MTI

Arcleolvasók figyelik a brit Tesco vásárlóit

Adatvédelmi aggályokat vetnek fel a brit Tesco arcleolvasói, amelyeket benzinkútjainak pénztáraihoz tervez telepíteni, hogy felmérje vásárlói korát és nemét, majd ennek alapján "testre szabott" reklámfilmeket mutasson nekik.

A The Grocer című kiskereskedelmi magazin tudósított a Tesco tervéről az "okoskamerák" bevezetésére. A készülékek a kasszánál sorban állók nemét és korát fogják felismerni, hogy az épp jelenlévőknek szóló reklámokat játszhassák le az áruházlánc 450 benzinkútjánál. Az Amscreen által előállított technika azt is rögzíti, melyik napszakban kell egy adott terméket hirdetni, a kávé iránt például reggelenként nagyobb a kereslet. Az Amscreen vezetője, Simon Sugar a magazinnak elmondta, hogy a lehető legtöbb szupermarketben tervezik bevezeti az okoskamerákat, "ez pedig megváltoztatja a brit kiskereskedelmet".

A Tesco hangsúlyozta, a technika korántsem új, és más kereskedők már alkalmazzák. Nem lesz semmiféle arcfelismerés, és az egyes személyeket semmilyen formában nem lehet azonosítani - magyarázta a kereskedőcég egyik szóvivője. Peter Cattel, a Tesco benzinkút-üzletágának vezetője elmondta, a leolvasók nem készítenek fényképet és nem tárolnak személyes adatokat sem. Hozzátette, vevőik számára különösen hasznos lehet, ha hely és idő szerint "testre szabhatják" a nekik közvetített hirdetéseket.


Így működik a technológia

A Tesco tervének bejelentése felkeltette az adatvédelmi szakemberek érdeklődését, ennek nyomán az áruházlánc szóvivője hangsúlyozta, a technológia csak a vevők nemét és korát azonosítja, az egyes személyeket nem ismeri fel. A Big Brother Watch nevű brit adatvédelmi szervezet azonban honlapján arra hívta fel a figyelmet, hogy a szkennerek bármikor továbbfejleszthetők, ezért fontos lenne még idejében közbelépni, különben egyenes lehet az út a tömeges megfigyeléshez.

A Big Brother Watch igazgatója, Nick Pickles szerint a terv két alapvető problémát vet fel. "Az első kérdés, hogy valóban növelni kívánjuk-e a megfigyelés mértékét, melynek ma is ki vagyunk téve, hogy ezzel néhány cég még több reklámot tudjon eladni. A második: a technika nem marad változatlan, és nem mindig fogják így használni" - hangoztatta a szakember. Arra is figyelmeztetett, hogy - szerinte - hosszabb távon személyek azonosításáról van szó. Egy napon a kereskedők így pontosan tudnák követni, ki milyen boltba jár. A már létező térfigyelő kamerák tömegét lehetne erre a célra egyszerűen átalakítani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • wildstorm #4
    "az illeto vasarlasi szokasai es/vagy faji/vallasi/stb. hovatartozasa szerint kereulne mas osszegbe 1 kilo kenyer."

    Nem vagyok híve ennek a minden rasszizmus hülyeségnek. De ez azért így ebben a formában erős. Azon felül, hogy népcsoportokat különböztetnének meg, erőteljes sztereotipizálás is. A magyar a kolbászt kapja olcsón, a cseh a sört...
    A személyre szabott akció jó ötlet csak ne így. :)
  • kvp #3
    "Ezért is vásárlok a brit Tescokban inkább online."

    Ahol meg a lakcimedet es a bankkartya adataidat is megadod? :)

    Egyebkent lassan az egesz megfigyelesi problema elvi kerdes lesz. Ez kb. olyan mint a vallasi/szarmazasi/stb. megkulonboztetes. Vagy megengedjuk torvenyileg vagy nem.

    Egyebkent a tescos technologiat lehetne arra hasznalni, hogy a jelenlevo vasarlok fuggvenyeben arazzanak le valamit a nap soran. Tehat mondjuk angolszaszoknak mast adnanak olcsobban mint muzulmanoknak, stb. Tovabbfejlesztett formaban lehetne szemelyenkenti learazas is, tehat az illeto vasarlasi szokasai es/vagy faji/vallasi/stb. hovatartozasa szerint kereulne mas osszegbe 1 kilo kenyer. Egyebkent a minority report egy tokeletes pelda arra, hogyan lehet sikeresen elszurni egy tarsadalmat a profit maximalizalasaval egyidoben.
  • Poetro #2
    Ezért is vásárlok a brit Tescokban inkább online.
  • KRTuning #1
    Jövő, jövünk.