Gyurkity Péter
Akkumulátor-csereállomásokat telepít a Honda és a Nio
Ezek segítségével gyorsan kicserélhetjük a lemerült egységeket és folytathatjuk utunkat. A Nio Magyarországon gyártja ezeket.
Az elektromobilitás terén nyilván kiemelt jelentősége van a felhasznált akkumulátoroknak, azok gyors feltöltésének. Nemrég arról írtunk, hogy ezen egységek újszerű feldolgozásán törik egyesek a fejüket, most pedig egy japán gyártó újításával válik még kényelmesebbé a mindennapi használat, legalábbis a e-motorok szegmensében.
A Honda eredetileg még a tavalyi évben rántotta le a leplet a Mobile Power Packs névre keresztelt egységekről, amelyek tulajdonképpen az egységes kivitel révén növelik a felhasználók kényelmét. Idén márciusban a Honda, a Yamaha, a Kawasaki, valamint a Suzuki összefogásával létrejött szövetség megkezdte tevékenységét, ez már a gyors cserére és a visszaszolgáltatott komponensek megfelelő kezelésére fókuszál, a Tokióban már bevált rendszer kiterjesztése pedig most indul el, a cég hivatalos bejelentése alapján. Ebből megtudjuk, hogy a második körben Japán és India több régiójában bukkannak majd fel a Honda Power Pack Exchanger névre keresztelt állomások, amelyek így egy jóval szélesebb vásárlói kör számára nyújtják ugyanazon előnyöket.
Egy-egy ilyen egység egyszerre több kisebb akkumulátort fogad be, azokat gyorsan kicserélve, a lemerült példányt hátrahagyva folytathatjuk utunkat, amennyiben megfelelő motort vagy riksát használjuk. Egy chippel indíthatjuk el a folyamatot, ez engedélyezi a két egység gyors és kényelmes cseréjét, az új darabot azonnal felhasználhatjuk járművünkben, miközben a lemerült példány töltése automatikusan elindul, annak regisztrációja és a további nyilvántartási lépések szintén azonnal megtörténnek, számunkra láthatatlan módon. Legalább ilyen fontos, hogy a nagyobb állomásokat összeköthetik egymással, így a kiemelt helyszíneken egyszerre több felhasználót szolgálhatnak ki, amennyiben erre igény van. A Honda a jelek szerint egyéb országokra is kiterjesztené a rendszert, eddig azonban csak a fenti két államra vonatkozóan jelezték a konkrét lépéseket.
A NIO kapcsán nem is olyan régen írtunk arról, hogy a gyártó 500 kW-os töltőket hozna Európába, eközben azonban megindult a saját akkucsere-állomások, azok hálózatának kiépítése is. A vállalat a LinkedIn-oldalukon tette közzé a számukra kiemelten fontos bejelentést, amely egy további európai állam bevonását jelenti a programba. Ezzel kapcsolatban kiemelték, hogy a most üzembe helyezett állomások mindhárom, Európában kapható modell (az ET7 szedán, az EL7 SUV, valamint az ET5 szedán) gyors feltöltését támogatják, a listán viszont megtalálható a Norvégiában korábban bemutatott ES8 is, ami annak köszönhető, hogy ezen autók ugyanazon szabvány egységet alkalmazzák, két eltérő kapacitással, ami nemsokára háromra bővül majd ki.
A második generációs állomások, amelyek a Power Swap Station 2.0 névre hallgatnak, 5 helyett már 13 új akkumulátort tartalmaznak, valamint egy további rekeszt a lemerült, illetve előző generációs egységek tárolásához, ezek révén pedig naponta akár 312 cserét is végrehajthatnak, ami parkolásonként nagyjából 4,6 percet jelent. Ezen új állomásokat itthon gyártják, a Pest megyében nemrég felépített NIO Power Europe Plant telephelyén. Az első két példányt még januárban és augusztusban helyezték üzembe Norvégiában, ezt szeptemberben Németország követte, a listára pedig hamarosan Hollandia is feliratkozik majd, hiszen ott december első napján áll szolgálatba az első helyszín.
Kínában eközben már 1200 ilyen egység üzemel, a tervek szerint az év végére ez a szám meghaladja majd az 1300-at, az évtized közepére pedig 4000-re bővülne a létszám, amelyből 1000 már Kínán kívül helyezkedne el. Jövőre az Egyesült Királyság, Svájc, Ausztria, Belgium, valamint Luxemburg kerülne sorra, hazánk nyilván egyelőre kimarad ebből.
