Szekeres Viktor
Szállító 3. - Jason Statham új rajzfilmje
Jason Statham Budapestre tart egy robbanószerkezettel a csuklóján és közben hobbi gyanánt vállal pár egy-a-húsz-elleni karatéjozást és vonaton autózást.
Pedig milyen biztató volt annak idején a Szállító..., nem is csoda, hogy a viszonylag olcsó, nemzetközi kalákában készült akciófilmnek nem kellett sokat kaszálnia a mozikban, hogy folytatódhasson (Luc Besson tapsikolhatott). A második részre viszont kiderült, hogy egy ilyen, könnyed műfajt képviselő filmet is el lehet szúrni. Bizony a harmadik részről érkező kritikák és nézői vélemények a józanabb nézőket minden bizonnyal otthon tartották, azonban szegény kritikusoknak munkahelyi kötelességként ott kell csápolniuk a Szállító 3. sajtóvetítésén az első sorban.
Persze előzetesen butaság lenne hagyni, hogy valaki is befolyásolja az ember véleményét. Prekoncepciókkal nem voltunk telve, hiszen egy Szállító-film elkészítéséhez még annyi fantázia sem kell, hogy az ember attól féljen, hogy a harmadik részre elfogynak az ötletek - ha valahol, hát az efféle akciósorozatoknál nem feltétlenül kell a minőségnek csökkennie a részek előrehaladtával.
A film főhőse továbbra is az Audi és benne Frank Martin, a történet pedig némi politikai kavarásról, egy környezetvédelmi miniszterről, egy megszerzendő engedélyről szól, ami fene izgalmasan hangzik így leírva. Mindenki elhiheti, mozgóképen még a "Móricka bemegy a szobába és leül"-sztori is több érdekességet hordoz. Mindenesetre szegény Frank is belekeveredik az ügybe, s hirtelen egy kocsiban találja magát: ukrán szépség az oldalán, ketyegő bomba a csuklóján, indulhat a flúgos futam. Na, igen. Azt csak hisszük.
A Szállító 3. akciófilm akar lenni, olyan akciófilm, melyben az akciójelenetek sántikálnak. A fene tudja, hogy mi lett az egykoron még iszonyatosan jó koreográfiákat szállító Cory Yuennel, de mostani bunyóit mindössze az ész nélküli vágások tudták mozgalmassá (és élvezhetetlenné) tenni, és ezek épp a verekedések megtervezéseinek hiányosságait hangsúlyozzák ki. Hasonlóképpen az autós üldözéseket és folytonos gyorsítgatások és látószögváltások teszik kapkodóvá. (Valaki szólhatott volna a készítőknek, hogy amit ők trendinek képzelnek, az alapvető félreértés, az ilyesmit nem klipszerű, hanem koncepciótlan vágásnak nevezik és az egész filmet kvázi rajzfilmmé silányítja.)
Ráadásul a forgatókönyvíró (valami Besson) úgy tűnik, túl sok filmkritikát olvasott és megpróbálta az agyatlan akciót megtámogatni némi írói leleménnyel. Persze nem holmi történetet akart belecsempészni a filmbe (ezt senki nem is kérte tőle), hanem érzelmeket és párbeszédeket. A baj, hogy Frank Martin karakterének nem áll túl jól az elcsöppenős romantika és a gasztronómiai tereferék sem tesznek sokat hozzá a karakteréhez.
A dialógusok egyrészt a kevés akciójelenetet is tönkrevágják, de azok előtt és után Frank és az ukrán hölgyemény játszadozása, lelkizése a film abszolút mélypontját jelentik. Tökéletesen érdektelenek, főleg annak fényében, hogy szegény Valentina karakterét ritka idegesítőre sikerült megírni, így Natalja Rudakova nem valószínű, hogy be fog törni Hollywoodba, mint kolleganője, Olga Kuriljenkó.
Az ő karaktere is az oka annak, hogy a Szállító 3. élvezhetőségi szintje szinkronnal minimum a duplájára emelkedhet, hiszen talán egy karakter sincs a filmben, mely ne valami fülsértő akcentussal beszélné a fő nyelvet (ráadásul Statham is angol...), s bár így kifejezetten életszerűnek hathatnak a dialektusok, mégis visszasírja az ember az egyen amerikai akcentust - szerencsére mindez a hazai szinkronban elvész.
Amellett, hogy a Szállító 3. rém gyenge film, még a totális mellényúlás második részt is alulmúlja. Azért jó látni Budapestet úgy, ahogy azt pár francia Maurice-ka elképzeli, mert bár kapunk pár vágóképet madártávlatból a Parlamentről, valamint egy csomagtartóból előhalászott Szaknévsort, de a monstre budapesti piacos üldözés kifejezetten magyaridegen, igaz jópofa. (Természetesen a filmet nem nálunk forgatták.)
Gyengeség ide vagy oda, arról e hasábokon is megemlékeztünk, hogy itthon milyen sikeres a film. Bár Amerikában a 2. részhez képest visszaesett a Szállító 3. bevétele (31 millió), világszinten újabb 50%-os növekedést produkált a Szállító 2-höz képest (62 millió), ami könnyen negyedik részt eredményezhet. Mi pedig elgondolkodhatunk azon, hogy kiket lehet efféle ostoba, alapjaiban elszúrt filmmel jobban bepalizni: az amcsikat vagy az európaiakat? Ennyire bonyolult lenne egy autós akciós mókát készíteni?
