Berta Sándor

Meglepő ötlet az olcsó drónvezérlésre

Világszerte egyre gyorsabban terjednek a robotrepülőgépek, azonban a vezérlés és a pozíció meghatározása kérdésében még vannak kihívások.

A pilóta nélküli légi járművek esetében kiemelkedő fontosságú a kommunikáció. A kapcsolatnak végig stabilnak, mindenhol elérhetőnek és lehetőleg olcsón biztosíthatónak kell lennie, s akár a távolból is kiválóan kell működnie. A Fraunhofer Társaság Heinrich Hertz Intézetének (HHI) szakemberei a mobiltelefonos beszédcsatornákra építenek.

A drónok esetében az egyik lehetőség a mobilkapcsolatok használata, azonban azok segítségével nehezen valósítható meg a valós idejű kommunikáció. Ráadásul ez az összeköttetés alapvetően az adatcsomagok rövid ideig tartó továbbítására, például egy honlap betöltésére készült. A városokban vagy a nagy rendezvényeken a hálózatok könnyen túlterheltté válhatnak. Alternatívát jelenthetne egy saját infrastruktúra létrehozása a robotrepülőgépek és a vezérlőegységek közötti kommunikációra. Ez azonban drága lenne, ráadásul nem áll rendelkezésre elegendő sávszélesség sem és gyakoriak az üzemzavarok, így egy ilyen megoldás sem gazdasági, sem biztonságtechnikai szempontból nem lenne észszerű.

A HHI kutatói által kifejlesztett vezérlőmodul könnyű, stabil, olcsó, gyakorlatilag azonnal alkalmazható, kompakt és kevéssé befolyásolja a drón energiafogyasztását. Tom Piechotta, a HHI tudósa elmondta, hogy az új rendszer előnye, hogy a beszédcsatornák az adatkapcsolatokkal ellentétben szinte mindenhol elérhetők és rendkívül megbízhatóak. Még olyan környékeken is működnek, ahol az adattovábbítás csak rendkívül korlátozottan vagy egyáltalán nem lehetséges. További előny, hogy alig keletkeznek plusz költségek, hiszen egyrészt új infrastruktúrát sem kell kiépíteni, másrészt különleges szerződéseket sem kell kötni a hálózatüzemeltetőkkel.


Ahhoz, hogy a pilóta nélküli légi járműveket vezérelni lehessen, egyrészt továbbítani kell a parancsokat, másrészt olyan információkat kell elküldeni a földi vezérlőegységnek, mint a drón helyzete, repülési magassága vagy az akkumulátor állapota. Piechotta kiemelte, hogy a vezérlési parancsok és a helyekkel kapcsolatos információk esetében kis adatmennyiségről van szó, amelyeket viszont megbízhatóan kell továbbítani. Az ötlet az, hogy az audiojeleket átalakítják parancsokká, éppúgy, mint évtizedekkel ezelőtt a telefonos modemek korában. Ezeket a parancsokat egy a robotrepülőgépeken elhelyezett kis modul fordítja le.

A különlegesség az, hogy ez a fajta kapcsolat nem csupán valós időben működik és rendkívül robusztus az üzemzavarokkal szemben, hanem extra szabványok nélkül is alkalmazható - világszerte. Gyakorlatilag a megoldás mindenütt működik, ahol van mobilhálózat. A pilóta nélküli légi jármű helyzetét minden esetben feljegyzik és megjeleníthető az olyan online szolgáltatásokon, mint a Google Térkép. A drón helyzetét és repülési magasságát mindig valós időben továbbítják, s meg is jelenítik a térképeken. Emellett a robotrepülőgép saját szenzorokkal is ellátható, hogy felismerje a hirtelen felbukkanó akadályokat, például a többi légi járművet és akár a darukat is. A vezérlés vagy manuálisan vagy a végpontokon keresztüli adatküldéssel történik, ami különösen az olyan alkalmazások esetén lehet hasznos, mint a csomagrendelés.


