Napi Online
Viták kereszttüzében a szlovákiai elektronikus útdíj
A korábbi fenyegetésekkel ellentétben mégsem vették blokád alá a benzinkutakat Szlovákiában az ottani teherfuvarozók, ehelyett a töltőállomásokon aláírásgyűjtést végezve tiltakoznak az elektronikus útdíj bevezetése ellen.
A teherszállítók azt kifogásolják, hogy a január elsején bevezetett útdíj túl magas, a rendszer hibásan működik és a díjfizetés olyan utakra is kiterjed, amelyek rossz minőségűek. Az autósoknak problémáik vannak az útdíj méréséhez szükséges műszerekkel is. Korábban a fuvarozók mindezek miatt azt is tervezték, hogy blokád alá veszik a benzinkutakat, de ezt mégsem tették meg. Az útdíj rendszert üzemeltető Sky Toll társaság közleményében azt állítja, hogy a rendszer működésében eddig semmiféle komoly hiányosság nem merült fel. Az első napon érdemi fennakadások nem voltak, bár néhányan megpróbálták kijátszani a rendszert - sikertelenül.
A 3,5 tonnát meghaladó összsúlyú teherjárművek, illetve azok, amelyek több mint 9 személy szállítására alkalmasak, 6,3-20,9 eurócent között fizetnek egy kilométer használatáért, az út, illetve a jármű típusától függően."Közvetlenül az elektronikus útdíjrendszer beindításának rajtja előtt 58 ezer fuvarozó regisztráltatta magát a rendszerben, miközben a rendszer problémamentes rajtjához és üzemeltetéséhez 60 ezer bejelentkező kellene" - közölte Lenka Lendacká, az útdíjrendszert üzemeltető SkyToll társaság szóvivője.
A 3,5 tonnánál nehezebb járművek számára összesen 2032 kilométernyi autópálya (397 kilométer), gyorsforgalmi út (173 km) és I. osztályú út (1461 km) vált fizetőssé. A mintegy 200 főt számláló, speciális mérőműszerekkel felszerelkezett sztrádarendőrség máris megkezdte a járőrözést. A szlovák rádió információi szerint az első napon alig 600 fuvarozó használta az útdíjrendszert. Néhányan megpróbálták kijátszani, ám a rendőrök éberek voltak. Nem érdemes kísérletezni, mert a pénzbírság felső határa 1655 euró.
A nemzeti autópálya-társaság (NDS) idén 165 millió euró bevételt vár az útvámból, ami jövőre 181 millió euróra emelkedhet. A szlovák fuvarozók 11 követeléséből egynek sem tett eleget Lubomír Vázny szlovák közlekedésügyi miniszter, aki fogadta a fuvarozó társaságok képviselőit. A tiltakozók ezért döntöttek úgy, hogy január 4-én blokád alá veszik Szlovákia összes benzinkútját - e helyett egyelőre mégis megelégednek az aláírásgyűjtéssel.
A fuvarozók állítják: a rendszer kamiononként napi 100 eurós többletkiadást jelent majd, ennek következtében a fuvarozók egy része tönkremegy, a többiek pedig emelik a szolgáltatások árát, ami végső soron az áruk drágulásához vezet. A tiltakozók elsősorban a rendszer hatálybalépésének kitolását és az útdíj összegének csökkentését követelték. Azt szerették volna elérni, hogy a rendszer csak 2010 júliusától lépjen életbe.
"Nem az én kompetenciám elhalasztani az útdíjrendszer bevezetését. Véleményem szerint az elodázás sem hozna jelentősebb változásokat" - mondta Vázny. A fuvarozók képviselői a miniszterrel történt találkozó után megalapították a Szlovákiai Fuvarozók Unióját. "Azonnal elindítunk egy kampányt, melynek lényege a lehető leggyorsabban tájékoztatni a közvéleményt és a többi fuvarozó társaságot az útdíj bevezetésének következményeiről" - jelentette ki Jaroslav Polacek, az unió képviselője. A kezdeményezést már több mint 550 fuvarozó írta alá.
A szlovák kőolajipari szövetség elnöke, Miroslav Kollár kijelentette: a benzinkutak tulajdonosai mindent elkövetnek, hogy megakadályozzák a sztrájkot. "Ez egy olyan akció, amihez semmi közünk, mégis minket sújt. Megpróbáljuk megakadályozni, hogy leálljon az üzemanyag-eladás. Ha eltorlaszolják a benzinkutakhoz vezető utakat, akkor kihívjuk a rendőrséget" - mondta Kollár.
