Hunter
Már kapható a repülő autó
Egy kicsit egy első világháborús Fokker és a Jetson család űrjárművének keverékére emlékeztet Paul Moller repülő autója, aki az M400-at a nem is oly távoli jövőre szánja.
Moller jó pár prototípust készített már, legtöbbjük megtekinthető a moller.com weboldalon, azt azonban már látatlanban is leírhatjuk, hogy mindegyikük az ötvenes évek sci-fi filmjei és képregényeiben megjelenő "repülő csészealjak" mintájára készültek. Zajos és megbízhatatlan motorjaikkal és kerek formáikkal ezek az elképzelések nem igazán tűntek a földhöz kötött családi autók ésszerű fejlődési irányvonalának. Azonban a millió dollárt érő M400 prototípust szemlélve kezd érthetővé válni, miért izgatja annyira Mollert a jövő.
"Saját fejlesztésű motort kapott" - utalt Moller a Freedom motorokra, melyeket a Skycar elejében és végében helyeztek el. "Meglehetősen jó a teljesítményük, egyenként 55 lóerősek."
Moller elmondása szerint a kicsi ám erős forgómotorok képesek biztosítani a Skycar számára a függőleges felszállást és elméletileg az óránkénti 600 kilométeres utazósebességet. Nyolc forgómotor, 24 mikroprocesszor és két fedélzeti számítógép segíti a légi utazást. És hogy mi tartja a levegőben a Skycar-t? "Redundancia" - magyarázta Moller. Ha egy motor leáll a többi elég erős ahhoz, hogy tovább lebegjen, és ne a földön kössön ki a gépezet.
Természetesen vannak kisebb, de inkább nagyobb akadályok, amiket le kell majd küzdeni. Mielőtt a Skycar felváltaná hagyományos autóinkat, meg kell reformálni a légi közlekedés szinte egészét. Moller "légi országút" rendszereket képzel el. A Skycar-t számítógépek és GPS technológia irányítja, ami viszonylag nagy biztonsággal elkalauzolja utasait a kívánt célállomásra, azaz a repülés automatizált lenne.
A hátsó szárnyak parkolóállásban
Mindez nem jelenti azt, hogy egy nap minden kocsibejárón egy-egy Skycar-t fogunk látni, legalábbis jó darabig nem sok esély van rá. A repülő autó darabja 1 millió dollárba kerül, bár Moller szerint idővel egy luxusautó árára fog csökkenni. A feltaláló működő prototípusával az eBay látogatói is találkozhattak, eladni azonban nem sikerült, mivel egyetlen komoly vevő sem jelentkezett.
Van azonban egy másik ok is, ami a Skycar elterjedését akadályozza, a szél. "Nem hiszem, hogy az utcáról való felszállás lehetséges lenne" - mondta Moller. "Ez a művelet akkora szelet keltene, hogy az kisöpörné az utcákat, sőt, még a szomszédok kertjeit is." Helyette Moller az úgy nevezett "vertiportok" kialakítását ajánlja. Csak egy gombnyomás és máris a magasból hátradőlve élvezhetjük a reggeli ingázást.
Moller jó pár prototípust készített már, legtöbbjük megtekinthető a moller.com weboldalon, azt azonban már látatlanban is leírhatjuk, hogy mindegyikük az ötvenes évek sci-fi filmjei és képregényeiben megjelenő "repülő csészealjak" mintájára készültek. Zajos és megbízhatatlan motorjaikkal és kerek formáikkal ezek az elképzelések nem igazán tűntek a földhöz kötött családi autók ésszerű fejlődési irányvonalának. Azonban a millió dollárt érő M400 prototípust szemlélve kezd érthetővé válni, miért izgatja annyira Mollert a jövő.
"Saját fejlesztésű motort kapott" - utalt Moller a Freedom motorokra, melyeket a Skycar elejében és végében helyeztek el. "Meglehetősen jó a teljesítményük, egyenként 55 lóerősek."
Moller elmondása szerint a kicsi ám erős forgómotorok képesek biztosítani a Skycar számára a függőleges felszállást és elméletileg az óránkénti 600 kilométeres utazósebességet. Nyolc forgómotor, 24 mikroprocesszor és két fedélzeti számítógép segíti a légi utazást. És hogy mi tartja a levegőben a Skycar-t? "Redundancia" - magyarázta Moller. Ha egy motor leáll a többi elég erős ahhoz, hogy tovább lebegjen, és ne a földön kössön ki a gépezet.
Természetesen vannak kisebb, de inkább nagyobb akadályok, amiket le kell majd küzdeni. Mielőtt a Skycar felváltaná hagyományos autóinkat, meg kell reformálni a légi közlekedés szinte egészét. Moller "légi országút" rendszereket képzel el. A Skycar-t számítógépek és GPS technológia irányítja, ami viszonylag nagy biztonsággal elkalauzolja utasait a kívánt célállomásra, azaz a repülés automatizált lenne.
A hátsó szárnyak parkolóállásban
Mindez nem jelenti azt, hogy egy nap minden kocsibejárón egy-egy Skycar-t fogunk látni, legalábbis jó darabig nem sok esély van rá. A repülő autó darabja 1 millió dollárba kerül, bár Moller szerint idővel egy luxusautó árára fog csökkenni. A feltaláló működő prototípusával az eBay látogatói is találkozhattak, eladni azonban nem sikerült, mivel egyetlen komoly vevő sem jelentkezett.
Van azonban egy másik ok is, ami a Skycar elterjedését akadályozza, a szél. "Nem hiszem, hogy az utcáról való felszállás lehetséges lenne" - mondta Moller. "Ez a művelet akkora szelet keltene, hogy az kisöpörné az utcákat, sőt, még a szomszédok kertjeit is." Helyette Moller az úgy nevezett "vertiportok" kialakítását ajánlja. Csak egy gombnyomás és máris a magasból hátradőlve élvezhetjük a reggeli ingázást.