Gyurkity Péter
Egyre több telefonálót figyelnek meg a hatóságok
A mobilszolgáltatók adatai alapján gyors ütemben növekszik azon telefonálók száma, akikről valamilyen információt kérnek ki az illetékes hatóságok - a cégek a költségek mellett a visszaélésektől is tartanak.
Több amerikai szolgáltató juttatta el részletes válaszát a kongresszusi illetékesekhez, akik a telefonálási adatok és információk kikérésének ügyében vizsgálódnak. Utóbbiak megdöbbentek, amikor szemügyre vették a tavalyi évre vonatkozó számokat, ilyen mértékű növekedésre ugyanis egyáltalán nem számítottak.
A mintegy 10 millió bűneset vizsgálata közben ugyanis a hatóságok nagyjából 1,3 millió adatlekérési kérelmet küldtek a szolgáltatóknak, az ily módon megfigyelt állampolgárok száma azonban ennél jóval magasabb lehet, tekintettel arra, hogy egyetlen beadványban egyszerre több telefonszámot is megjelölhettek, arról nem is beszélve, hogy a bejegyzések olykor igencsak hiányosak. Becslések szerint minden századik amerikait megfigyelhették 2011-ben, ami órási növekedést jelent, ez a szám pedig évről-évre 12-16 százalékkal növekszik. Egyes szolgáltatók (így például az AT&T) arról számoltak be, hogy 2007 óta megtriplázódott a kérelmek száma, ennek eredményeként pedig immár naponta 700 kérelemmel kell megbirkózniuk.
Ezen kérelmek kétharmada normál eljárást kíván, ami az esetek többségében azt jelenti, hogy a hatóság annak rendje és módja szerint mellékeli a kutatási engedélyt, bírósági határozatot, avagy hivatalos idézést. A fennmaradó egyharmad viszont sürgős esetként van feltüntetve, itt pedig gyakori a hivatalos anyagok elmaradása, ami egyben visszaélésekre adhat okot - a szolgáltatók éppen emiatt, ügyfeleik zaklatása, valamint a járulékos költségek miatt panaszkodnak, kiemelve, hogy némely esetben az illetékesek elmulasztottak fizetni (egy-egy lehallgatás ezer dollár feletti összegbe kerül, a szolgáltató cégek pedig 50-70 dollárt számláznak egy-egy torony óránkénti anyagáért).
A hatóságok oldaláról elégedetten veszik tudomásul, hogy kutakodhatnak a telefonhívások és szöveges üzenetek között (itt leggyakrabban a telefonáló pontos helyére és az SMS-ekre kíváncsiak), indoklásuk szerint ez a biztonság növelése miatt szükséges, a kritikusok szerint azonban egyszerűen a szabadságjogok semmibevételéről van szó.
Több amerikai szolgáltató juttatta el részletes válaszát a kongresszusi illetékesekhez, akik a telefonálási adatok és információk kikérésének ügyében vizsgálódnak. Utóbbiak megdöbbentek, amikor szemügyre vették a tavalyi évre vonatkozó számokat, ilyen mértékű növekedésre ugyanis egyáltalán nem számítottak.
A mintegy 10 millió bűneset vizsgálata közben ugyanis a hatóságok nagyjából 1,3 millió adatlekérési kérelmet küldtek a szolgáltatóknak, az ily módon megfigyelt állampolgárok száma azonban ennél jóval magasabb lehet, tekintettel arra, hogy egyetlen beadványban egyszerre több telefonszámot is megjelölhettek, arról nem is beszélve, hogy a bejegyzések olykor igencsak hiányosak. Becslések szerint minden századik amerikait megfigyelhették 2011-ben, ami órási növekedést jelent, ez a szám pedig évről-évre 12-16 százalékkal növekszik. Egyes szolgáltatók (így például az AT&T) arról számoltak be, hogy 2007 óta megtriplázódott a kérelmek száma, ennek eredményeként pedig immár naponta 700 kérelemmel kell megbirkózniuk.
Ezen kérelmek kétharmada normál eljárást kíván, ami az esetek többségében azt jelenti, hogy a hatóság annak rendje és módja szerint mellékeli a kutatási engedélyt, bírósági határozatot, avagy hivatalos idézést. A fennmaradó egyharmad viszont sürgős esetként van feltüntetve, itt pedig gyakori a hivatalos anyagok elmaradása, ami egyben visszaélésekre adhat okot - a szolgáltatók éppen emiatt, ügyfeleik zaklatása, valamint a járulékos költségek miatt panaszkodnak, kiemelve, hogy némely esetben az illetékesek elmulasztottak fizetni (egy-egy lehallgatás ezer dollár feletti összegbe kerül, a szolgáltató cégek pedig 50-70 dollárt számláznak egy-egy torony óránkénti anyagáért).
A hatóságok oldaláról elégedetten veszik tudomásul, hogy kutakodhatnak a telefonhívások és szöveges üzenetek között (itt leggyakrabban a telefonáló pontos helyére és az SMS-ekre kíváncsiak), indoklásuk szerint ez a biztonság növelése miatt szükséges, a kritikusok szerint azonban egyszerűen a szabadságjogok semmibevételéről van szó.