Napi Online

Szállodacsődöket okozhatnak a kuponos honlapok

A magyar szálloda- és vendéglátóipar ma az áron kívül más marketingeszközt egyszerűen nem ismer − vélekedik Nyáry Gusztáv, a Vendégszerző Idegenforgalmi Marketingtanácsadó Kft. ügyvezető-tulajdonosa.

A szakember szerint ezt már központi szintre is emelték, hiszen a Torkos csütörtökök sikerét is a félárú étkezés lehetősége adja. Ezek után pedig érthető, hogy a közösségi vásárlás, a kuponozás terén is élen jár az iparág. Magyarországon mintegy ötven, a Groupon elvén működő kedvezményfelhajtó szerveződés van, ami az iparággal foglalkozó szakértők szerint nem rendkívüli szám − csak Kínában közel ötszáz ilyen működik, de például Csehországban is kétszáz hasonló közösségi vásárlói rendszer működik. Miután a termékekkel kapcsolatos kereslet egy bizonyos szinten stagnált, a forgalom felpörgetése érdekében egyre több oldalon jelennek meg az utazási, illetve szállásajánlatok.

A problémát az okozza, hogy a magyar szálláshelyek üzemeltetői számottevően kedvezőtlenebb feltételekkel szerződnek, mint Nyugat-Európában. Ma már hazánkban sok kuponos akcióban nem kell az adott vásárlói közösségnek egy előre meghatározott kontingenst lekötnie, hogy a kedvezmény életbe lépjen − egyetlen vásárló esetén is jár a kedvezmény, amelynek mértéke is számottevően magasabb, mint külföldön. Nálunk nem ritka a 70-80 százalékos kedvezmény, míg az osztrák, német portálokon elérhető lehetőségek esetében gyakoribb a 30-50 százalékos, ráadásul az ottani kuponok esetében jóval kötöttebb a felhasználás is.


A gondot tetézi, hogy a kuponos vendég döntő részben nem is költ többet az adott szálláshelyen: nem vesz igénybe extrákat, még a vacsorához is inkább a boltban vett italát fogyasztja, vagyis más oldalon sem lehet behozni a szobaárkedvezményt − mondja Hegedűs Attila, a BDO tanácsadó cég ügyvezető igazgató partnere. Nem is biztos, hogy érdemes komoly erőfeszítéseket elkövetni az elégedettség fenntartása érdekében, hiszen a kuponos vásárló nemcsak a legkevesebbet fizető, de egyben a leghűtlenebb vendégtípust jelenti − figyelmeztet Nyáry Gusztáv.

A marketingszakember szerint a kuponozással a szakma "elrontotta" az ügyfelet, aki most már követeli a kedvező árakat. Furcsa helyzet állt elő, mert egy-egy desztináción belül a józanabbul gondolkodó szállásadók sem maradhatnak ki az ajánlatokból, hiszen akkor nem kapnak vendéget − mondja Hegedűs Attila. Rácz István, a szallas.hu marketingvezetője szerint a történet nem új: a holtszezonban és a last minute esetekben eddig is voltak rendkívüli ajánlatok, a felelősen gondolkodó cégek most is ilyen akciókat visznek a kuponos felületekre. Azok a szállásadók ugyanakkor, akik egész éves akciókat hirdetnek, rendkívül sokat veszíthetnek a bolton − véli Rácz.

Ezek döntő részben a fedezeti pont alatt értékesítenek, épp ezért igen komoly a veszély, hogy a jövőben már nem pusztán a bankok zárnak majd be hiteltartozás okán szállodákat, hanem töltöttség alapján akár jól menő házakra is lakat kerülhet − teszi hozzá a BDO partnere. Azt viszont más szakmabeliek megjegyzik, hogy sokszor a kuponozás az egyetlen megoldás arra, hogy az elhibázott szállodafejlesztések, a korábbi Széchenyi terv révén a "semmibe" épült házak, legalább vendégeket tudjanak behúzni.

