SG.hu
A hálózatsemlegesség mellett teszi le a voksot az EU
Tilos lenne a jövőben az internetes tartalmak letiltása és korlátozása, az internetes előfizetés árától és sebességétől függetlenül. Összehangolják a frekvenciakiosztást, erősítik a fogyasztói jogokat, eltörlik a roamingdíjakat.
Az Európai Bizottság a mai napon elfogadta a távközlési piaci reform 26 éves történetének legambíciózusabb jogszabálytervezetét. A Bizottság elnöke, Jose Manuel Barroso által bejelentett "Behálózott kontinens" elnevezésű jogalkotási csomag - ha elfogadásra kerül - a fogyasztóknak csökkenő terheket, a vállalkozásoknak egyszerűbb adminisztrációt jelent, és számos új jogot biztosít felhasználóknak és szolgáltatóknak egyaránt. "Európa stratégiai érdekei és gazdasági fejlődése szempontjából egyaránt lényeges, hogy jelentős előrelépés történjen az egységes európai távközlési piac irányába. Ez érdeke mind a távközlési ágazatnak, mind a polgároknak, akik szenvednek az internethez és a mobilszolgáltatásokhoz való teljes körű és méltányos hozzáférés hiányától." - mondta José Manuel Barroso.
Jóllehet az uniós reformok egymást követő hullámai előrelendítették a távközlési szolgáltatási piac átalakulását az Unión belül, az ágazat működése még mindig nagymértékben 28 nemzeti piacra épül. Jelenleg sincs az egész EU területén működő távközlési társaság, és mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók eltérő árakkal és szabályokkal kénytelenek számolni. Ennek megszüntetése érdekében bevezetik a mind a 28 tagállamra érvényes működési engedélyt (28 egyedi engedély helyett) és egyszerűsítik a cégek számára a más társaságok birtokában lévő hálózatok bérlését. Azáltal is ösztönöznék a beruházásokat, hogy harmonizálják a meglévő szolgáltatók rézvezetékes hálózataihoz való hozzáférés díját, és garantálják, hogy a hozzáférést kérők ténylegesen egyenértékű hálózati hozzáféréshez jussanak.
Tilos lenne a jövőben az internetes tartalmak letiltása és korlátozása, teljes és nyílt internet-hozzáférést kell biztosítani a felhasználóknak internetes előfizetésük árától és sebességétől függetlenül. A szolgáltatók emellett továbbra is nyújthatnak garantált minőségű "speciális szolgáltatásokat" (például IPTV- és VOD szolgáltatásokat vagy egyéb - például nagyfelbontású gyógyászati képalkotó, virtuális műtő vagy nagy mennyiségű adattal dolgozó felhőalapú üzleti - alkalmazásokat), mindaddig, amíg azok nem érintik a többi fogyasztónak ígért internetes elérési sebességet. A fogyasztóknak a jövőben joguk lenne ellenőrizni, valóban megkapják-e azt az internetes sebességet, amiért fizettek, és elállhatnak a szerződésüktől, ha a szolgáltató nem teljesíti vállalásait.
A csomag számos új jogot biztosít, például az egyszerű nyelvezeten megszövegezett, több összehasonlítható információt tartalmazó szerződéshez való jogot; a szolgáltató- vagy szerződésváltás jogának bővítését; a 12 hónapos szerződéshez való jogot, ha a felhasználó nem kíván ennél hosszabban szerződni; a szerződés felmondásának jogát, ha a fogyasztó nem kapja meg az ígért internetes sebességet; valamint az e-mailek új e-mail címre történő továbbításának jogát szolgáltatóváltás esetén.
Szélesebb 4G mobilhálózat- és Wi-Fi-hozzáférést biztosítanának az európai polgároknak. A mobilszolgáltatók határokon átnyúló beruházási terveket dolgozhatnának ki a frekvenciakiosztási határidők, időtartamok és egyéb feltételek fokozott összehangolásának köszönhetően. A kiosztás továbbra is a tagállamok feladata maradna, és a mobilszolgáltatóktól kapott díjak is hozzájuk folynának be, de tevékenységüket egységesebb keretben végeznék. Egy ilyen keretszabályozás ugyanakkor a fejlett távközlési berendezések piacának is kedvezne.
