Hunter

A térhajtóműről Harold White-tal

A gyors csillagközi utazás megvalósítása érdekében a NASA kutatói a tér-idő manipulálását tervezgetik. A New Scientist munkatársa, Anne-Marie Corley az egyik vezető hajtómű kutatóval, Harold White-tal beszélgetett.

Hogyan lépjünk át azon az elhanyagolhatónak nem nevezhető apróságon, miszerint semmi nem haladhat gyorsabban a fénynél? White az általános relativitás két "szokásos" kiskapujával, a féreglyukkal és a térhajlítással válaszolt, személy szerint ő az utóbbit kutatja. Az alapelv egyszerűnek hangzik, a tér bármilyen sebességen nyújtható és zsugorítható, a térnek ugyanis nincs tömege és rugalmas, mivel mérhető ütemben tágul az ősrobbanás óta.


Hogyan nézne ki egy térhajtóművel felszerelt csillaghajó? "Képzeljünk el az egyszerűség kedvéért egy amerikai futball labdát, ami egy pilonokkal csatlakoztatott gyűrű vesz körül. A 'labdában' helyezkedik el a legénység és a robotrendszerek, míg a gyűrű egy egzotikus anyagot, úgynevezett negatív vákuum energiát tartalmazna" - magyarázta, hozzátéve, hogy a gyűrű, illetve az egzotikus anyag biztosítaná a warp-trükk alkalmazásához szükséges matematikát és fizikát.

Maga az utazás is különleges élmény lenne, a kezdősebesség eléréséig egy hagyományos űrutazást élhetne át a legénység, a negatív vákuum energiájú gyűrű beindításával azonban fokozódna a sebesség. A tér összehúzódik az űrhajó előtt, mögötte pedig kitágul, az utazók a meghajlított téren keresztül sokkal gyorsabban szelik át az adott távolságot, maga az élmény olyan lenne, mintha gyors előretekerésben néznének egy filmet az utazók.

A warp-sebesség elméleti mivoltán túl jelentős gátat jelentett a megvalósításhoz szükséges energia mennyisége. Amikor az elméletet 1994-ben először felvetették, akkora negatív vákuum energia mennyiséget számítottak ki, ami teljesen kizárta a megvalósíthatóságot, azóta azonban újabb megoldások is napvilágot láttak. "2011-ben és 2012-ben dolgoztam a témában a 100 Éves Csillaghajó szimpózium keretében és több módszert is felfedeztem, melyek nagyságrendekkel csökkenthetik az energiaszükséglet" - tette hozzá White.

Azt maga is elismeri, hogy mindez sokkal inkább tudományos, mintsem műszaki síkon mozog, azonban elmondta, több konkrét és kontrollált lépés is tervben van a koncepció igazolására, mellyel bizonyíthatják, hogy pontosan ismerik és alkalmazzák a hajtóműhez szükséges matematikát és fizikát. "Ennek érdekében megpróbáljuk megalkotni egy warp-buborék mikroszkopikus megfelelőjét a laboratóriumban, ahol méréseket végezhetünk rajta" - összegzett.

A laboratóriumi kísérlet óriási lépést jelentene, ugyanakkor még számtalan egyéb lépcsőfokot kell majd leküzdeni, mire eljutunk egy csillagközi küldetésig és a kapitány kiadhatja az utasítást térhajtómű bekapcsolására.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • shakwill #193
    Nézzék meg a tisztelt kollégák, és azután erre varrjanak gombot...
    http://www.youtube.com/watch?v=MtkfNWLbSnw
  • errorista #192
    görbítés != tépés
  • NEXUS6 #191
    A Michelson-Morley kísérlet során egy Michelson-Morley interferométerrel megmérték, hogy a Föld keringési sebessége hozzáadódik-e a fénysebességhez. Azt tapasztalták, hogy nem. Illetve akkor még nem tudták, hogy mit tapasztaltak pontosan, mert ezt csak Einstein magyarázta el, aki a kísérlet eredményeit is felhasználva alkotta meg az elméletét, aminek egyik alapját jelentette, hogy a fénysebességet adott közegben, függetlenül a közeget tartalmazó tárgy sebességétől állandónak vette.

    Az interferométer pontosan az előbbi elvek miatt a téridő deformációját, pl gravitációs hullámok mérését, vagy a warp-hajtómű működését képes detektálni.

    Mit írok rosszul?
  • Irasidus #190
    A cikkben szereplő elképzelés egy warp-buborékról szól. Az téren "belül" van, és jó esetben van egy (vagy több?) "bejárata"...
  • esemve #189
    Értem én, hogy energia kell hozzá, de elméletileg létrehozható lenne olyan mellény is amit viselve a téren kívül beugordhatok egy bank széfjébe, majd onnan ki a lóvéval?:)
  • esemve #188
    Néhány laikus kérdés:

    A tér görbítés azt is jelenti, hogy ha lenne egy ilyen vadászrepülőgép akkor gyakorlatilag lelőhetetlen, hiszen valójában "a téren kívül" létezik? Ha így van akkor a hadsereg hogyhogy nem kutatja még?:D Sőt, ha már itt járunk, akkor lehetne mondjuk a föld középpontját átugrani? Haladnia kell-e egy ilyen eszköznek valamerre, vagy lehetne-e egyszerű "antigravitációs" járművet készíteni? (Avagy mondjuk repülő autó lehet-e belőle ami egyhelyben is tud állni?)
  • ProgServ #187
    :DDD "egelyzmus " találó kifelyezés. :D
    Az "öreg" szerintem még mindíg hisz az 500%-os trafóban...ami mellesleg matematikailag szépen le van vezetve a könyveiben. :D
  • ProgServ #186
    De azért jól hangzott, nem? :D
    Oké, csak egy elmélet...de ha az ember veszi a fáradtságot, szerintem ezek a problémák jobban lekűzdhetőek, mint a 2 Napnyi energia szükséglet, és tér görbítgetés.
  • Irasidus #185
    Ja, folyékony (rakéta)üzemanyag meg nincs?! Persze a szilárdnál tartanak... A cikk ráadásul nem is az űrutazásról szól, hanem egy elmélet teszteléséről. A rakétahajtás és térugrás meg nem egymásból következik, így lépéseket lépcsőfokokat említeni marhaság. Ez teljesen más.
  • Irasidus #184
    2011-ben írták, azóta semmi kézzelfogható - és nem én is várom. Sajnos ez tudományos szemét kategória. Van ilyen (sajnos) :(