Szekeres Viktor
Csütörtöktől a mozikban az új Pixar-film, a Verdák
Az animációs filmek egyre élesedő versenyében végre ismét jelentkezik a műfaj nagyágyúja - ezúttal a totálisan emberszereplő-mentes Verdákkal.
A Pixar nagyságát el sem lehetne vitatni, hiszen kissé túlozva mondhatjuk, hogy a Disney-vel karöltve tették moziképessé a műfajt úgy, hogy közben anyagilag is jól jártak a felek - és nem mellesleg egy jó nagy karót is döftek ezzel a hagyományos rajzfilm-készítés szívébe. Az eleinte kisfilmekkel operáló cég (mely a műfajt megtartva mozifilmjei elé azért mindig becsempész egy-egy Oscar-várományos étvágygerjesztő apróságot) 1995-ben indított a Toy Storyval, majd ezután két évente szállította az újabb és újabb sikereket.
1997-ben az Egy bogár élete, 99-ben a Toy Story 2, 2001-ben a Szörny Rt., s rá két évvel a Némó nyomában című filmekkel arattak óriási sikereket. Szinte mindig sikerült túlszárnyalni az előző filmek anyagi sikerét, bár a Némó nyomában rekordja (864 millió dollár világbevétel) egy ideig még megdönthetetlen lesz.
A cég jó ideig egyedül volt a placcon, amikor is más stúdiók is rádöbbentek, hogy 1. ez jövedelmező üzletág és 2. még bőven van szabad animátor- és processzorkapacitás a piacon, ezért pár pixaros arc köré erőteljes csapatokat építettek és a Fox, valamint a Dreamworks is elindult a sárga úton. A Fox a Jégkorszakkal robbantott, majd a Robotokkal égett egyet, hogy a Jégkorszak 2-vel ismét arasson, miközben Dreamworks még őket is megelőzve megalkotta Shrek-et, melynek a második része minden idők legsikeresebb CG-filmje lett (920 millió dollár). Nyilván a Madagaszkár sem szégyenkezhet, de a futottak még kategóriában ott figyel a Cápamese és a Z, a hangya is, a nemsokára itthon is bemutatkozó Sövényen túlt nem is említve.
Miközben a többi cég sokkal inkább ráment a harsány gegekkel és popkulturális utalásokkal operáló nevettetésre, addig a Pixar kitartott az igazi szívvel-lélekkel teli történetmesélésre felfűzött übergrafikával és apró, de annál ütősebb poénokkal ellátott filmek mellett - és ennek egyik tipikus bizonyítéka a cég eddigi legkockázatosabb vállalkozása, a Verdák. A filmben ugyanis amellett, hogy nincsenek emberek, még élőlények sem találhatóak, mindent, ami mozog (a traktorok által megszemélyesített tehenektől kezdve a matchboxok által alakított szúnyogokon át) autók, vagyis verdák alakítanak, így alkotva egy, a Robotokhoz hasonló mechanikus, csupafém világot, ahol nincsenek lélegző lények.
Mégis, a készítők mindent elkövettek azért, hogy élettel töltsék meg ezt az autók uralta világot és egy igazi, szívvel teli történetet meséljenek el, melyet simán át lehet ültetni az emberi világra is. A történet egy fiatal és bohó NASCAR versenyautóra összpontosít, Villám McQueenre, aki 2 nagy riválisával "szétlövésre" kényszerül a Szelep kupa megszerzésének érdekében. A nagy megmérettetés helyszínére menet viszont kamionjának figyelmetlensége következtében egy poros kis faluban találja magát, ahol randalírozás miatt közmunkára ítélik, miközben a verseny rajtjáig egyre csökken az idő.
Hogy mennyire sikerült a terv, mennyire sikerül tartani a készítőknek az eddig megszokott Pixar-minőséget, arról a nézők csütörtöktől bizonyosodhatnak meg a mozikban, mégpedig remek magyar szöveggel (Moduna Zsuzsa és Hamvas Dániel). A hagyományosan magas színvonalú magyar szinkron (Gesztesi Károly, Ganxta Zoltán, Jáksó László, Háda János, Nárai Erika) próbálja feledtetni velünk azt, hogy az eredeti, angol nyelvű verziónak olyan nevek kölcsönözték a hangjukat, mint Owen Wilson, Paul Newman, Bonnie Hunt, Larry the Cable Guy vagy Tony Shalhoub.
