MTI

Számítógépes hiba miatt zuhant le a katonai Airbus

Négyből három hajtómű nem reagált a pilóták utasításaira, ezért zuhant le május elején az Airbus katonai szállítógépe Sevillában.

A négy hajtóműből három rosszul működött az azokat vezérlő számítógépes program hibája miatt, és a pilóták már nem tehettek semmit, hogy megakadályozzák a repülőgép lezuhanását - ez áll az Airbus cég közleményében, amelyet az A400M típusú katonai szállítógép május 9-i, sevillai katasztrófájáról adott ki. A most közölt eredményeket a CITAAM nevű szervezet, a spanyol védelmi minisztérium légibaleseteket kivizsgáló bizottsága állapította meg.

A pilóták a tesztrepülésen részt vevő gép felszállása után röviddel azt észlelték, hogy a három hajtómű teljesítménye magas fokozaton beragadt. A hajtóművek először nem reagáltak, amikor a pilóták megpróbálták szabályozni azok teljesítményét. Azt csak úgy tudták visszavenni, hogy a gázkart leállítás fokozatba kapcsolták, de amikor ezután a teljesítményt növelni szerették volna, az ismét "lefagyott". A megállapítások megerősítik a feketedoboz adatai alapján korábban közölt véleményt. Marwan Lahoud, az Airbus stratégiai igazgatója azt mondta: rosszul telepítették a szoftvert a gép összeszerelésének utolsó szakaszában.

A bizottság szerdai jelentésében arra is kitért, hogy más hibát nem találtak a vizsgálat során. Az eredmények ismeretében az Airbus elrendelte a teljes flotta szoftvereinek felülvizsgálatát. Az Airbus A400M típusú katonai szállítógépe első próbarepülésekor zuhant le május 9-én Sevilla mellett, ahol a repülőgépgyártó cég összeszerelő üzeme működik. A fedélzeten hatan tartózkodtak, közülük négyen meghaltak, ketten súlyosan megsebesültek. Ebből a géptípusból eddig 12 darabot adtak át, amelyeket Franciaország, Németország, Törökország, Nagy-Britannia és Malajzia vásárolt meg. A lezuhant repülőgép a török légierőhöz került volna.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #4
    Lehet biztonsagos es szoftverhiba eseten is mukodo okos repuloket tervezni, csak megfelelo tartalek rendszerek kellenek ra. Ilyen az airbusokon nincs, mivel igy nagy mertekben csokkenthetoek a gyartasi es uzemeltetesi koltsegek. Tehat az olcsosag erdekeben a biztonsagrol kell lemondani. Ezt a cseret ugy nez ki, hogy minden legitarsasag es allam vallalja. Valoszinuleg azert, mert egyreszt a reszvenyesek nem az utasszallito gepekkel repulnek, masreszt ahogy a kaliforniai gazdagok kepesek az usa leg foldrengesveszelyesebb reszen elni, ugy nem erdekli oket az sem, hogy tartalek rendszer nelkuli gepekkel repuljenek. A szegenyebb emberek (tehat a normal utasok) pedig vagy elfogadjak ezt vagy nem repulnek. Meg ugy is viszonylag biztonsagos a repules, hogy a legtobb mai gepben nincsennek rendes tartalek rendszerek. Ezt a normal rendszerek nagyobb uzembiztossagaval ertek el. Viszont most hogy az informatikai fejlodes kezdi utolerni a repuloket is, a szoftveres problemakbol adodo balesetek szama is noni fog.

    ps: Autok eseten is kezd terjedni a digitalis gaz es fekpedal, ahogy csak a fedelezeti szamitogep atx-es tapkapcsolojanak 5 masodperci torteno benyomva tartasa tudja leallitani, majd ujrainditani a kozponti vezerlo rendszert. Marpedig biztonsagi tartalak rendszerek nelkul (pl. mechanikus veszfek gomb az 'okos' autokra) a balesetek gyakorisaga is noni fog.
  • weskerrebort #3
    .. hogy ne a csilliárdokba kerülő masina legyen később a hibás, hanem az emberi tényező. :(
  • Skylake #2
    Na, íme egy okosrepülőgép.
  • barret #1
    Vajon tanulni fognak a hibából?
    Minek a gépre pilóta,ha nem vezetheti azt?