Gyurkity Péter
A britek fele nem akar elektromos autót
Elsősorban a hatótáv, és a feltöltés nehézségei miatt húzódoznak sokan a váltástól.
Az elektromos autók szép fokozatosan terjeszkednek, egyre többen szánják el magukat a vásárlásra, bár ebben (szokás szerint) jórészt a státusszimbólum játszik szerepet, nem pedig a környezet védelmére irányuló őszinte törekvés. Legutóbb arról írtunk, hogy még a példaként emlegetett Kaliforniában sem működik az e-kutak jó része, most pedig egy brit felmérés mutat rá a jelenlegi helyzet egyes részleteire.
A városokon kívüli területeken igencsak jó pozíciókkal rendelkező NFU Mutual mérte fel az elmúlt hetekben a brit vásárlók véleményét, legalábbis az elektromos autók és a hibridek jövőbeni beszerzésével kapcsolatban. Az eredményeket a napokban tették közzé, ebből pedig kiderül, hogy a több mint ezer személy megkérdezésén alapuló munka érdekes számokat mutat. A válaszadók csaknem fele nem tervezi ilyen jármű beszerzését, legalábbis az elkövetkező 10 évben, bár 52 százalék már pozitívan nyilatkozott, kihangsúlyozva vásárlási szándékát. Az ellenzők többnyire a hatótáv rövidsége, valamint a feltöltés körülményessége miatt maradnának távol, bár a hibridekkel mindez részben áthidalhatónak tűnik.
Ez utóbbi táboron belül 58 százalék jelentette ki, hogy a hatótáv nem éri el az ideális szintet, ugyanekkora arányban pedig a töltőpontok hiányát kifogásolták. 44 százalékot leginkább a töltési idő hosszúsága zavar, ezek a számok azonban erősen függenek a helyszíntől, hiszen a londoniak esetében 50 százalék alatt marad az ellenzők aránya, míg a vidéken lakók már többnyire 70 százalékban nyilatkoznak elutasító módon, ami az infrastruktúra terén látható különbségek miatt nagyon is érthető. A hatótáv miatt panaszkodók például Kelet-Angliában 72 százalékot tesznek ki, Wales területén ez 70 százalék, míg Anglia délnyugati részén 68 százalékot ér el a kifogásolók tábora.
Mindezek ellenére egy évtizeden belül 52 százalék tervezi valamilyen elektromos vagy hibrid autó beszerzését, mivel pedig a közlekedés a szigetországban a teljes károsanyag-kibocsátás 27 százalékáért felelős, erre szükség is lesz a nemrég megfogalmazott 2050-es nettó-zéró álomhatár eléréséhez.
Az elektromos autók szép fokozatosan terjeszkednek, egyre többen szánják el magukat a vásárlásra, bár ebben (szokás szerint) jórészt a státusszimbólum játszik szerepet, nem pedig a környezet védelmére irányuló őszinte törekvés. Legutóbb arról írtunk, hogy még a példaként emlegetett Kaliforniában sem működik az e-kutak jó része, most pedig egy brit felmérés mutat rá a jelenlegi helyzet egyes részleteire.
A városokon kívüli területeken igencsak jó pozíciókkal rendelkező NFU Mutual mérte fel az elmúlt hetekben a brit vásárlók véleményét, legalábbis az elektromos autók és a hibridek jövőbeni beszerzésével kapcsolatban. Az eredményeket a napokban tették közzé, ebből pedig kiderül, hogy a több mint ezer személy megkérdezésén alapuló munka érdekes számokat mutat. A válaszadók csaknem fele nem tervezi ilyen jármű beszerzését, legalábbis az elkövetkező 10 évben, bár 52 százalék már pozitívan nyilatkozott, kihangsúlyozva vásárlási szándékát. Az ellenzők többnyire a hatótáv rövidsége, valamint a feltöltés körülményessége miatt maradnának távol, bár a hibridekkel mindez részben áthidalhatónak tűnik.
Ez utóbbi táboron belül 58 százalék jelentette ki, hogy a hatótáv nem éri el az ideális szintet, ugyanekkora arányban pedig a töltőpontok hiányát kifogásolták. 44 százalékot leginkább a töltési idő hosszúsága zavar, ezek a számok azonban erősen függenek a helyszíntől, hiszen a londoniak esetében 50 százalék alatt marad az ellenzők aránya, míg a vidéken lakók már többnyire 70 százalékban nyilatkoznak elutasító módon, ami az infrastruktúra terén látható különbségek miatt nagyon is érthető. A hatótáv miatt panaszkodók például Kelet-Angliában 72 százalékot tesznek ki, Wales területén ez 70 százalék, míg Anglia délnyugati részén 68 százalékot ér el a kifogásolók tábora.
Mindezek ellenére egy évtizeden belül 52 százalék tervezi valamilyen elektromos vagy hibrid autó beszerzését, mivel pedig a közlekedés a szigetországban a teljes károsanyag-kibocsátás 27 százalékáért felelős, erre szükség is lesz a nemrég megfogalmazott 2050-es nettó-zéró álomhatár eléréséhez.