Berta Sándor

Mérhetetlenné tenné az internetes reklámot a Mozilla

A Mozilla Alapítvány a jelenleginél is nagyobb mértékben akarja védeni az internetezők adatait, amit a harmadik fél által használt sütifájlok tiltásával érne el. A reklámcégek tiltakoznak.

Az online hirdetők szeretik viszonylag pontosan tudni, hogy kiket érnek el az adott honlapokon. Ebben nagy segítségükre vannak a sütifájlok, amelyek alapján később újra felismerhetővé válnak a felhasználók. Amennyiben valaki felkeresi egy internetes bolt oldalát és ott nem vásárol semmit, de később egy másik portálon mégis a korábban megtekintett termékkel kapcsolatos hirdetés bukkan fel, akkor ez a sütifájlok miatt van. A Firefox fejlesztői e hirdetési ajánlatok sikereit hiúsíthatják meg a jövőben azáltal, hogy a böngésző következő verzióiban megtiltják a harmadik félhez tartozó sütifájlok fogadását. Így a program kizárólag az éppen felkeresett honlaptól fogadna el ilyen fájlokat. A Firefox fejlesztők számára elérhetővé tett változataiban ez a funkció már be van kapcsolva. Eddig ez a gyakorlat kizárólag az Apple által készített Safarira volt jellemző.


A magyar honlapokon a Medián, a Gemius és a Google Analytics külső mérőszolgáltatások auditálják a honlapletöltéseket, ezek ellehetetlenülnek, nem lesz hiteles adat a látogatottságra

Alex Fowler, a Mozilla illetékes vezetője már kipróbálta az első tesztverziót, bevallása szerint egyetlen reggel több mint 100 cég több mint 300 sütifájljának elfogadását hiúsította meg. A vállalatok úgy küldték el neki az információkat, hogy a honlapjaikat nem is kereste fel. Az aktivált funkció ellenére természetesen zökkenőmentesen tudott szörfölni az interneten. Természetesen a többi böngészőben is bármikor kikapcsolható a sütik fogadása, de a Firefoxban ez alapértelmezett lenne.

Az Interactive Advertising Bureau (IAB) nevű reklámszövetség ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a harmadik féltől származó sütifájlok nélkül a web egy hatalmas spamgépezetté válhat. A CNet szerint az IAB azzal érvel, hogy adatok nélkül nem lehet megállapítani, hogy a felhasználó látott-e már egy adott hirdetést vagy sem, így akár ezerszer is megmutathatják majd neki a reklámot. A szervezet emellett igyekezett azzal is nyomást gyakorolni a Mozillára, hogy közölte: több ezer olyan kis vállalkozás mehet tönkre, amelyek eddig az online hirdetésekből profitáltak. Randall Rothenberg, az IAB elnök-vezérigazgatója Twitter-üzenetében "a reklámipar elleni elsődleges nukleáris csapásnak" nevezte a sütifájlok blokkolását.

A Mozilla tervei szerint a Firefox 22 várhatóan április 5-én jelenik meg. Tavaly októberben az Ipsos nemzetközi kutatásából az derült ki, hogy a válaszadók 56 százaléka szereti, ha a közösségi oldalakon saját személyére szabott reklám fogadja. A magyar megkérdezetteknél ez az arány 54 százalék volt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • FoodLFG #62
    Igen, ezt a húzásukat lényegében zsarolásra is felhasználhatják. És abból ahogy belengették ezt a kis blokkolást, nem úgy tűnik mintha nagyon szarnának, hogy jön szembe a vonat. Szóval tökös kis legények ezek, és én is kinézem belőlük, hogy kizsarolják a lóvét.

    Egyébként ott támadja a mozilla főleg a googlet ahol tudja és most egy elég érzékeny pontot találtak. Nagyon jól csinálják.
    A google nagyon sokat hozzátett a modern web fejlesztéséhez és ebből mindenki profitált, de igazából a google-nek az egész arról szólt, hogy egy megfelelő környezetet teremtsen az internetes szolgáltatásai számára, amin normálisan működhetnek. Most pedig már elkezdte a saját érdekei felé is terelni a webes technológiákat szembe menve a web szellemiségével. Ez pedig hosszú távon a mozillához hasonló cégeknek fájhat meg nekünk.
    Nem véletlen, hogy beindították a mobilOS projektjüket, ellenzik a HTML DRM-et, és a (google)native code-ot is.


