Napi Online

Viták kereszttüzében a szlovákiai elektronikus útdíj

A korábbi fenyegetésekkel ellentétben mégsem vették blokád alá a benzinkutakat Szlovákiában az ottani teherfuvarozók, ehelyett a töltőállomásokon aláírásgyűjtést végezve tiltakoznak az elektronikus útdíj bevezetése ellen.

A teherszállítók azt kifogásolják, hogy a január elsején bevezetett útdíj túl magas, a rendszer hibásan működik és a díjfizetés olyan utakra is kiterjed, amelyek rossz minőségűek. Az autósoknak problémáik vannak az útdíj méréséhez szükséges műszerekkel is. Korábban a fuvarozók mindezek miatt azt is tervezték, hogy blokád alá veszik a benzinkutakat, de ezt mégsem tették meg. Az útdíj rendszert üzemeltető Sky Toll társaság közleményében azt állítja, hogy a rendszer működésében eddig semmiféle komoly hiányosság nem merült fel. Az első napon érdemi fennakadások nem voltak, bár néhányan megpróbálták kijátszani a rendszert - sikertelenül.

A 3,5 tonnát meghaladó összsúlyú teherjárművek, illetve azok, amelyek több mint 9 személy szállítására alkalmasak, 6,3-20,9 eurócent között fizetnek egy kilométer használatáért, az út, illetve a jármű típusától függően."Közvetlenül az elektronikus útdíjrendszer beindításának rajtja előtt 58 ezer fuvarozó regisztráltatta magát a rendszerben, miközben a rendszer problémamentes rajtjához és üzemeltetéséhez 60 ezer bejelentkező kellene" - közölte Lenka Lendacká, az útdíjrendszert üzemeltető SkyToll társaság szóvivője.

A 3,5 tonnánál nehezebb járművek számára összesen 2032 kilométernyi autópálya (397 kilométer), gyorsforgalmi út (173 km) és I. osztályú út (1461 km) vált fizetőssé. A mintegy 200 főt számláló, speciális mérőműszerekkel felszerelkezett sztrádarendőrség máris megkezdte a járőrözést. A szlovák rádió információi szerint az első napon alig 600 fuvarozó használta az útdíjrendszert. Néhányan megpróbálták kijátszani, ám a rendőrök éberek voltak. Nem érdemes kísérletezni, mert a pénzbírság felső határa 1655 euró.

A nemzeti autópálya-társaság (NDS) idén 165 millió euró bevételt vár az útvámból, ami jövőre 181 millió euróra emelkedhet. A szlovák fuvarozók 11 követeléséből egynek sem tett eleget Lubomír Vázny szlovák közlekedésügyi miniszter, aki fogadta a fuvarozó társaságok képviselőit. A tiltakozók ezért döntöttek úgy, hogy január 4-én blokád alá veszik Szlovákia összes benzinkútját - e helyett egyelőre mégis megelégednek az aláírásgyűjtéssel.

A fuvarozók állítják: a rendszer kamiononként napi 100 eurós többletkiadást jelent majd, ennek következtében a fuvarozók egy része tönkremegy, a többiek pedig emelik a szolgáltatások árát, ami végső soron az áruk drágulásához vezet. A tiltakozók elsősorban a rendszer hatálybalépésének kitolását és az útdíj összegének csökkentését követelték. Azt szerették volna elérni, hogy a rendszer csak 2010 júliusától lépjen életbe.

"Nem az én kompetenciám elhalasztani az útdíjrendszer bevezetését. Véleményem szerint az elodázás sem hozna jelentősebb változásokat" - mondta Vázny. A fuvarozók képviselői a miniszterrel történt találkozó után megalapították a Szlovákiai Fuvarozók Unióját. "Azonnal elindítunk egy kampányt, melynek lényege a lehető leggyorsabban tájékoztatni a közvéleményt és a többi fuvarozó társaságot az útdíj bevezetésének következményeiről" - jelentette ki Jaroslav Polacek, az unió képviselője. A kezdeményezést már több mint 550 fuvarozó írta alá.

A szlovák kőolajipari szövetség elnöke, Miroslav Kollár kijelentette: a benzinkutak tulajdonosai mindent elkövetnek, hogy megakadályozzák a sztrájkot. "Ez egy olyan akció, amihez semmi közünk, mégis minket sújt. Megpróbáljuk megakadályozni, hogy leálljon az üzemanyag-eladás. Ha eltorlaszolják a benzinkutakhoz vezető utakat, akkor kihívjuk a rendőrséget" - mondta Kollár.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kukacos #10
    Tipikus magyaros rövidlátás. Ha a fuvarozó helyett az állam fizeti ki, akkor talán ingyé' van az útjavítás? Ha kicsit gondolkodnál, rájönnél, hogy az emelt árakat már eleve megfizeted, a korrupciós százalékkal terhelt adódon keresztül. Aztán meg sírsz, hogy miért ekkora az SZJA, amikor beépítve már rég a magyar fuvarozót támogatod az ingyen úthasználatával, noha esetleg életedben nem szállítasz velük semmit.
  • kukacos #9
    Lehet, hogy ez a konkrét rendszer rossz, és a matrica több bevétellel megoldja, én az elvről beszélek. A mai GPS-es korban nem tűnik lehetetlennek mérni, hogy pontosan mely utakat és ki használta.
  • Bandee1987 #8
    Lehet, hogy egy külföldi esetében ez igaz, de gondolj bele: egy magyar fuvarozó az útdíj miatt kénytelen lesz emelni az árakon, ami végső soron a fogyasztókra, azaz rajtad meg rajtam csapódik le. Ugyanott vagyunk, ahol a part szakad...
  • [HUN]FaTaL #7
    Esetleg kereszttüzében.
  • teddybear #6
    Ja és ráadásul ezzel követni lehet, hogy merre jártál. Akkor is, ha a rendszer üzemeltetője sivalkodik, mint a szúrt malac, hogy nem.
  • teddybear #5
    Mint az élő példa bemutatja, nem jó ötlet. Drágul a szállítás, a rendszer fenntartási költségei miatt nem nő a tiszta bevétel az állam felé, a működtetés hibái miatt olyan útszakaszért is fizetni kell, ami nem díjfizetős. A rendszer kiépítése sokba kerül, és minek, ha már van egy működő rendszer?

    A török kamionossal eddig is megvetették a matricát, ha meg nincs neki, megbírságolták.

    Ami pedig az úthasználattal arányos fizetést illeti, minek bontották el a fizetős kapukat?
  • kukacos #4
    Mindenhol ez kéne. Miért fizessen a magyar adófizető a török kamionosnak? Az utakon keletkező hibák túlnyomó többségéért a nehéz gépjárművek felelősek. Ideális esetben minden jármű után az úthasználatával arányosan kellene adózni.
  • kvp #3
    A szlovakiai utdijnak ket jo hatasa lehet:
    -attereli a forgalmat a vasutra
    -elterei a forgalmat szlovakiabol

    Az elso jo a kornyezetnek, a masik jo a szomszedos allamoknak, ahova az ipar egy-egy ilyen huzas utan attelepul.
  • slickboy #2
    Na a szomszédban is szívatják a jónépet. Nem értem, hogy miért kell 60 ezer bejelentkező a sikeres rajthoz és működtetéshez? Talán nem elég így a profit induláskor?