Hunter

Lezajlott Baumgartner „gyakorló” ugrása

Az "űrugrásra" készülő Felix Baumgartner több mint 29 kilométeres magasságból ugrott ki speciális szkafanderére és ejtőernyőjére hagyatkozva, újabb lépést téve a világcsúcs felé.

Az osztrák kalandor 29.456 méteres magasságban lépett ki a kifejezetten erre a célra épített kapszulából Új-Mexikó fölött. A tegnapi (július 25-i) ugrás során Baumgartner 3 perc 48 másodpercen át tapasztalhatta meg a szabadesést, nem kevesebb mint 863 km/h sebességet érve el, majd sikeresen kinyitotta ejtőernyőjét és biztonságosan földet ért, jelentették be a projekt vezetői. Baumgartner megközelítőleg 10 és fél percet töltött a kapszula elhagyása után a levegőben. Héliummal töltött ballonja Roswell közeléből emelkedett a magasba szerda reggel és közel 90 percig tartott az ugrási magasság elérése, olvasható a Red Bull Stratos csapat közleményében.


A nagy cél, az "űrugrás" a jövő hónapban valósulhat meg, bár a név megtévesztő, hiszen az űr pereme 100 kilométeres magasságnál kezdődik, Baumgartner 38.100 méterről fog ugrani, a csúcsot mind a mai napig Joseph Kittinger az Egyesült Államok Légierejének nyugalmazott ezredese tartja, aki 1960-ban 31.300 méterről ugrott az Excelsior projekt keretében, 988 km/h sebességet érve el. Kittinger jelenleg tanácsadóként Baumgartnert segíti.

Baumgartner, aki fokozatosan növeli a magasságokat, mostani ugrásával minden eddiginél közelebb hozta a csúcsdöntés lehetőségét. Ezt megelőzően 21.818 méterről, korábban 9.144 méterről ugrott. "Hatalmas a nyomás, amit nem csupán el kell viselni, de felül is kell múlni" - nyilatkozott az ABC News-nak az ugrás előtt. "Kiválóan felkészültünk, ez azonban soha nem lesz sétagalopp. Végül is az életemet kockáztatom"


Baumgartner és csapata eredetileg már 2010-ben meg akarta kísérelni a csúcsdöntést, azonban egy pereskedésnek köszönhetően két éves csúszásba került. 2010-ben Daniel Hogan amerikai vállalkozó, Baumgartner egyik támogatója pert indított az osztrák bázisugró szponzorálásába névadóként is beszálló energiaital gyártó ellen. Hogan azzal vádolta a Red Bullt, hogy ki akarják hagyni a projektből, ami akkor már Red Bull Stratos néven futott, pedig az egész csúcsdöntés az ő ötlete volt, aminek technikai és marketing részleteit megosztotta a Red Bullal. Az osztrák cég egy e-mailben közölte Hogannel, hogy a továbbiakban nem kívánnak együttműködni vele, az amerikai vállalkozó ezután műszaki ötleteinek illegális felhasználásával és marketing terveinek ellopásával vádolta meg a cégóriást, maga az „űrugrás” elnevezés is tőle eredt. A történet végére egy peren kívüli megegyezés tett pontot, így a Red Bull Startos küldetés folytatódhatott.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tubbs #36


    :))))
  • ugh #35
    Nem jott be neki a forma 1.
    Most meg banataban leveti magat 29 km-rol?
  • teddybear #34
    1. Az ISS tömeg/felület aránya egészen más mint egy emberé. Ezért jobban fékeződik.
    2. Az ISS horizontálisa 7-9 km/s sebességgel mozog, az ugró nulláról indulna, és fokozatosan gyorsulna.

    3. kísérleti nagy magasságú ugrás közben már túllépte egy ugró a hangsebességet, bár alig 20 km magasságról indult.