    Ha már native code, az Epic és a Mozilla kihozta a Unreal Engine 3-at a webre.
    http://techcrunch.com/2013/03/27/mozilla-and-epic-games-bring-unreal-engine-3-to-the-web-no-plugin-needed/
    (webGL és speckós javaScript)

    Az openszorsz projekteknek meg fog nőni a jelentőségük a következő években, ahogy minden kis haszonleső próbál rátelepedni a még nagyjából nyitott webre.
    Ennek előszele már most érződik.
    Sok minden fog múlni a linuxosokon, hogy menyire tudnak felnőni a feladathoz. Szerencsére egyre több segítőjük van...


    Epic-re érdemes figyelni. Olyan gondolkodás képviselnek a játékiparban, ami nagyon értékes.
    http://kotaku.com/5865951/the-quiet-tinkerer-who-makes-games-beautiful-finally-gets-his-due
  • fecg21 #61
    Az utolsó 3 mondat az bunny-nak szólt-neki is. ( de jó hogy nem lehet szerkeszteni a hozzászólást...)
  • fecg21 #60
    A reklám az egy szükséges rossz, ha tényleg meglépnénk azt amiről beszélsz akkor alapjaiban változna meg az egész internet úgy ahogy van. Szerintem bazi nagy káosz lenne a neten. Némelyik videós tárhely már alapból kéri hogy kapcsold ki az adblock-ot,csak akkor jeleníti meg a tartalmat. Előbb utóbb meg fogják tenni a lépéseket az adblock és hasonszőrű bővítmények ellen. A mozilla meg akármennyire is nonprofit, én biztos vagyok abban hogy ők a nokiás dobozra játszanak, és meg is fogják kapni, sőt-szerintem már meg is kapták. A mozilla sem mehet szembe a piaccal, ez a helyzet, bármennyire is a felhasználókért vannak. Elmondom mit látok én, azt látom hogy egyre pofátlanabb módszerekkel törnek előre a reklámozók, gyakorlatilag mára seggünkben vannak-és ez mellett a nívósabb oldalakon is a bulvárosodás és a fizetett reklámok cikként való eladása jött a divatba. Akkor szerintetek kik qrvultak el, a felhasználók? Vagy csak simán az egész világ?
  • FoodLFG #59
    Igen, ha megdöglik a jutub, akkor nem fogja senki sem zsebből finanszírozni egy hasonló méretű videómegosztó működtetését.
    De ott van a torrent, nem állna meg az élet csak azért mert most az összes vidmegosztó megdöglött. De egyébként ez már eleve abszurd feltételezés, mert reklámokat máshogy is el lehet helyezni videókban pl, tehát nem fog itt megdögleni semmi, ha a vérpistikék letiltják az összes reklámot (amihez egyébként joguk van). De ha meg is döglik egy-két szolgáltatás az sem tragédia, hanem egyszerű átrendeződés, amit a felhasználók szokásainak a változása indukált. Aki ez ellen van, az csak a seggét félti, fél, hogy ki lesz rántva alóla a talaj. De kit érdekel?

    Ahogy a nagy központosított szolgáltatások bedőlnének (ami egyébként a cégeken kívül a kormányoknak sem érdeke), úgy erősödnének a decentralizált megoldások/szolgáltatások.


    http://jpopsuki.tv/
    http://vid48.com/

    Nem ezeken töltöm a napjaimat, de ott van kapásból két vidmegosztó oldal egy-két subkultúrára specializálódva. A jpopsuki egy trekker. Kb 2 éve kérte a tulaja, hogy dobjon össze neki a közösség egy kis pénzt új i7-es szerverre, azóta saját zsebből megy az egész. És mivel volt még kapacitás az új szerveren beindította rajta ezt a vidmegosztót is. vid48 szintén.
    Ugyanerre a koncepcióra épülnek fórumok... Most akarnak indítani egy minden eddiginél nagyobb oldalt, aminél pénz problémák fel sem merültek.
    És ez csak pár példa.

