Berta Sándor

Csak idő kérdése egy repülő drón miatti balesete

A madarakhoz képest jóval nagyobb és nehezebb kopterek komoly károkat okozhatnak az utasszállítók hajtóművében.

A legutóbbi eset Los Angeles nemzetközi repülőterén történt. A Lufthansa egyik Airbus A380 típusú utasszállító repülőgépe körülbelül 1500 méteres magasságban ütközött majdnem össze egy drónnal. A két jármű között a távolság-becslések alapján mindössze 60 méter volt. Az esetről Ian Gregor, az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) szóvivője számolt be. Az FAA azonnal értesítette a helyi rendőrséget, hogy megtalálják a robotrepülőgép tulajdonosát. A 2015-ös szabályok alapján a drónok nem közelíthetik meg a személyzettel rendelkező repülőgépeket, miként - a repülőtéri tornyokkal való külön kapcsolatfelvétel és -tartás nélkül - nem üzemeltethetők a légikikötők öt kilométeres körzetében sem. Emellett a tengerentúlon regisztrációs kötelezettség is hatályban van.

Az FAA 2014-ben 238, 2015 első félévében pedig több, mint 650 hasonló közeli találkozót regisztrált, többsége ezeknek Kaliforniában történt. Mivel csak idén közel kétmillió drónt fognak eladni, csak idő kérdése egy baleset bekövetkezte. Jelenleg a tengerentúlon a magán használatra szánt járművek esetében 120 méteres, míg a kereskedelmi célú robotrepülőgépek esetében 150 méteres repülési magasság van engedélyezve. Az eszközök legfeljebb 25 kilogramm súlyúak lehetnek, éppen ezért egy esetleges ütközés komoly következményekkel járna, sokkal komolyabbakkal, mint amikor repülőgép és madár ütközik össze egymással.


Dianne Feinstein kaliforniai demokrata szenátor azt szorgalmazta, hogy mielőbb be kell vezetni a Consumer Drone Safety Act (azaz fogyasztói drónbiztonság) nevű törvényt. A politikus azzal érvelt, hogy ez egy újabb olyan eset, amelyben egy utasszállító repülőgép lezuhanhatott volna és ez teljesen elfogadhatatlan. Ennek emlékeztetnie kell az embereket arra, hogy milyen veszélyekkel jár a gátlástalan robotrepülőgép-használat.

A Feinstein által jegyzett és a magán-drónhasználatra vonatkozó jogszabály kötelező biztonsági intézkedéseket írna elő a járműtulajdonosok számára. Többek között akadályoznák bizonyos területek, például a repülőterek környékén a drónrepüléseket. A kijelölt biztonsági határokat a robotrepülőgépek felismerik a GPS-jeleknek köszönhetően. Előírnák a maximális repülési magasságot is, mert 1500 méteres magasságban a drónokat már nem tudják szabad szemmel követni az azokat vezető emberek. Az Amerikai Egyesült Államok Szenátusa várhatóan áprilisban tárgyal a Consumer Drone Safety Act elfogadásáról.

Nem először keveredett ilyen incidensbe a Lufthansa. Tavaly júliusban Varsó közelében ütközött össze majdnem egy drónnal a Lufthansa Embraer ERJ-195 típusú, Münchenből Varsóba tartó utasszállító repülőgépe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jawarider #1
    "Csak idő kérdése egy repülő drón miatti balesete "

    Jól érzem h. nyelvtanilag hibás a mondat ???