SG.hu

Egyértelmű siker a Balabit felvásárlása

Amerikai tulajdonba került az egyik legjelentősebb magyar informatikai cég, de ennek csak örülni lehet. Még több ilyen hazai sikersztori kellene.

Nagy dolgot jelentett be a múlt héten a Balabit, felvásárolta őket egy amerikai társaság, a One Identity. A dinamikusan növekvő magyar biztonsági cég tavalyi árbevétele 20 millió dollár volt, mely idén harmadával bővülhet, és aminek 95 százaléka külföldről származik. A vételár nem nyilvános, de ennek megfelelően több tízmilliárd forintos nagyságrendben mozoghat. A tulajdonosoknak egy éve van dönteni, hogy készpénzt vagy részvényt választanak, azaz ha úgy látják, hogy zökkenőmentes az átvétel, az új cég jövőbeli sikereiből is részesedni fognak.

A 2000-ben alapított cég alapítója és ügyvezető igazgatója, Györkő Zoltán elmondta, hogy nem volt egyszerű a döntés meghozatala, és az elmúlt napjai a munkatársaival való beszélgetésekkel, a megnyugtatásukkal teltek. Érthetően mindenki ideges, az állását félti, de közlése szerint egyáltalán nem csupán a technológiájuk vagy a fejlesztőik átvételéről szól az üzlet, hanem komolyan tervez velük a külföldi menedzsment, és inkább bővülés, mint leépítés várható. A One Identitynél kb. 600, náluk 250 ember dolgozik, szóval nem arról van szó, hogy nyom nélkül beolvadnak egy sokezer fős multiba, hanem komoly hatást tudnak gyakorolni a vevő szervezetére. "Elkezdhetnek magyarul tanulni" - mondta.

A Balabit a privilegizált felhasználók hozzáférésének kezelésére (PAM, Privileged Access Management) specializálta magát, azaz azokra, akik a céges hálózatokon és rendszerekben másoknak osztanak jogokat valaminek az elérésére. Történelmi okokból ez teljesen eltér az átlagfelhasználók jogosultságainak kezelésétől, mivel alapvetőek a biztonsági szempontok. A felvásárló viszont pont ezzel foglalkozik: a Dellből váltak ki, és négy jelentős üzleti részlegük közül a jogosultságkezelésben (IAM, identity and access management) látják a legnagyobb növekedési lehetőséget, ezért a másik három, érett piacon jelenlévő cégüktől ide csoportosítják át a nyereséget. A közelmúltban már több itteni versenytársukat megvették, szóval van tapasztalatuk cégek átvételében.


Egy nagyvállalatnál akár több száz ember is dolgozhat az alkalmazottak kérelmein, melyben adott dolgokhoz való hozzáférést kérnek, legyen az egy könyvtárhoz való jogosultság vagy egy nyomtató használatának biztosítása. Ezeket a kéréseket ellenőrizni és dokumentálni kell, illetve ha kilép egy munkatárs, egy kattintásra meg kell tudni szüntetni mindenféle hozzáférést. A privilegizált felhasználók, azaz az adminok helyzete még bonyolultabb, hiszen a hackerakciók jórésze egy rendszergazda jelszavának megszerzésével vagy jogainak felvételével kezdődik. Ennélfogva folyamatosan figyelni kell ki mihez fér hozzá, és az esetleges túlterjeszkedésnél vagy indokolatlan használatnál riadóztatni kell. A PAM szolgáltatások jelentőségét tehát nehéz túlhangsúlyozni.

A két cég már régóta óta kereste egymással az együttműködési lehetőséget, mely mostanra csúcsosodott ki egy átvételi ajánlatban. Györkő Zoltán szerint nagyon nehéz döntés volt, hiszen érzelmileg is erősen kötődtek a céghez, de tulajdonostársaival arra jutottak, hogy a 18 éves kor épp megfelelő a kiházasításhoz. Ebben segít, ha nem mint a gyerekére, hanem mint egy házra gondol az ember, amit megépít, évekig lakik benne és utána értékesít. A klasszikus módszer szerint egymás mellé írta a mellette és ellene szóló érveket, és végül az eladás felé dőlt a mérleg. Semmilyen kényszer vagy egyéb külső nyomás nem volt rajtuk, pusztán ezt látták jobb választásnak.

Mindazonáltal láttak maguk előtt komoly korlátozó tényezőket. Az első a jelszókezelés hiánya; nem volt ilyen rendszerük, mert egyszerűen nem volt rá szükségük. A velük kapcsolatban álló összes partnerüknek volt már ilyen, mégis szükség lett volna rá, mivel enélkül nem tudnak komplex megoldást kínálni a PAM piacon. Emiatt évek óta tervezték a kifejlesztését, de nem akartak egy olyan egy éves munkába belevágni, amit egyébként nem tudtak volna értékesíteni, hiszen ráadásul egy erősen bizalmi szolgáltatásról van szó, aminek hibája esetén teljesen leáll az adott cég működése.