    4. 100 km magasságban elméletileg a tengerszinti légnyomás 0,00000095367431640625-e uralkodik. Ez már vákuum a mi fogalmaink szerint, és nem igazán fékezi az ugrót. Majd az alsóbb légrétegek fogják lefékezni 200-400 kilométer sebességre.
  • kvp #33
    Ha a az iss-t 400 kilometeres magassagban fekezi a legkor, akkor 100 kilometeres magassagban meg boven van annyi, hogy stabilizalni lehessen egy ugrot. A masik az, hogy attol hogy egy tul kis stabilizalo ernyo eseten tobb mach-ra felgyorsulhat, meg nem fog hirtelen beerkezni egy surubb legkrobe. A legkor szepen lassan lesz vastagabb, tehat kez, lab es egyeb toresek nelkul szepen lassan hove alakul a mozgasi sebessege. Persze ha eleg nagy ernyot nyit mar ugras utan (kb. egy teniszpalya meretut), akkor fel sem fog annyira gyorsulni. A nyomas es hoallo urruha ilyenkor azert ajanlott, de minimum egy hopajzson kell allnia. Ez utobbi egyebkent iranyba is allitja es fekezo funkciokat is ellat. Ha 100 km-en nem lenne hasznalhato legkor, akkor az eletben nem jonnenk vissza a fellott dolgok. Ha pedig hirtelen lenne a legkorbe beerkezes, akkor szettornenek a visszatero ujhajok. De szerencsere a legkor teteje nem olyan mint mint egy vizfelulet, hanem szepen lassan, alig erezhetoen vastagszik.
  • Bannedusermail #32
    Nem, hirtelen, hanem 9,81 m/s2-el. Fél perc alatt majdnem 1 Mach. 100 km-en nincs légkör, ami fékezné.
  • Sir Ny #31
    cikkíró: miért szerepel a címben és a szövegben másféle idézõjel?
  • kisemlős #30
    De mitől gyorsulna fel hirtelen több Mach sebességre???
  • Bannedusermail #29
    "Mellesleg a 3,48 perces zuhanást kevésnek tartom 29000 méteres magasságból."

    Fél perc sincs míg eléri a 900 kmph-t. Addigra már 250 métert megtesz másodpercenkét, és már több mint három kilométert lejjebb van. Mondjuk 10 km-es magasságig azt a 16 km-t megteszi így 64 másodperc alatt. Mondjuk hat km-g zuhan fele ekkora sebességgel az még fél perc. Ez eddig két perc. Mondjuk innentől zuhanjon 250 kmph-val Az is 70 m cirka másodpercenként. Az egy perc alatt további 4 km. Ez három perc és két kilométeren van. Azt megteszi fél perc alatt, és becsapódott. És maradna 20 másodperce. Most vedd figyelembe, hogy ez fejszámolás volt, és túlbecsültem az egészet 20 másodperccel. Tehát becsapódás előtt kinyitja az ernyőt 40 másodpercnyi szállingózással együtt nyitott ernyővel földet ért. Annyira nem irreális idő.
  • Bannedusermail #28
    A felküldés problémáival tisztában vagyok magam is. Ha már száz kilométer, akkor egy komplett katapult üléssel kellene kipottyanni, amiben a végtagok lekötve vannak, az ülés stabilizált forgás ellen ilyen kilógó bizbasz szárnyakkal, és a szkafander hőálló.
  • Bannedusermail #27
    "Eloszor is minden testtartasban van egy vegsebesseg amit az adott magassagon nem lehet tullepni. Igy a legkor surusegenek novekedesevel ez a sebesseg is csokken, persze szepen fokozatmentesen."

    Mondom, valaki felvetette ezt a 100 km-es magasságot. Na ott ez már nem igaz. Semmi nem gátolná a több Mach sebességet, és amikor megközelítené a sűrűbb légkört, nagyon nagy lenne a kezdősebessége. Ott pedig igen kellemetlen helyzetbe kerülne az űrugró. A pörgéstől-forgástól kezét-lábát, csontjait törné. Nem véletlen óvatosak a magassággal, és csak apránként emelik a magasságot. Így is gyorsabbak egy utasszálítónál. Egy katapultban is szíjak fogják le a végtagokat és addig marad a pilóta kikötve, amíg le nem lassul.