A távközlési ágazat Európa digitális gazdaságának ugyan mindössze 9%-át teszi ki, de valamennyi ágazat globális versenyképessége és szolgáltatásai egyre nagyobb mértékben függnek a hálózati összeköttetésektől.
Az Európai Bizottság a mai napon elfogadta a távközlési piaci reform 26 éves történetének legambíciózusabb jogszabálytervezetét. A Bizottság elnöke, Jose Manuel Barroso által bejelentett "Behálózott kontinens" elnevezésű jogalkotási csomag - ha elfogadásra kerül - a fogyasztóknak csökkenő terheket, a vállalkozásoknak egyszerűbb adminisztrációt jelent, és számos új jogot biztosít felhasználóknak és szolgáltatóknak egyaránt. "Európa stratégiai érdekei és gazdasági fejlődése szempontjából egyaránt lényeges, hogy jelentős előrelépés történjen az egységes európai távközlési piac irányába. Ez érdeke mind a távközlési ágazatnak, mind a polgároknak, akik szenvednek az internethez és a mobilszolgáltatásokhoz való teljes körű és méltányos hozzáférés hiányától." - mondta José Manuel Barroso.
Jóllehet az uniós reformok egymást követő hullámai előrelendítették a távközlési szolgáltatási piac átalakulását az Unión belül, az ágazat működése még mindig nagymértékben 28 nemzeti piacra épül. Jelenleg sincs az egész EU területén működő távközlési társaság, és mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók eltérő árakkal és szabályokkal kénytelenek számolni. Ennek megszüntetése érdekében bevezetik a mind a 28 tagállamra érvényes működési engedélyt (28 egyedi engedély helyett) és egyszerűsítik a cégek számára a más társaságok birtokában lévő hálózatok bérlését. Azáltal is ösztönöznék a beruházásokat, hogy harmonizálják a meglévő szolgáltatók rézvezetékes hálózataihoz való hozzáférés díját, és garantálják, hogy a hozzáférést kérők ténylegesen egyenértékű hálózati hozzáféréshez jussanak.
Tilos lenne a jövőben az internetes tartalmak letiltása és korlátozása, teljes és nyílt internet-hozzáférést kell biztosítani a felhasználóknak internetes előfizetésük árától és sebességétől függetlenül. A szolgáltatók emellett továbbra is nyújthatnak garantált minőségű "speciális szolgáltatásokat" (például IPTV- és VOD szolgáltatásokat vagy egyéb - például nagyfelbontású gyógyászati képalkotó, virtuális műtő vagy nagy mennyiségű adattal dolgozó felhőalapú üzleti - alkalmazásokat), mindaddig, amíg azok nem érintik a többi fogyasztónak ígért internetes elérési sebességet. A fogyasztóknak a jövőben joguk lenne ellenőrizni, valóban megkapják-e azt az internetes sebességet, amiért fizettek, és elállhatnak a szerződésüktől, ha a szolgáltató nem teljesíti vállalásait.
A csomag számos új jogot biztosít, például az egyszerű nyelvezeten megszövegezett, több összehasonlítható információt tartalmazó szerződéshez való jogot; a szolgáltató- vagy szerződésváltás jogának bővítését; a 12 hónapos szerződéshez való jogot, ha a felhasználó nem kíván ennél hosszabban szerződni; a szerződés felmondásának jogát, ha a fogyasztó nem kapja meg az ígért internetes sebességet; valamint az e-mailek új e-mail címre történő továbbításának jogát szolgáltatóváltás esetén.
Szélesebb 4G mobilhálózat- és Wi-Fi-hozzáférést biztosítanának az európai polgároknak. A mobilszolgáltatók határokon átnyúló beruházási terveket dolgozhatnának ki a frekvenciakiosztási határidők, időtartamok és egyéb feltételek fokozott összehangolásának köszönhetően. A kiosztás továbbra is a tagállamok feladata maradna, és a mobilszolgáltatóktól kapott díjak is hozzájuk folynának be, de tevékenységüket egységesebb keretben végeznék. Egy ilyen keretszabályozás ugyanakkor a fejlett távközlési berendezések piacának is kedvezne.
A távközlési ágazat Európa digitális gazdaságának ugyan mindössze 9%-át teszi ki, de valamennyi ágazat globális versenyképessége és szolgáltatásai egyre nagyobb mértékben függnek a hálózati összeköttetésektől.