Berta Sándor

Védtelenek a gyerekek az online reklámoktól

Milyen formában jelennek meg a reklámok az interneten? Hogyan különböztethetők meg az egyéb tartalmaktól? Vajon a gyerekek tudják-e, hogy hirdetést látnak és képesek-e megfelelően kezelni ezeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a Stuttgarti Média Főiskola (HdM) munkatársai.

Dr. Petra Grimm professzor, a kutatócsoport vezetője és kollégái megállapították, hogy a 7 és 12 év közötti internetezők csak nagyon nehezen tudják megkülönböztetni egymástól a hirdetéseket és a szerkesztőségi tartalmakat. Különösen a televízióadók honlapjainak esetében figyelhető ez meg, ezeken a portálokon ugyanis keverednek a műsorajánlók és a klasszikus termékreklámok. A játékokban is nehezen ismerik fel a hirdetéseket; gyakori, hogy a reklámok több mint a fele más oldalra vezette a látogatókat, akik utána nehezen találtak vissza az őket eredetileg érdeklő platformra.

Elmondható, hogy a 10 évesnél idősebb gyerekekben már kialakul egy bizonyos fokú szkeptikus magatartás a hirdetésekkel szemben. Ez a saját terméktapasztalataikon alapul, de ugyanakkor a jelenség, az ajánlatok és a különböző stratégiák megkülönböztetése, a köztük való döntés még így is meghaladja a képességeiket és túlterheli őket. A megkérdezett gyerekek szinte mindegyike tartott attól, hogy valami olyan ajánlatot fogad el, amiről később kiderül, hogy átverés volt. Ez az aggodalom szintén a rossz tapasztalatokra vezethető vissza, ezért már a 7-12 évesek nagyon megfontoltan közelítenek az olyan hirdetések felé, amelyeknél bizonyos összeget kellene feláldozniuk a kipróbálásért. Többségük egyáltalán nem érdeklődik a szerencsejátékok iránt, ugyanakkor a személyes adataikat szívesen megadják, ellentétben a fiatalabb társaikkal.

A szakemberek szerint nagyon fontos lenne, hogy már az általános iskolákban felhívják a gyerekek figyelmét a reklámokra, a becsapós ajánlatokra, ezzel párhuzamosan pedig be kellene tartatni a reklámetikai normákat, csak így együtt érhető el ugyanis, hogy a jövő nemzedéke előrelépjen ezen a területen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nlght #3
    ok, az online reklámokkal szemben védtelenek, na de mi a helyzet a többi reklámmal? (értsd tv-reklámok, erotikus jellegű tanga reklámok az óriás plakátokon, stb.)

    imho nekem már sokszor eszembe jutott, hogy ma már szinte minden terméket a szexszel, vagy arra utalással adnak el, mert az nagyon nyerő 14+ férfiak esetén, nők esetében meg a saját hiúságukra játszanak, hogy légy tökéletesebb...

    szóval a mai fiatal generációk akkor is el lennének cseszve erkölcsileg, ha nem folyna egyfolytában mindenhonnan a szex?

    mert abban sztem egyetérthetünk, hogy erkölcsileg eléggé leesett az léc minél idősebb generációhoz viszonyítunk... ez valahol egészséges volt egy bizonyos pontig, de szerintem már átesett a társadalom és a marketingszakma a ló túloldalára, egy 14 év alatti személy meg még nem tudja eldönteni, hogy hogyan viszonyuljon hozzá...
  • Ferrer #2
    Azért tegyük hozzá, hogy a felnőttek nagy százaléka nem rendelkezik fejlett értelmi képességekkel, és ők is védtelenek a reklámoktól, többek között ezért élünk ilyen buta fogyasztói társadalomban.
  • Lazarus #1
    "amelyeknél bizonyos összeget kellene feláldozniuk a kipróbálásért"
    Ez gondolom az emeltdíjas sms-ekre utal. Szerintem erre jó megoldás lenne ha a szolgáltatónál le lehetne tiltani az emeltdíjas sms-ek küldését, vagy esetleg megtanítani a gyereknek hogyha emeltdíjas sms-t küld akkor karácsonyra csak üres, fingszagú dobozokat hoz a mikulás