Anyagilag mindenesetre igazolódni látszanak a várakozások, hiszen a Verdák bemutatásának első hétvégéjén 62 millió dollárt zsákmányolt Amerikában, mely remek eredménynek mondható még akkor is, ha elmarad a Hihetetlen család és a Némó 70 milliós, valamint a Jégkorszak 2 68 millió startjától. Csütörtöktől természetesen a Verdák kritikája is olvasható lesz az SG filmes rovatában.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
A Pixar nagyságát el sem lehetne vitatni, hiszen kissé túlozva mondhatjuk, hogy a Disney-vel karöltve tették moziképessé a műfajt úgy, hogy közben anyagilag is jól jártak a felek - és nem mellesleg egy jó nagy karót is döftek ezzel a hagyományos rajzfilm-készítés szívébe. Az eleinte kisfilmekkel operáló cég (mely a műfajt megtartva mozifilmjei elé azért mindig becsempész egy-egy Oscar-várományos étvágygerjesztő apróságot) 1995-ben indított a Toy Storyval, majd ezután két évente szállította az újabb és újabb sikereket.
1997-ben az Egy bogár élete, 99-ben a Toy Story 2, 2001-ben a Szörny Rt., s rá két évvel a Némó nyomában című filmekkel arattak óriási sikereket. Szinte mindig sikerült túlszárnyalni az előző filmek anyagi sikerét, bár a Némó nyomában rekordja (864 millió dollár világbevétel) egy ideig még megdönthetetlen lesz.
A cég jó ideig egyedül volt a placcon, amikor is más stúdiók is rádöbbentek, hogy 1. ez jövedelmező üzletág és 2. még bőven van szabad animátor- és processzorkapacitás a piacon, ezért pár pixaros arc köré erőteljes csapatokat építettek és a Fox, valamint a Dreamworks is elindult a sárga úton. A Fox a Jégkorszakkal robbantott, majd a Robotokkal égett egyet, hogy a Jégkorszak 2-vel ismét arasson, miközben Dreamworks még őket is megelőzve megalkotta Shrek-et, melynek a második része minden idők legsikeresebb CG-filmje lett (920 millió dollár). Nyilván a Madagaszkár sem szégyenkezhet, de a futottak még kategóriában ott figyel a Cápamese és a Z, a hangya is, a nemsokára itthon is bemutatkozó Sövényen túlt nem is említve.
Miközben a többi cég sokkal inkább ráment a harsány gegekkel és popkulturális utalásokkal operáló nevettetésre, addig a Pixar kitartott az igazi szívvel-lélekkel teli történetmesélésre felfűzött übergrafikával és apró, de annál ütősebb poénokkal ellátott filmek mellett - és ennek egyik tipikus bizonyítéka a cég eddigi legkockázatosabb vállalkozása, a Verdák. A filmben ugyanis amellett, hogy nincsenek emberek, még élőlények sem találhatóak, mindent, ami mozog (a traktorok által megszemélyesített tehenektől kezdve a matchboxok által alakított szúnyogokon át) autók, vagyis verdák alakítanak, így alkotva egy, a Robotokhoz hasonló mechanikus, csupafém világot, ahol nincsenek lélegző lények.
Mégis, a készítők mindent elkövettek azért, hogy élettel töltsék meg ezt az autók uralta világot és egy igazi, szívvel teli történetet meséljenek el, melyet simán át lehet ültetni az emberi világra is. A történet egy fiatal és bohó NASCAR versenyautóra összpontosít, Villám McQueenre, aki 2 nagy riválisával "szétlövésre" kényszerül a Szelep kupa megszerzésének érdekében. A nagy megmérettetés helyszínére menet viszont kamionjának figyelmetlensége következtében egy poros kis faluban találja magát, ahol randalírozás miatt közmunkára ítélik, miközben a verseny rajtjáig egyre csökken az idő.
Hogy mennyire sikerült a terv, mennyire sikerül tartani a készítőknek az eddig megszokott Pixar-minőséget, arról a nézők csütörtöktől bizonyosodhatnak meg a mozikban, mégpedig remek magyar szöveggel (Moduna Zsuzsa és Hamvas Dániel). A hagyományosan magas színvonalú magyar szinkron (Gesztesi Károly, Ganxta Zoltán, Jáksó László, Háda János, Nárai Erika) próbálja feledtetni velünk azt, hogy az eredeti, angol nyelvű verziónak olyan nevek kölcsönözték a hangjukat, mint Owen Wilson, Paul Newman, Bonnie Hunt, Larry the Cable Guy vagy Tony Shalhoub.
Anyagilag mindenesetre igazolódni látszanak a várakozások, hiszen a Verdák bemutatásának első hétvégéjén 62 millió dollárt zsákmányolt Amerikában, mely remek eredménynek mondható még akkor is, ha elmarad a Hihetetlen család és a Némó 70 milliós, valamint a Jégkorszak 2 68 millió startjától. Csütörtöktől természetesen a Verdák kritikája is olvasható lesz az SG filmes rovatában.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése