Szekeres Viktor

Én, Pán Péter

Ugyan biztos mindenki unja az Oscar-díjakra tett állandó utalásokat, de most nem lehet kihagyni, hogy a díjra jelölt filmek (nagy szavak, alert!) legs­zeb­bi­két és leg­ér­ze­lem­dú­sab­bi­kát is vég­re be­mu­ta­tták itt­hon.

Az én, Pán Péter a mai trend szerint ismét egy neves ember életéről szóló film, s bár a magyar címet brutálisan elrontották (amellett, hogy inkább nézőriasztó (brr, mesefilm), a film lényegét lövi le), de hát az vesse magára az első követ, aki cím alapján választ mozifilmet.

Igaz már lecsengett az Amerikai Filmakadémia díjátadó ünnepsége, de egyes mostani filmeket még mindig hajlamos a kritikus Oscar-szemüvegen keresztül elemezni. A Finding Neverland is hasonló cipőbe kényszerű. Óva intek attól minden anti-Oscar-hívőt, hogy elrémissze a filmtől a 7 jelölés, hiszen nem feltétlenül jelent a nomináció kötelező "na ezt sem nézem meg"-címkét a filmre nézve. (lásd a Remény rabjait is 7 Oscarra (ugyanúgy írói, zenei, férfi főszereplői és filmes kategóriákba) jelölték, igaz egyet sem kapott meg.)

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A történet J. M. Barrie-ről szól. Kiről? - harsanhatna a pusztába kiáltott szó, no igen. Szóval ő alkotta meg Pán Péter figuráját, aki kedvelt célpontja volt Walt Disneynek, sőt, Steven Spielberg is megközelítette a témát némiképp Hook kapitány szemszögéből. Szóval J.M Barrie (Johnny Depp), színdarabíró éppen évek óta tartó alkotói válságban szenved, ami abban merül ki, hogy alkotni ugyan alkot, de az eredmény milyenségét illetően ő is meg van győződve, hogy a WC-n lehúzható műveket gyárt. Ennek ellenére nem csügged, és ennek meg is lesz hamar a jutalma, hiszen találkozik Sylvia Llewelyn Daviesszel (Kate Winslet), a gyermekeit egyedül nevelő asszonnyal, akiből (és gyerekeiből) hirtelen kellő ihletet merít következő színdarabjához.

A rendezést Marc Foster követte el, akinek eddigi legismertebb munkája a Szörnyek keringője (Monster's Ball) volt. Ami feltétlenül az ő számlájára írható a filmmel kapcsolatban, az a megközelítési mód, ahogyan sutba dobta a Rendezői megközelítési módok c. könyvsorozat mindhárom kötetét és inkább saját kútfőből próbálta vászonra vinni J. M. Barrie világát. Sikerült neki - a jutalma sem maradt el, a filmmel ellentétben nem jelölték Oscar-díjra...

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A főszerepben Johnny Depp, és aki ismeri a színészt, az bizton tudhatja, hogy mire számíthat. Arra a precíz munkára, ami majd minden filmjét jellemzi a színésznek, azóta, hogy a Rémálom az Elm utcában c. feledhetetlen horror-klasszikusban beszippantotta az ágy, hogy 6 liter vér formájában okádja a plafonra. Depp nagyszerűen hozza sokadik arcát is, nem válik önismétlővé, játéka továbbra is lenyűgöző. A film másik pólusa, Kate Winslet is kellemes meglepetés. Ki emlékszik már a Titanicban doromboló tinikedvenc-dekorációra?

Hasonlóképp pozitívan lehet nyilatkozni a filmben szereplő gyerekekről, akik ki tudja miért, de valahogy nem Barátok Közt-színvonalon darálják a szövegeiket, hanem tudnak szerepet játszani. (Zárójelben érdemes megjegyezni, hogy a filmhez rövid, de annál fontosabb epizódszerepben Dustin Hoffmann is feltűnik - talán a Vejedre ütök forgatása foglalta le a legendás színészt.)

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Aviátor ide, Millió dolláros bébi oda, az idei, Oscar-díjra jelölt filmek közül az Én, Pán Péter volt a legszebb, legérzelemdúsabb film. A alkotás egyetlen pecjhe, hogy a Miramax az Aviátort esélyesebbnek tartotta a sikerre, így azt promotálta, ezzel esélyt sem hagyva Pán Péter születéstörténetének. Igazából ez annyira nem fontos, hiszen Európában azért jól tudjuk, hogy a Filmakadémia díja nem mindenható, viszont azt is tudjuk, hogy Oscar jótékony, így egy zenéért járó szobrocskát azért mégiscsak bezsebelt a film. A 2004-es év egyik legjobb filmje.

Magyar nyelvű filmelőzetes, mérete 5 Mbyte, formátuma .wmv

Én, Pán Péter (Finding Neverland)
angol-amerikai filmdráma, 111 perc, 2004

Rendező: Marc Forster
Író: Allan Knee
Forgatókönyvíró: David Magee
Operatőr: Roberto Schaefer
Jelmeztervező: Alexandra Byrne, Mary Kelly
Zene: Jan A.P. Kaczmarek
Látványtervező: Gemma Jackson
Vágó: Matt Chesse

Johnny Depp (Sir James Matthew Barrie)
Kate Winslet (Sylvia Llewelyn Davies)
Dustin Hoffman (Charles Frohman)
Julie Christie (Mrs. Emma du Maurier)
Radha Mitchell (Mary Ansell Barrie)
Ian Hart (Sir Arthur Conan Doyle)
Kelly Macdonald (Pán Péter)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tanus #5
    SziasztoK!
    Most láttam a filmet, körübelül fél órája! Remélem az emberek azért észreveszik, hogy a pán péter mese feldolgozása, kicsit más szemszögből persze, nem csak ennyiről szól.. Persze aki esélyt se ad arra, hogy megmutathassa mit tud! Az ilyen filmeknak óriási tartalommal bírnak, s a zenéje is oscardíjjas lett! Nem is véletlenül! Mind a színési teljesítmény, mely rendkívül kimagasló ebben a filmben, mint a képi megjelenítések, az ötletek, és nem utolsó sorban a zene.., egyszerűen olyan hatással tud lenni arra a nézőre, aki egyben befogadó is!
    Nincs sajnos sok olyan film, mely igen értékes dolgokról szólna, s felhívná rá a figyelmünket. Mivel azok a filmek érnek, s jelentenek nekünk bármit is melyek megmozgatják nem csak az agyunk, hanem a szivünk is.. Ez van, nem lehet ide mást írni, a szívünk bizony...:) Hiszen az is létezik, bárki is tagadja, vagy nem vesz rólatudomást, s talán az ilyen filek megnézése után döbben rá arra, hogy a magasan hordott orra alatt egy kicsivel lejjebb dobog valami!
  • goTHA #4
    Egyik legjobb film, Tenyleg nagyon jo
  • Veruska #3
    Dráma!Azok nem jók!
  • Ma2ska #2
    Most láttam, brilliáns. Tényleg minden további kommentár felesleges, ahogy Attila irja, meg kell nézni..
  • simia #1
    Nézzétek meg, tényleg nagyon jó!