SG.hu

121 millió forintos bírságot kapott a UPC

Az NMHH lesújtott, mivel Jászberény után Cegléden is jogosulatlanul, idő előtt indította szolgáltatását a távközlési vállalat.

Engedély nélküli szolgáltatásnyújtás miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) december 28-án ismét bírsággal sújtotta a UPC Magyarország Telekommunikációs Kft.-t. A 121 millió forintos bírságot a hatóság úgy állapította meg, hogy az a jogsértéssel elért vagyoni előnyt jóval meghaladja. Így a szankció hatékonyan jelzi a piaci szereplőknek, hogy nem éri meg tudatosan eltérni a hírközlési előírásoktól.

Az NMHH a Cegléden megépült hírközlési – internetes, kábeltelevíziós, telefonos – hálózat jogsértő használatbavétele miatt állapította meg a jogsértést. A UPC két évvel ezelőtt, 2015. szeptember 2-án – az újonnan épülő hálózata teljes elkészültét meg sem várva, a kivitelezés 27. napján – annak ellenére kezdte meg a szolgáltatás nyújtását, majd folytatta több mint két éven keresztül, hogy nem tette meg az ehhez szükséges bejelentést. A szolgáltató bejelentési kötelezettségének csak a hatóság felszólítására tett eleget, majd a bejelentés hiányosságait olyan késedelmesen pótolta, hogy azt az NMHH csak 2017. szeptember 28-án vehette nyilvántartásba.

Mivel a UPC hatósági jóváhagyás nélkül kezdte meg szolgáltatását, az NMHH nem győződhetett meg arról, hogy a hálózat műszakilag az előírásoknak megfelelő, kivitelezése jogilag elégséges volt-e. A szolgáltató magatartása ezáltal alkalmas volt arra, hogy új ügyfeleket szerezzen és kössön magához akár hűségidővel úgy, hogy a piaci versenytársakkal szemben számottevő és jogosulatlan előnyhöz jutott, miközben az előfizetők érdekei sérültek.

A szolgáltató jogsértő magatartása nem az első eset, hiszen a UPC Jászberényben szintén jogosulatlanul megkezdett elektronikus hírközlési szolgáltatásnyújtása (kábeltévé-szolgáltatás) miatti 30 millió forintos bírsága 2017. április 7-én hozott bírósági ítélettel emelkedett jogerőre. Az NMHH – a tekintettel a fokozatosság és az arányosság elvére – az újabb bírság mértékének megállapításánál súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a szolgáltató a jászberényi ügy ismeretében már bizonyos lehetett benne, hogy Cegléden is jogsértően jár el, ennek ellenére szeptemberig tudatosan tovább folytatta ezt a gyakorlatát.

Az NMHH a bírság mértékének meghatározásánál szem előtt tartotta, hogy a szolgáltató a jogsértéssel elhúzódó időszak alatt a bírsággal azonos nagyságrendű, jelentős vagyoni előnyre tett szert, mellyel megbontotta a piaci szereplők közötti esélyegyenlőséget, illetve veszélyeztette az előfizetők érdekeit. A hatóság célja, hogy a szolgáltatónak ne érje meg, hogy tudatosan eltérjen a vonatkozó hírközlési jogszabályok egyértelmű rendelkezéseitől – és más piaci szereplők is tartsák magukat a jogszerű és etikus üzleti magatartáshoz. A bírság mértéke ugyanakkor ne lehetetlenítse el a megbírságolt cég üzleti tevékenységét, de a hatóságnak egy esetleges újabb jogsértéskor legyen lehetősége az összeg emelésére a felügyeleti tevékenységében alkalmazott fokozatosság és arányosság elve alapján.

A UPC-nek a jogszerű eljárásra számos lehetősége lett volna. A jogszabályi előírásokra az NMHH időben, külön is felhívta a szolgáltató figyelmét, és a cég élhetett volna például olyan megoldással is, hogy szakaszokra bontva jelentse be az építést – annak megfelelően, ahogyan a szolgáltatás megkezdésének ütemezését tervezte. A hatóság mostani döntésével is nyomatékosítja, hogy egy új építésű hálózaton a szolgáltatás nyújtását csak az után szabad megkezdeni, hogy arra az NMHH a használatbavételi engedélyt megadta vagy az utólagos bejelentést nyilvántartásba vette.

Az NMHH határozata még nem jogerős: a UPC Magyarország Kft. vizsgálja a határozat tartalmát, és élni fog a hatályos jogszabályok adta jogorvoslati lehetőséggel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • morguldae #5
    Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság - ezeket is csak megszüntetni kéne leginkább. Az állami tolvajcégek sorát gazdagítja ez is. Magyarországon állami szinten megy a tolvajlás! A tolvajok hozzák a törvényeket nem az emberek érdekében, hanem maguknak, hogy minél többet lophassanak! Undorító!
  • esztyopa #4
    ...azóta is ezen röhögnek...
  • Szefmester #3
    Ráadásul milyen borzalmas minőségben kezdték a szolgáltatásukat. 2-3 hónap alatt (észlelt) nettó 14 nap netkimaradás, azon a hálózaton ahol addig évente ha volt fél nap összesen (váratlan) akkor már morgolódtunk....
  • HyBrIDNyLA #2
    "eljár az elektronikus hírközlési szolgáltatások bejelentésével, a polgári célú frekvenciagazdálkodással, az azonosítógazdálkodással, a jogszabályban előírt nyilvántartások vezetésével, a zavarelhárítással, a piacfelügyelettel, az ingatlanhasználattal, az elektronikus hírközlési építmények engedélyezésével, az építésfelügyelettel kapcsolatos hatósági ügyekben"

    Javaslom olvasd el mit jelent a jogszabály fogalma és ki alkothatja és mit jelent a felügyeleti szerv.

    Az 1:50-hez léptékű nyomvonaltervet sem véletlenül követelik meg az engedélyeztetési eljárásnál. Ha valaki elvág valamit földmunkánál, be lehessen azonosítani. Pl. ilyenekre is gondolhatnál mielőtt az ügyfelek kiszolgálására tennéd a fókuszt. Az ügyfelek kiszolgálása a szolgáltató feladata, a tevékenység felügyelete pedig a felügyeleti szervnek.
  • Alien69 #1
    Azért megéri a pízét ez a NMHH is. Nem az lenne a cél, hogy minél előbb kiszolgálják a cégek az Ügyfeleket? nem. inkább várjanak, míg nagy kegyesen a NMHH "átveszi" a hálózatot. Amit valszeg max papíron vesz át, vagy arra küld egy hozzá nem értő embert, hogy nézze meg, van-e kábel az oszlopon.
    Utoljára szerkesztette: Alien69, 2018.01.10. 17:35:34