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Pedig milyen biztató volt annak idején a Szállító..., nem is csoda, hogy a viszonylag olcsó, nemzetközi kalákában készült akciófilmnek nem kellett sokat kaszálnia a mozikban, hogy folytatódhasson (Luc Besson tapsikolhatott). A második részre viszont kiderült, hogy egy ilyen, könnyed műfajt képviselő filmet is el lehet szúrni. Bizony a harmadik részről érkező kritikák és nézői vélemények a józanabb nézőket minden bizonnyal otthon tartották, azonban szegény kritikusoknak munkahelyi kötelességként ott kell csápolniuk a Szállító 3. sajtóvetítésén az első sorban.
Persze előzetesen butaság lenne hagyni, hogy valaki is befolyásolja az ember véleményét. Prekoncepciókkal nem voltunk telve, hiszen egy Szállító-film elkészítéséhez még annyi fantázia sem kell, hogy az ember attól féljen, hogy a harmadik részre elfogynak az ötletek - ha valahol, hát az efféle akciósorozatoknál nem feltétlenül kell a minőségnek csökkennie a részek előrehaladtával.
A film főhőse továbbra is az Audi és benne Frank Martin, a történet pedig némi politikai kavarásról, egy környezetvédelmi miniszterről, egy megszerzendő engedélyről szól, ami fene izgalmasan hangzik így leírva. Mindenki elhiheti, mozgóképen még a "Móricka bemegy a szobába és leül"-sztori is több érdekességet hordoz. Mindenesetre szegény Frank is belekeveredik az ügybe, s hirtelen egy kocsiban találja magát: ukrán szépség az oldalán, ketyegő bomba a csuklóján, indulhat a flúgos futam. Na, igen. Azt csak hisszük.
A Szállító 3. akciófilm akar lenni, olyan akciófilm, melyben az akciójelenetek sántikálnak. A fene tudja, hogy mi lett az egykoron még iszonyatosan jó koreográfiákat szállító Cory Yuennel, de mostani bunyóit mindössze az ész nélküli vágások tudták mozgalmassá (és élvezhetetlenné) tenni, és ezek épp a verekedések megtervezéseinek hiányosságait hangsúlyozzák ki. Hasonlóképpen az autós üldözéseket és folytonos gyorsítgatások és látószögváltások teszik kapkodóvá. (Valaki szólhatott volna a készítőknek, hogy amit ők trendinek képzelnek, az alapvető félreértés, az ilyesmit nem klipszerű, hanem koncepciótlan vágásnak nevezik és az egész filmet kvázi rajzfilmmé silányítja.)
Ráadásul a forgatókönyvíró (valami Besson) úgy tűnik, túl sok filmkritikát olvasott és megpróbálta az agyatlan akciót megtámogatni némi írói leleménnyel. Persze nem holmi történetet akart belecsempészni a filmbe (ezt senki nem is kérte tőle), hanem érzelmeket és párbeszédeket. A baj, hogy Frank Martin karakterének nem áll túl jól az elcsöppenős romantika és a gasztronómiai tereferék sem tesznek sokat hozzá a karakteréhez.
A dialógusok egyrészt a kevés akciójelenetet is tönkrevágják, de azok előtt és után Frank és az ukrán hölgyemény játszadozása, lelkizése a film abszolút mélypontját jelentik. Tökéletesen érdektelenek, főleg annak fényében, hogy szegény Valentina karakterét ritka idegesítőre sikerült megírni, így Natalja Rudakova nem valószínű, hogy be fog törni Hollywoodba, mint kolleganője, Olga Kuriljenkó.
Az ő karaktere is az oka annak, hogy a Szállító 3. élvezhetőségi szintje szinkronnal minimum a duplájára emelkedhet, hiszen talán egy karakter sincs a filmben, mely ne valami fülsértő akcentussal beszélné a fő nyelvet (ráadásul Statham is angol...), s bár így kifejezetten életszerűnek hathatnak a dialektusok, mégis visszasírja az ember az egyen amerikai akcentust - szerencsére mindez a hazai szinkronban elvész.
Amellett, hogy a Szállító 3. rém gyenge film, még a totális mellényúlás második részt is alulmúlja. Azért jó látni Budapestet úgy, ahogy azt pár francia Maurice-ka elképzeli, mert bár kapunk pár vágóképet madártávlatból a Parlamentről, valamint egy csomagtartóból előhalászott Szaknévsort, de a monstre budapesti piacos üldözés kifejezetten magyaridegen, igaz jópofa. (Természetesen a filmet nem nálunk forgatták.)
Gyengeség ide vagy oda, arról e hasábokon is megemlékeztünk, hogy itthon milyen sikeres a film. Bár Amerikában a 2. részhez képest visszaesett a Szállító 3. bevétele (31 millió), világszinten újabb 50%-os növekedést produkált a Szállító 2-höz képest (62 millió), ami könnyen negyedik részt eredményezhet. Mi pedig elgondolkodhatunk azon, hogy kiket lehet efféle ostoba, alapjaiban elszúrt filmmel jobban bepalizni: az amcsikat vagy az európaiakat? Ennyire bonyolult lenne egy autós akciós mókát készíteni?
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése