Berta Sándor

Az internet mentheti meg a zeneipart

A Spotify népszerűsége az elmúlt években folyamatosan nőtt, sokan váltanak a letöltésekről a streaming-szolgáltatásra, amelynek számos országban sikerült elérni az áttörést.

Stefan Zilch, a Spotify németországi, osztrák és svájci üzletekért felelős ügyvezetője kifejtette: több millió gyerek, akik korábban illegális módon hallgattak zenét, most az ő legális ajánlatukat használja. A növekedésük töretlen, de az újonnan csatlakozók ritkán kezdenek prémium-előfizetőként, a többség először kipróbálja a reklámokkal ellátott változatot. A hirdetések nem igazán idegesítik az embereket, a prémiumajánlat melletti érvként leggyakrabban az merül fel, hogy így a mobil eszközökről, valamint offline módban is hozzáférhet bárki a kedvenc zenéihez. Ügyelnek arra, hogy a tagok ne hallgassák meg gyakran egymás után ugyanazt a dalt és ne is lássák ugyanazt a reklámot. A prémium-előfizetésért a felhasználók 25 százaléka fizet.

A Spotify esetében az új együttesek számára az elsődleges cél nem a pénzszerzés és nem is az, hogy terjesztési lehetőségként tekintsenek a platformra, hanem sokkal fontosabb, hogy a segítségével ismertté váljanak. A felhasználók pedig új zenekarokat és zenéket fedezhetnek fel, megtudhatják, hogy az ismerőseik milyen zenéket hallgatnak. Amennyiben pedig egy együttes nagyon ismert lesz, akkor akár a slágerlistákra is felkerülhet. A streaming-szolgáltató különleges algoritmusokat használ a dalok ajánlására, így a látogatók mindig új művészeket ismerhetnek meg, de emellett természetesen az aktuális slágerek is megtalálhatók a kínálatban. Zilch szerint ugyanakkor még csak az út elején vannak, a platformnak még időre van szüksége ahhoz, hogy kiforrott legyen. Vannak azért sikereik: Svédországban például, ahol a legrégebben vannak jelen, 70 százalékos a piaci részesedésük. A bevételük 70 százalékát a kiadóknak és a zenei szövetségeknek továbbítják, ezt az összeget azuán elosztják a művészek között.

A Spotify jelenleg 24 millió aktív taggal rendelkezik. Bizonyos előadók esetében a dalok lejátszásának száma vetekszik a YouTube adataival. Ez pedig mindenképpen kiváló eredmény, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a videomegosztónak egymilliárd látogatója van. Amennyiben az oldalnak sikerülne 10 százalékkal nőni, úgy ez komoly hatással lenne a zenei piacra, bevételi forrásként megelőznék az Apple iTunes szolgáltatását is. Zilch visszafogottan nyilatkozott azzal kapcsolatban, hogy a streaming sikeres üzleti modell-e, szerinte ezt a jövő fogja eldönteni. Az ugyanakkor már most látható - és ez nem kizárólag a streamingnek köszönhető, hogy azokban az államokban, ahol a digitális zeneterjesztés előrehaladottabb és sok dalt népszerűsítenek online, ott összességében jobb a zenei piac helyzete. Korábban a zeneipar fontos képviselői közölték, hogy az internet a zeneipar sírásója, míg manapság a világháló a zeneipart megmentő horgony. Szerinte a zenei kalózkodás ki fog halni, mert - a streaming miatt - nem lesz rá szükség.

Az átlagos Spotify-használó 25 évesnél fiatalabb férfi és nagyvárosban él. A zenei műfajok népszerűsége államonként változó, Németországban például a hiphop és a rap a legkedveltebb. A szolgáltatás a jövőben számos helyen terjeszkedhet. A vállalatnak külön csapata van, amely megvizsgálja, hogy a kiválasztott országban hányan élnek, mekkora a zenei piac és hányan fizetnek a zenékért. A terjeszkedés emellett főként az általános internethasználattól, a szélessávú és a mobil hozzáférések számától függ. Néhány nappal ezelőtt indult el a platform Törökországban, Görögországban, Tajvanon és Argentínában is. A cég már most is jelen van Hongkongban, Szingapúrban és Malajziában, s a közeljövőben is Ázsiára akar összpontosítani, de nagyon nehéz a licenckérdések kezelése. Vannak államok, ahol azt sem tudják, hogy kivel kellene kapcsolatba lépniük, ahhoz, hogy legális szolgáltatást indíthassanak el.

Zilch végül hosszú távú prognózist is adott. Tíz év múlva a zeneszámokat már nem a számítógépen vagy a mobil készülékünkön, hanem a ruhánk, a szemüvegünk vagy a kalapunk segítségével fogjuk meghallgatni. Folyamatosan össze leszünk kötve a számítási felhővel és anélkül érhetjük el a kedvenc dalainkat, hogy a számítógépünket vagy bármi mást szinkronizálnunk kellene közben. A felhasználók valamilyen módon közvetlen és állandó kapcsolatban lesznek az internettel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • shownomarcy #4
    Ebben is le vagyok maradva, mp3 lejátszón hallgatom és nem mobilról, nem streamelve. Ami "napi" szinten forog, nem értem miért kéne minden egyes alkalommal letölteni, streamelni, ezzel növelve a netforgalmat. Még a rádiót sem használom a lejátszón.

    Gondoltam kipróbálom :D
    "Spotify is currently not available in your country."
  • Tetsuo #3
    Mi az, hogy zeneipar? :O A zene az muvészet és nem gyártani kell, hanem alkotni.
    Nem is baj, ha megszunik ez az ipar végre.
  • narumon #2
    Lehet, hogy öreg vagyok de maradok a vinylnél...
  • Bagoly81 #1
    " Zilch végül hosszú távú prognózist is adott. Tíz év múlva a zeneszámokat már nem a számítógépen vagy a mobil készülékünkön, hanem a ruhánk, a szemüvegünk vagy a kalapunk segítségével fogjuk meghallgatni. Folyamatosan össze leszünk kötve a számítási felhővel és anélkül érhetjük el a kedvenc dalainkat, hogy a számítógépünket vagy bármi mást szinkronizálnunk kellene közben. A felhasználók valamilyen módon közvetlen és állandó kapcsolatban lesznek az internettel."


    aham, szóval akummlátor meg gsm modul meg minden izé lesz integrálva , mért nem azt mondja lassan amit "ki" nyomunk magunkból az is fehő alapú számításban részt vesz. egy 25 év alattinak már van némi jövedelme de nemsok.. majd pont arra költi mi?:D mikor épp a "sörre" valót keresgéli továbbá csak a fejlett országokra érthető. aztán az uj zenekarokra való mizériája marketing baromság úgy gondolom. amúgy meg a zene ípar jolvan csak átalakul . aztán meg zenekarok pénzt nem keresnek a zene eladásokból(akik foglalkoznak zene írással azok tudják sok nem csörög). max a koncertből van.