Szintén akadálya volt a további külföldi bővülésnek a pénzhiány és a méret. Ugyan 2014-ben 8 millió dollárt vontak be, de ez csak arra volt elég, hogy létrehozzanak egy luxemburgi holdingcéget, mely alá betagozódott a magyar vállalat és létrejött egy amerikai részleg is. Azonban az amerikai piac teljesen másképp működik, mint a magyar, ott elvárják, hogy a terméket közvetlenül támogassa a gyártó, azaz a magyar cégtől akár 50 napra üljön oda egy alkalmazott a szoftver felügyeletére. Erre egyszerűen nem volt emberük - ott jelenleg 25 alkalmazottjuk van -, aminek az értékesítés látta kárát. (Érdekesség, hogy a hazai piac elvárásai teljesen mások: a felvásárlás előtti átvilágításhoz 15 referenciát adtak, és a megkeresett partnerek többsége tizes skálán 9 és 11 közötti pontszámot adott a kiszolgálásra, azaz itthon jóval alacsonyabb szinttel is el lehet érni a maximumot.) A méretprobléma másra is kihatott, Györkő Zoltán elmondta, hogy múlt héten a bejelentés után jelezte neki egy cég, hogy "most már leülhetünk beszélni", mivel addig egyszerűen túl kicsik voltak számukra.

Mivel a One Identity és a Balabit természetes kiegészítői egymásnak - előbbi az IAM, utóbbi a PAM piac fontos szereplője - így együtt új utak nyílnak meg a bővülés előtt. Például nem kell olyan dolgokat kifejleszteniük, ami a másiknak van (élen a jelszókezeléssel), illetve az értékesítés terén is alapvető változások várhatók. A magyar cégnek jobb pozíciói vannak Európában, és a két vállalat közötti szemléletmódbeli eltérést az is jól jelzi, hogy az amerikai cég létszámfölénye szinte kizárólag a kereskedőknek köszönhető, azaz a Balabit eladásbeli hátrányait a technológiai fölényével ellensúlyozta. Ez nem volt egyszerű, Scheidler Balázs vezető fejlesztő elmondta, hogy ugyan úgy vélik, hogy évekkel előzik meg versenytársaikat, eltérő megközelítésmódjukat elég nehéz és sok időbe telik elmagyarázni vevőiknek.

A történet valószínűleg még nem ér véget, mivel a One Identity tulajdonosa, a Quest számára természetes cél lehet a Nasdaq technológiai tőzsdén való megjelenés. Az ehhez szükséges bevételi szintet a Balabitnek egyedül még minimum 4-5 év lenne elérni, és ezen a piacon nem feltétlenül a nagyobb eszi meg a kisebbet, hanem a gyorsabb a lassabbat. Györkő Zoltán számára a magyar cég ügyvezetése marad, és itthon a Balabit név sem tűnik majd el, de egyébként teljesen beolvadnak majd az amerikai cégbe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • PetruZ #7
    Egész más dolog (is) lehet a háttérben. A cég mostanáig veszteséges volt (korábbi tőkebevonás miatt), viszont - ha az iparági pletykák igazak - nemrég egy fontos állami szerződést kötöttek, amelynek tartalmáról nem fogtok hallani a hírekben...
  • kvp #6
    Hiaba volt a ceg a piacon mar jo 18 eve, az amerikai piacra nem nagyon engedtek be. Ennek legfobb oka az, hogy nem volt amerikai a tulajdonosa. Kormanyzati fejlesztesekhez meg az alkalmazottaknak is azoknak kell lenniuk. Tehat bevezethettek volna az amerikai kormanyzati piacra, de ahhoz eloszor a tulajnak kellett volna amerikai allampolgarasag, aztan a fejlesztesek kritikus reszeit kellett volna oda kivinni. Ehhez lathatoan nem volt eleg toke.

    Az uj tulaj amerikai, ez megoldva, a biztonsagkritikus fejleszteseket atveszik a kinti csapatok (akar magyar emberekkel megerositve) es a kevesbe fontos programozok pedig maradhatnak itthon.