Az elektromobilitás terén nyilván kiemelt jelentősége van a felhasznált akkumulátoroknak, azok gyors feltöltésének. Nemrég arról írtunk, hogy ezen egységek újszerű feldolgozásán törik egyesek a fejüket, most pedig egy japán gyártó újításával válik még kényelmesebbé a mindennapi használat, legalábbis a e-motorok szegmensében.
A Honda eredetileg még a tavalyi évben rántotta le a leplet a Mobile Power Packs névre keresztelt egységekről, amelyek tulajdonképpen az egységes kivitel révén növelik a felhasználók kényelmét. Idén márciusban a Honda, a Yamaha, a Kawasaki, valamint a Suzuki összefogásával létrejött szövetség megkezdte tevékenységét, ez már a gyors cserére és a visszaszolgáltatott komponensek megfelelő kezelésére fókuszál, a Tokióban már bevált rendszer kiterjesztése pedig most indul el, a cég hivatalos bejelentése alapján. Ebből megtudjuk, hogy a második körben Japán és India több régiójában bukkannak majd fel a Honda Power Pack Exchanger névre keresztelt állomások, amelyek így egy jóval szélesebb vásárlói kör számára nyújtják ugyanazon előnyöket.
Egy-egy ilyen egység egyszerre több kisebb akkumulátort fogad be, azokat gyorsan kicserélve, a lemerült példányt hátrahagyva folytathatjuk utunkat, amennyiben megfelelő motort vagy riksát használjuk. Egy chippel indíthatjuk el a folyamatot, ez engedélyezi a két egység gyors és kényelmes cseréjét, az új darabot azonnal felhasználhatjuk járművünkben, miközben a lemerült példány töltése automatikusan elindul, annak regisztrációja és a további nyilvántartási lépések szintén azonnal megtörténnek, számunkra láthatatlan módon. Legalább ilyen fontos, hogy a nagyobb állomásokat összeköthetik egymással, így a kiemelt helyszíneken egyszerre több felhasználót szolgálhatnak ki, amennyiben erre igény van. A Honda a jelek szerint egyéb országokra is kiterjesztené a rendszert, eddig azonban csak a fenti két államra vonatkozóan jelezték a konkrét lépéseket.
A NIO kapcsán nem is olyan régen írtunk arról, hogy a gyártó 500 kW-os töltőket hozna Európába, eközben azonban megindult a saját akkucsere-állomások, azok hálózatának kiépítése is. A vállalat a LinkedIn-oldalukon tette közzé a számukra kiemelten fontos bejelentést, amely egy további európai állam bevonását jelenti a programba. Ezzel kapcsolatban kiemelték, hogy a most üzembe helyezett állomások mindhárom, Európában kapható modell (az ET7 szedán, az EL7 SUV, valamint az ET5 szedán) gyors feltöltését támogatják, a listán viszont megtalálható a Norvégiában korábban bemutatott ES8 is, ami annak köszönhető, hogy ezen autók ugyanazon szabvány egységet alkalmazzák, két eltérő kapacitással, ami nemsokára háromra bővül majd ki.
A második generációs állomások, amelyek a Power Swap Station 2.0 névre hallgatnak, 5 helyett már 13 új akkumulátort tartalmaznak, valamint egy további rekeszt a lemerült, illetve előző generációs egységek tárolásához, ezek révén pedig naponta akár 312 cserét is végrehajthatnak, ami parkolásonként nagyjából 4,6 percet jelent. Ezen új állomásokat itthon gyártják, a Pest megyében nemrég felépített NIO Power Europe Plant telephelyén. Az első két példányt még januárban és augusztusban helyezték üzembe Norvégiában, ezt szeptemberben Németország követte, a listára pedig hamarosan Hollandia is feliratkozik majd, hiszen ott december első napján áll szolgálatba az első helyszín.
Kínában eközben már 1200 ilyen egység üzemel, a tervek szerint az év végére ez a szám meghaladja majd az 1300-at, az évtized közepére pedig 4000-re bővülne a létszám, amelyből 1000 már Kínán kívül helyezkedne el. Jövőre az Egyesült Királyság, Svájc, Ausztria, Belgium, valamint Luxemburg kerülne sorra, hazánk nyilván egyelőre kimarad ebből.