékesítés referenciájaként is szolgál. A projektben az Elmű-Émász ötletgazdaként, befektetőként és fővállalkozóként vesz részt, a BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. a felállított oszlopok tulajdonosaként és a közvilágítás üzemeltetőjeként szintén befektető és finanszírozó, a Hofeka cég az oszlopok gyártója, a NETvisor pedig a rendszerintegrátor.

Bagdy Gábor, Budapest főpolgármester-helyettese elmondta: az önkormányzat a Smart City (Intelligens Város) koncepció kapcsán főként a főváros élhetőségére, és ennek javítására helyezi a hangsúlyt. Az Economist Intelligence Unit (EIU) 140 várost vizsgáló tanulmányára hivatkozva kiemelte: Budapest élhetősége évről évre javul, a magyar főváros 2010-ben az 55. helyen végzett, míg mára a 34. helyre került. A projekt hozzájárul ahhoz, hogy Budapest az okos városi megoldások úttörője legyen - tette hozzá a főpolgármester-helyettes.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Wharyoo #3
    Azt értem én, hogy kísérleti oszlopok, meg prototípus, de ha az 5 oszlop 50 milla volt, akkor mitöl olcsó?
  • Tetsuo #2
    Meg aztán nem ártana kiegészíteni azt a ledes világítást sem, mert sem a fényereje, sem a színe nem megfelelő.
  • kvp #1
    Kiserletnek jo, foleg a kozvilagitasi oszlopokat hasznalni auto toltok felszerelesere. Amennyit sporolni lehet egy lampasor ledesre cserelesevel, az a kapacitas eleg is az oszlopok egy reszere level 2-es toltofejeket rakni. (nem gyorstolto, de 240V-os, ami nallunk pont a sima fali csatlakozo tudasa, mig amerikaban meg van az alap hazi 120V-os szint is)

    A wifi bazisallomas haszna kerdeses, a sima 2/3/4/xG-s mobilhalozatok is boven jok, mig a lampak tavvezerlesehez es a tolto tavfelugyeletehez egy-egy ipari gsm modem eleg, ez mar lassan filleres tetel lesz. A kornyezeti (levegominoseg) szenzorok es a terfigyelok viszont hasznosak, utobbinal a wifi uplink akar meg hasznos is lehet, de egy optika kihuzasa lenne az olcsobb, kb. 240V-os tap + optika kombo kabelekkel)