Napi Online

Szégyenpadon a japán elektronikai cégek

Katasztrofális hétvégét produkáltak a japán elektronikai ipar egykor fényes csillagai: a Sharp és a Panasonic adósságainak besorolását is rontották a hitelminősítők, miután kapitális veszteségről szóló előrejelzésekkel szomorították el befektetőiket.

A Sharp 450 milliárd jen (5,6 milliárd dollár) lyukat lát 2013 márciusában végződő üzleti évének elszámolásában és arra figyelmeztette a piacot, hogy önállóan valószínűleg nem tud úrrá lenni gondjain − tehát elképzelhető, hogy a közeljövőben búcsút kell intenünk ennek a cégnek. Az elmúlt negyedévet 249 milliárd jen veszteséggel zárták. A Panasonic részvényeinek értéke ötödével esett, miután a vállalat 765 milliárd jenes éves nettó veszteséget jelzett előre napelem-, akkumulátor- és mobiltelefon-gyártó üzletágai értékvesztése miatt. A Sony 15,5 milliárd jen (194 millió dollár) hiánnyal zárta az elmúlt negyedévet, a cég minden termékének értékesítése csökken.

A japán elektronikai ipar hanyatlásának kiindulópontja a 2000-es évek befektetési buboréka volt, amikor a szokatlanul gyenge jen és az emelkedő lakásárak miatt az USA-ból a szigetországba áramló tőke forrást biztosított a cégeknek rossz befektetési döntéseik megvalósításához − állítja elemzésében a New York Times. Miután ez a felívelés a 2008-as pénzügyi válság miatt megtört, fény derült a hibákra, de a nagyságuktól megszédült vállalatok nem voltak képesek időben korrigálni azokat.

A Sharp profitja 150 százalékkal nőtt 2000 és 2007 között, lcd-tévéit és mobiltelefonjait szétkapkodták a japán vevők, ám már a válság kirobbanása előtt nyilvánvalóvá vált, hogy az előbbieket lemásolják az olcsón termelő ázsiai versenytársak, az utóbbiakat pedig az iPhone megjelenése szorította partvonalra. A cég ennek ellenére bővítette lcd-gyártó kapacitásait. A végső csapás a napelemek világpiacának tavalyi összeomlása volt, ami kihúzta a szőnyeget utolsó, még ígéretesnek látszó divíziója alól.

Hasonló utat járt be a Panasonic, amely a lapostévé-gyártás nagy vesztesére, a plazmatechnológiára és szintén a napelemekre tett. A Sony hiába épített ki zene- és filmbirodalmat, nem tudta a hardvert, a szoftvert és a tartalmat is tőle vásárló hálózattá szervezni fogyasztóit. Emellett évek óta kitart óriási veszteségeket termelő tévégyártása mellett.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mrlujoak #3
    Szerintem igen is komoly erőfeszítés kell milliárdos veszteséged így lefaragni.
    Friss hír pedig:
    harmadik legnagyobb okostelefongyártó lett a Sony.
    1.Samsung
    2.Apple
    3.Sony
    4.RIM
    5.ZTE
    ...szal' azért van teljesítmény a Sony mögött...
  • Cat #2
    "Egy szó sem esik a Sony nem kicsi javulására..."

    Mármint hogy már kisebbet buktak, mint korábban? :D

    A lényeg hogy veszteségesek, beleillenek a sorba a többi közé.
  • mrlujoak #1
    " A Sony 15,5 milliárd jen (194 millió dollár) hiánnyal zárta az elmúlt negyedévet, a cég minden termékének értékesítése csökken. "

    ...azért ez nem egészen okés.
    A 8.8 milliós okostelefon eladással az Xperia család - Sony Mobile - nem kicsit alávágott pár cégnek...

    Arról nem is beszélve, hogy a Sony elszomorító eddigi negyedéves eredméyneihez képest ez a veszteség elenyésző, és nagyon jó kilátások elé nézhet a gyártó.

    Azért az furcsa a számomra, hogy csak a negatív eredmény a szenzáció. Egy szó sem esik a Sony nem kicsi javulására...