A teherszállítók azt kifogásolják, hogy a január elsején bevezetett útdíj túl magas, a rendszer hibásan működik és a díjfizetés olyan utakra is kiterjed, amelyek rossz minőségűek. Az autósoknak problémáik vannak az útdíj méréséhez szükséges műszerekkel is. Korábban a fuvarozók mindezek miatt azt is tervezték, hogy blokád alá veszik a benzinkutakat, de ezt mégsem tették meg. Az útdíj rendszert üzemeltető Sky Toll társaság közleményében azt állítja, hogy a rendszer működésében eddig semmiféle komoly hiányosság nem merült fel. Az első napon érdemi fennakadások nem voltak, bár néhányan megpróbálták kijátszani a rendszert - sikertelenül.
A 3,5 tonnát meghaladó összsúlyú teherjárművek, illetve azok, amelyek több mint 9 személy szállítására alkalmasak, 6,3-20,9 eurócent között fizetnek egy kilométer használatáért, az út, illetve a jármű típusától függően."Közvetlenül az elektronikus útdíjrendszer beindításának rajtja előtt 58 ezer fuvarozó regisztráltatta magát a rendszerben, miközben a rendszer problémamentes rajtjához és üzemeltetéséhez 60 ezer bejelentkező kellene" - közölte Lenka Lendacká, az útdíjrendszert üzemeltető SkyToll társaság szóvivője.
A 3,5 tonnánál nehezebb járművek számára összesen 2032 kilométernyi autópálya (397 kilométer), gyorsforgalmi út (173 km) és I. osztályú út (1461 km) vált fizetőssé. A mintegy 200 főt számláló, speciális mérőműszerekkel felszerelkezett sztrádarendőrség máris megkezdte a járőrözést. A szlovák rádió információi szerint az első napon alig 600 fuvarozó használta az útdíjrendszert. Néhányan megpróbálták kijátszani, ám a rendőrök éberek voltak. Nem érdemes kísérletezni, mert a pénzbírság felső határa 1655 euró.
A nemzeti autópálya-társaság (NDS) idén 165 millió euró bevételt vár az útvámból, ami jövőre 181 millió euróra emelkedhet. A szlovák fuvarozók 11 követeléséből egynek sem tett eleget Lubomír Vázny szlovák közlekedésügyi miniszter, aki fogadta a fuvarozó társaságok képviselőit. A tiltakozók ezért döntöttek úgy, hogy január 4-én blokád alá veszik Szlovákia összes benzinkútját - e helyett egyelőre mégis megelégednek az aláírásgyűjtéssel.
A fuvarozók állítják: a rendszer kamiononként napi 100 eurós többletkiadást jelent majd, ennek következtében a fuvarozók egy része tönkremegy, a többiek pedig emelik a szolgáltatások árát, ami végső soron az áruk drágulásához vezet. A tiltakozók elsősorban a rendszer hatálybalépésének kitolását és az útdíj összegének csökkentését követelték. Azt szerették volna elérni, hogy a rendszer csak 2010 júliusától lépjen életbe.
"Nem az én kompetenciám elhalasztani az útdíjrendszer bevezetését. Véleményem szerint az elodázás sem hozna jelentősebb változásokat" - mondta Vázny. A fuvarozók képviselői a miniszterrel történt találkozó után megalapították a Szlovákiai Fuvarozók Unióját. "Azonnal elindítunk egy kampányt, melynek lényege a lehető leggyorsabban tájékoztatni a közvéleményt és a többi fuvarozó társaságot az útdíj bevezetésének következményeiről" - jelentette ki Jaroslav Polacek, az unió képviselője. A kezdeményezést már több mint 550 fuvarozó írta alá.
A szlovák kőolajipari szövetség elnöke, Miroslav Kollár kijelentette: a benzinkutak tulajdonosai mindent elkövetnek, hogy megakadályozzák a sztrájkot. "Ez egy olyan akció, amihez semmi közünk, mégis minket sújt. Megpróbáljuk megakadályozni, hogy leálljon az üzemanyag-eladás. Ha eltorlaszolják a benzinkutakhoz vezető utakat, akkor kihívjuk a rendőrséget" - mondta Kollár.