    Simán megszervezik magukat az internetes közösségek, nem kell ide senki sem millió dollárokkal megtámogatva (jutub tipikusan így alakította ki a monopol helyzetét...), hogy bábáskodjon felettük.
    Az meg főleg nem kell, hogy nagy beszariságból és azért mert féltik a profitjukat, most olyan kezdeményezéseket támadjanak, mint a mozziláé is, ami az átlagemberek érdekeit szolgálja.
  • bunny #58
    Meséld már el nekem, hogy milyen átlagember által előállított tartalmat fogyasztasz? Facebook? Szerinted miből működik? Blogok? szerinted miből működik? Hány olyan átlagember tartalmat fogyasztasz, aminek a hátterét nem valami olyan szolgáltatás adja, ami reklámból működik?
    Tudod mi lenne az? Amikor egy magánember saját maga bérel servert, maga fizeti a domaint, maga állítja elő a tartalmat, és ha nincs semmi banner, google adv, reklám stb az oldalon akkor mindezt csak lelkesedésből. Hány ilyent ismersz? Széleslátókör, köszi.
    Nem kell nekem bemutatni, nekem van ilyen oldalam, régen diskmagokba írtam tökingyen, szóval lehet nekem több közöm van az ingyen csupán lelkesedésből előállított tartalomhoz mint a többségnek aki ide írogat.
  • ostoros #57
    Én mem akarok személyre szabott reklámokat kapni. Mert egyszerűen bezárnak egy skatulyába. Ma már ott tartunk lassan, hogy a hírportálokon, csak az engem érdeklő hírek fogadnak. Ez viszont megfoszt attól a lehetőségtől, hogy olyan dolgok után is érdeklődjek ami után eddig nem. Egyszerűen a saját érdeklődési köröd börtönébe zár. Ha egyszer valamiről van egy határozott véleményed esélyed sincs megváltoztatni, pláne ha a véleményeddel ellentétes hírek tudomásodra sem jutnak. Hasonló a reklámok esete is. Majd én döntést hozok.
  • FoodLFG #56
    jaigen mind meghalunk.
    bezár az internet.
    szegény index.hu meg a wikipédia (ja, az nem)
    júj mi lesz itt.

    Végre az emberek majd elkezdik decentralizált módon használni az internetet, ahogy az ki lett találva. Én már alig várom.
    Én már ma is több átlagemberek által előállított tartalmat fogyasztok, mint cégek által előállítottat egyébként. O.O

    A reklámokért és azokon keresztül belőlünk élősködő komplett iparágért végül úgyis mi fizetjük meg. Mint ahogy az már itt el lett mondva egy párszor...
  • bunny #55
    Az rakjon fel adblock-oló alkalmazást a böngészőjére, aki ingyen jár dolgozni. Mert amíg fizetést fogadsz el a munkádért, addig ne várd el, hogy más ingyen dolgozzon.Ezt a 3 fél sütis dolgot meg szépen meg lehet kerülni, egyszerűen máshogy lesz megoldva a reklám megjelenítés és a weboldalak fogják a saját sütijüket továbbtolni, egy kicsit bonyolultabbak lesznek az oldalak, egy kicsit lassabb lesz minden, 8 éves vérpistikéknek lesz mit fikázni.
    Ha pedig valami oknál fogva sikerülne a reklámokat tényleg ellehetetleníteni majd arról fog zengeni a net, hogy bezzeg pár éve még mennyi jó weboldal volt most meg semmi nincs amit olvassak.
    Pénzbe kerül a server bérlés, a cikkek írása, stb. És ha nem jön be erre bevétel akkor záróra.
  • csimmasz #54
    Én igen és meg kell mondjam amenyire szerettem régen anyira irritál mostanában.

    Valamiért sokminden nem hajlandó elviselni az operát, webshop adminfelülete is reklamál hogy használjak FF vagy más böngészőt meg sokmás alkalommal is gondom van vele, pedig ugy megszoktam nekem olyan kényelmes de ezek a problémák kikészítenek.

    Reklámok meg nem is nagyo
  • Narxis #53
    Csak Operat szinte senki nem használ desktopon.