A magyar kuponos világnak külön érdekessége, hogy a közösségi oldalakat üzemeltetők is komoly árat kérnek: a nyomott árból fizetendő jutalékok mértéke 15 százaléktól indul, s akár 50 százalékig terjedhet, vagyis összességében a listaár akár 10-20 százalékáért kénytelen dolgozni a szállásadó, miközben az energia-, a mosási vagy a takarítási költségek állandóak. Az is érdekes, hogy számos szervezőportál maga gyűjti be a szolgáltatás ellenértékét, s csak később − a jutalékot levonva − utalja tovább, azaz még a pénzkezelés nyereségétől is elesnek a szállodák.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Baliquez #15
    "áron kívül más marketingeszközt egyszerűen nem ismer" űbajuk, így jártak.
  • Narxis #14
    Ez így van. McDonalds-nál én nem sűrűn járok, de egyszer nagyon éhes voltam és az volt a közelbe, bementem és a kezembe nyomtak a vásárlás után egy rakat kupont, úgy látszik nagyobb forgalmuk van a kuponokkal és már pénztárnál osztogatják, Tesco meg már évek óta.
  • Laza #13
    És hogy példát is mondjak. Volt a múltkor egy kis állatfotós játék (repi) fényképezőgép, ami 1990Ft helyett CSAK 650Ft volt / db. Vittek is belőle egy rakással.
    De ha valakinek van annyi esze, hogy rászán 5 percet és megnézi mennyi az eredeti ára, hamar megtalálta volna reklám repis webáruházakban 150Ft/db eredeti áron.
  • Atomreaktor #12
    ezt senki nem vitatja :)
    de a váltás már talán el is kezdődött, sajnos ez azzal fog járni, hogy sok szállásadó csődbe fog menni. a színvonalas szolgáltatást elfogadható áron kínálók maradnak, de amelyik szálloda nem ad magára (tisztaság, rend, személyzet, kaja, stb) az lehúzhatja a rolót.
  • Laza #11
    Régen is léteztek már akciós utak, szállások, abszolúte nem újdonság (pl Guliver, LicitTravel, stb).

    Mi a feleségemmel kb 3 éve megyünk minden évben kb 2x hosszú hétvégére. Persze mi is az 'akciós', 30-40eFt körüli helyeket nézzük, ahol van svédasztalos kaja meg wellness. Volt már, ahova visszamentünk. Pl idén nem a Balcsira megyünk nyaralni, hanem egy olyan wellness helyre, ahol már voltunk.

    De Mi csak úgy megyünk, ha ilyen áron el tudunk menni. Mert különben nem fogunk 50 - 80eFt-ot fizetni egy hétvégéért. Ez Magyarország, ha nem az itteni fizetésekhez és életszínvonalhoz igazított árakkal dolgoznak, akkor üresek lesznek a szállodák. Egyébként mindig tele vannak, a foglalás sem megy mindig elsőre. Ráadásul egy csomóan hétköznapra adják a 'kedvezményeket'.

    Azért a szállodákat sem kell félteni. Van ahol kiírják, hogy 90eFt helyett 50eFt, és húú de mekkora kedvezmény, mikor az egész alig ér még 50e-t is.

    Na meg a többi egyéb kupon, mikor direkt túlárazott termékre, szolgáltatásra sütik rá az 50-70%-os kedvezményt, mikor alapáron az akciós ár felét sem éri meg.
  • Reparamorf #10
    Hát igen...
    Amihez a mi kicsi fityeszes diktátorunk hozzányúl, azt csőd fenyegeti.
  • nextman #9
    Jo, akkor finomitok, a kereslet-kinalat egyensulyahoz kozel sincs szukseg ennyi szallasra. Lehet ezen sirankozni, de ez van.
    Ezt nem lehet allami beavatkozasokkal megoldani, itt sokaknak fel kellene merni a terepet, hogy mar nincs arra szukseg, amit ok el szeretnenek adni.
    A felenek profilt kene valtani, a maradek fele pedig meg tudna elni akkor ebbol az uzletagbol.
  • culas25hc #8
    Szükség van szállásokra, csak korán sem ennyire. De ezt a gazdasági verseny úgy is megoldja.
    Régebbi árakon csak néhány vendéglátó hely tud majd üzemelni, ahová a felsőbb réteg jár.
    A többiek vagy berendezkednek arra, hogy 30%-on szolgáltassanak, vagy bezárnak. És sajnos sokan lesznek akiknek be kell majd zárniuk... nem a kuponok miatt...hanem a szar gazdaságunk miatt :S Ha nem lenne kuponos rendszer, akkor sem jutna több pénz ebbe a szektorba, mert akkor nem olcsóbban, hanem ritkábban járnánk szállodába
  • Atomreaktor #7
    Már miért ne lenne szükség rá?
    A legsötétebb korokban is léteztek szállások... Nem ilyen egyszerű ez ám :)
  • nextman #6
    Egyetertek az elozovel, sot tovabb is megyek, ilyen gazdasagi helyzetben erre a szolgaltatasra nincs szukseguk az embereknek. Kenyerre, vizre, meg lakhatasra van szukseguk, szalloda szobara nem.