Berta Sándor

A Red Hatnál nem csak a forrás, hanem a szervezet is nyílt

A társaság első embere könyvet írt a tapasztalatairól és arról, hogy milyen egy nyitott szervezetet vezetni.

A 49 éves James Whitehurst műve a Harvard Business School Publishing legsikeresebb 2015-ben kiadott kötete lett, címe The Open Organization – Igniting Passion and Performance. Az üzletember egyáltalán nem menedzsmentguruként tekint magára, ahhoz ugyanis nem tartja magát elég intelligensnek. Sokkal inkább azokat a felismeréseket és tapasztalatokat gyűjtötte össze a karrierjéből, amelyek szerinte egy sikeres vállalkozás ismérvei. Whitehurst kétségkívül sikeres vezetőnek számít és ezt többek között az is alátámasztja, hogy a Red Hat rendre felbukkan a leginnovatívabb cégek és a legjobb munkahelyek nemzetközi ranglistáján.


Az amerikai szakember a Harvardon tanult informatikát, majd gyakorlatilag három különböző pályát futott be. Először a Boston Consulting tanácsadócégnél kezdett el dolgozni, majd 2001. szeptember 11-én legfontosabb ügyfelük, a Delta Air Lines vezetője hívta fel egy állásajánlattal. A Deltánál hat éven át dolgozott és egészen az operatív vezetői pozícióig küzdötte fel magát. A légitársaságnál erősen hierarchikus, szinte katonai vezetési stílussal szembesült, mely az ágazatot egyébként ma is jellemzi. A harmadik karrierje 2008 elején indult el, amikor a Red Hat első embere lett. A helyi vállalati kultúrát meglehetősen kaotikusnak találta, de szerencsére az ennek megváltoztatására irányuló ötletei nem voltak sikeresek.

Whitehurst elmondta, hogy egy sikeres vállalkozást az innováció és a kreativitás jellemez, és ezek olyan tulajdonságok, amelyek a hagyományos struktúrákban nehezen bontakozhatnak ki. Sok vezető ezt nem ismeri fel, és elköveti azt a hibát, hogy a problémák megoldásához külső szakértőket hívnak. Szerinte probléma, hogy a vezetők túl sokat terveznek irányítás helyett, és vízióikból csak túl keveset valósítanak meg. Napjainkban inkább a nyitott szervezetek a népszerűek, amelyek a változást esélyként fogják fel.


Whitehurst rámutatott, hogy a tanulás - kipróbálás - változtatás elve mindegyik terméküknél működik. Úgy véli, a vezetők feladata az, hogy a munkatársak szenvedélyét egy célra összpontosítsák és hogy bevonják őket a döntési folyamatokba. A harmadik legfontosabb dolog pedig az, hogy a cégeken belül félelemmentes légkör legyen. De még a Red Hat sem teljesen nyitott szervezet, annak ellenére sem, hogy befogadók az ötletekkel szemben és a dolgozók nyíltan kommunikálhatnak, továbbá a menedzsment döntései átláthatók. A legjobb napokon így is csupán 80 százalékosan nyitott társaságként működnek.

Ezt a különleges vállalati kultúrát csak azért engedhetik meg maguknak, mert rendkívül eredményesen gazdálkodnak. Ez a cég az egyetlen olyan nyílt forráskódú vállalkozás, amely nyereséges. A 10 500 embert foglalkoztató Red Hat 60 negyedéven át folyamatosan növekedett, a február végén lezárult üzleti évben 2,4 milliárd dolláros bevételt generált. Ügyfeleik között van szinte az összes bank, valamint a nagy távközlési és felhőkörnyezeti cégek. Whitehurst érkezésésekor, 9 éve a bevétel ötödekkora volt, és egyáltalán nem látja okát, hogy ez a trend miért ne folytatódna, és duplázódna meg a most is 17 milliárd dollárt érő cég értéke.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!