Piechotta végül hangsúlyozta, hogy csak rendkívül ritkán találkoznak olyan esetekkel, amikor nem működnek a rádiókapcsolatok. Amennyiben egy hálózat kiesne, akkor a rendszer automatikusan átvált egy másik, GSM- vagy UMTS-hálózatra. Amennyiben az összeköttetés ismét megszakad, akkor a lehető legrövidebb időn belül megtörténik az újbóli kapcsolatfelvétel. A technológia abszolút jövőbiztos, hiszen miközben a mobilszabványok jönnek és mennek, addig a beszédcsatornák maradnak. A mobilhálózatokban sokáig rendelkezésre fognak állni a beszédcsatornák és amíg ez így lesz, addig a rendszer megbízható és olcsó alternatívája lesz a hagyományos adatkapcsolatoknak. A drónok pedig így bárhol és bármikor elérhetővé válnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Cat #6
    A robosztusság az az informatikában kicsit mást jelent, mint a napi szóhasználatban. Az Excel vagy a Word egy robosztus szoftver. (Pl. jogi szaknyelven is mást jelent a börtön, mint a kocsmában. Az csak egy elzárási fokozat a fogház és a fegyház között.)
  • wraithLord #5
    Angolul szokták így használni, tükörfordítás gondolom.
  • kvp #4
    Arrol van szo, hogy mivel a hangkapcsolat alapszolgaltatas, ezert a vonalkapcsolt hangcsatornakat meg jo ideig lehet majd hasznalni kis, de garantalt savszelessgu adatcsatornakent. Nem ujdonsag, mert a gprs elott a sima 2G-s mobil adat is pont igy ment. Kezdetben 1200 baud-on, majd egeszen 9600-ig (kb. 1 KB/sec) mentek fel mielott megjelent a 2.5G-s, mar csomagkapcsolt net eleres.

    En meg wapoztam sms-es adatvivovel, aztan ezen a lassu adatcsatornan. Annyi elonye van, hogy mukodik. Viszont kamerakepet vagy barmit ami a rendes taviranyitashoz kell nem tud atvnni, ezert csak es kizarolag egy felautomata dron tavfelugyeletehez jo. Arra viszont boven eleg a picit nagyobb kesleltetesu, de sokkal nagyobb kapacitasu sima netes kapcsolat (2.5G, 3G, 4G, akarmi). A 4G-s halozatokon mar adatbol is lehet garantalt saveszelessegu valtozatot kerni (jo dragan) es azon mennek a hanghivasokhoz hasznalt voip kapcsolatok is.

    Szoval kevesebb hasznat latom mint hatranyat, de a 4G elterjedeseeig jo tartalek megoldas lehet.
  • Macropus Rufus #3
    " és rendkívül robusztus az üzemzavarokkal szemben"
    milyen a robosztusság az üzemzavarokkal szemben?
    Kedves cikk író: mit is jelent a robosztus szó?
  • wraithLord #2
    Látom, az nem zavar, hogy itt a drónok kereskedelmi felhasználásáról van szó. Tehát nem szimpla távirányítós, fix hatótávú drónokról, hanem pl. egy futárszolgálat központilag kontrollált drónjairól van szó, és ezzel a technológiával a jelenleginél elvileg sokkal megbízhatóbban tudnak majd működni plusz célinfrastruktúra kiépítése nélkül.

    A jelenlegi fogyasztói drónok 120 ezer forintos kategória környékétől a professzionális és ipari drónokig mindent tudnak, amit itt vízionálnak... (Az új kommunikációs technikát leszámítva természetesen, mert az sima rádiós vagy WIFI-s kézi távirányítós megoldás.) Szóval nem tudom, hol maradtál le, de már most is szórakozhatnak drónnal pelenkások, ha van rá pénzük.
    /Igazából nem is értem ezt részt pl., hogy a drón saját szenzorokkal is ellátható, mert annak mi köze a vezérlési megoldáshoz... azt a drón most is saját maga dönti el, hogy lát-e/érzékel-e valamit valamelyik irányból vagy nem, és hogy milyen intézkedésre van szükség a baleset elkerülése végett./

    Ami a nagyfeszültségű távvezetékeket illeti... egy pelenkás is tudja, hogy nem szabad ilyen és ehhez hasonló környéken drónozni, mert az elektromágneses tér megzavarja a drón IMU-ját (inerciális mérőegység) és iránytűjét, és jobb esetben csak lezuhan, rosszabb esetben el is veszik, még rosszabb esetben anyagi kárt vagy emberi sérülést okoz.
    Továbbá a dróngyártók közül páran már most is igyekeznek olyan kontrollszoftvert rakni a drón vezérlőszoftverébe, ami figyelembe veszi az adott ország légterének struktúráját, szabályait, és figyelmeztet, hogy ott nem lehet repülni, vagy le is tiltja a repülést.

    Fölösleges vakon károgni mindenen, mert az lesz a vége, amit Nagy-Britanniában találtak ki a lakossági drónrepülés szabályozására. Mindent lehet felelőtlenül csinálni, és csinálják is, értelmes szabályozás viszont elvétve van. Inkább a túlkapás a jellemző mindenre, amit a tisztességes emberek szívnak meg.
  • esztyopa #1
    Hát ez pompás!
    A drónokkal való felelőtlen idétlenkedésekhez most már nem csak a balhés tinik,hanem a pelenkások is csatlakozhatnak ! /Milyen izgalmas lesz egy nagyfeszültségű távvezetékhez, vagy egy felszálló repülőgéphez vezetnia drónt/