    Mielott valaki meglepodik rajta, pont a spacex panaszkodott ra, hogy nem tudnak egy kulfoldi mernokot se felvenni, mert kotelezoen csak amerikai allampolgarok lehetnek a dolgozoik kozott, kulonben nem kapjak meg azokat az allami feladatokat, amikbol a fejlesztesre tudnak kolteni. Beszallitokent vannak csak kulfoldi partnereik.
  • Petko #5
    Ebben siker max a tulajdonosnak a pénztárcája. Elég nagy szégyen hogy felépített valameddig egy hazai céget, aztán mindenféle félrebeszélés közben továbbadja a felépített tőkét. Ha nem akar vele foglalkozni, akkor is megtartva a céget, átadhatta volna egy professzionális menedzsmentnek, feltehette volna a BÉT-re stb. Az ilyen rövidtávon gondolkozó, gyenge vállalkozók miatt nem kell csodálkozni, hogy alacsonyak a hazai bérek és nem jutunk sehova. A többé kevésbé sikeres cégek sem tudják kinőni magukat mert az a néhány vállalkozó is néhány év után inkább kiszáll belőle. Ezért egy hazai cég sem tud kinőni, hogy versenyképes legyen a nemzetközi porondon.
    Ennek csak az az eredménye, hogy külföldiek szépen a know-how-, szellemi tulajdont lenyelik, a szakembereket elviszik, vagy itthon szintén bedolgoztatják mint a többi multi és végül külföldre vándorol megintcsak a tőkeköltség.
    Szóval bármennyire is ironikus akart lenni az első hozzászólás, valóban kártékony az itthoni gazdaságra, ha semelyik vállalkozóban sincs meg a képesség és hajtóerő, hogy nagy cégeket építsen fel. Az persze igaz, hogy a kormányzat meg olyanokból akar hazai tőketulajdonost faragni, akinek meg nincs meg a képességük.
    De megjegyzem ez más országban a megfelelően tehetséges, és piacra alapozó vállalkozók felfuttatásával elég jól működött, pl. eléggé sokaknak van annak a Dél Koreai elektronikai cégnek a telefonja a zsebében, amit egy Lee Byung-chul nevű fuvaros kisvállalkozó cége gyárt.
  • bobijub #4
    - a kilencvenháromezernégyzetkilóméteres magánvidámpark mindentfelfaló "kis"gömböceinek (ezúton közöljük veled, hogy úgy döntöttél hogy el akarod nekünk adni) mindegyiknek megvan a maga listája, amin végig kíván haladni a bekebelezések során

    - a cikkből: legutóbbi éves árbevétel(!) 20 millió dollár. ez jelenlegi árfolyamon kábé ötmilliárd forint. nem nyereség, árbevétel. A kilencvenháromezernégyzetkilóméteres magánvidámpark magát tulajdonosnak tekintő által legkedveltebb üzemeltetők között vannak olyanok, akiknek az ebből kitermelhető nyereség nem éri meg a vesződséget

    - a gyorsharács bevásárlólistára egy ilyen tétel nem a legelsők közé kerül, még akkor sem, ha értik hogy miről van szó. lehet, hogy csak simán időben lemaradtak róla. akkor majd az idő eljöttekor fordulnak az új tulajdonoshoz
  • M2 #3
    Biztos megvették volna a céget, ha értenék, hogy mit csinál.
  • Sequoyah #2
    Helyes, ez a legjobb kitoresi pont a magyar IT vallalkozoknak. Ma a magyar IT ipar foleg bedolgozokent vesz reszt a globalis gazdasagban, napiberert gyartjuk a szoftvert Amerikai es Svajci bankoknak es mas nagy cegeknek. Nagyon jo az a napi ber, es sokat dob a magyar gazdasagon, de a nagy profit abban van, amit a Balabit is csinalt. Felfuttatni termekeket, es eladni a nagyoknak.
    Hogy magyar ceg onmagaban is naggya valjon, az eleg elerhetetlen sajna. szoval ez a legtobb amit realisan tenni tudunk.
  • Skylake #1
    Ez nyílt h-a-z-a-á-r-u-l-á-s! Nem értem, hogy Bölcs Vezérünk, az Élő Isten, Brüsszel ostora, Közép-Európa legjelentősebb regionális nagyhatalmának vezetője hogy hagyhatja, hogy ilyen, a Magyarság és a Nemzet erejét elgyengítő undorító üzleti tranzakció történjen!

    A Nemzet Üdve azt diktálta volna, hogy a Balabit vezetői vállalkozásukat alázatosan kegyeskedtek volna felajánlani megvételre, bruttó 5 Ft-os áron a leginnovatívabb magyar vállalkozónak, aki - mint tudjuk, ahogy kegyesen kinyilatkoztatta – okosabb, mint Zuckerberg! Egyértelmű, hogy vállalkozásuk az M&M, azaz angolul a Butcher & Butcher Ltd. leányvállalataként kellene hogy működjön, integrálódva minden tekintetben isten kegyelméből uralkodó vezérünk magyarság aranykorát elhozó rendszerébe, a NER-be! Köszönjük drága Mini szterelnök Úr, hogy a jövőben vaskézzel megakadályoz minden ilyen üzleti tranzakciót hanyatló nyugati országok haszonleső vállalkozásaival, amelyek célja a Magyarság tönkretétele!

    (#fogtad a gúnyt, ugye?)