Hunter
Megkezdte új korszakot ígérő útját a Dragon
Elon Musk 2002-ben alapította a SpaceX-t az űrutazás forradalmasítása céljával, hogy csökkentse a költségeket, növelje a megbízhatóságot és megnyissa az űrrepülést a tömegek számára. 2010 decemberében az első magán űrrepülő eszközként állt földkörüli pályára Dragon űrkapszulája, majd miután kétszer megkerülte, visszatért a Földre.
A mostani, a Nemzetközi Űrállomásra tervezett repülés koránt sem indult zökkenőmentesen, eredetileg már szombaton elstartolt volna a Falcon 9 - Dragon páros, azonban az utolsó pillanatban, mindössze fél másodperccel a kilövés előtt leállították a visszaszámlálást, a SpaceX saját fejlesztésű Falcon 9 rakétájának első fokozatánál ugyanis a megengedhetőnél magasabb nyomást észleltek a főhajtómű begyújtása után. A mérnökök végül egy hibás szelepet cseréltek ki a 9 hajtóműből álló főhajtómű-rendszer 5. számú elemében
A második kilövési kísérletére a mai nap, május 22-én került sor, a Falcon 9 magyar idő szerint 9 óra 44 perckor startolt el Cape Canaveralból, megkezdve kapaszkodását a világűr felé. Az első fokozat 3 perc elteltével vált le, innentől a második fokozat Merlin vákuum hajtóműve vette át a gyorsítást, majd a begyújtás után a Dragont védő orrkúptól is megszabadították a rendszert. 9 óra 54 perckor leállították a második fokozat hajtóművét és megkezdődött az űrkapszula leválasztása.
A sikeres művelet után a Dragon azonnal megkezdte új elemeinek tesztelését, kinyitotta nappaneljeit, elfoglalva pályáját, aminek legmagasabb pontja 346 kilométeres, legalacsonyabb pedig 297 kilométeres magasságban van, ezek az értékek alig térnek el a kilövés előtt vártaktól, összességében tehát a kilövés és a pályára állás tökéletesnek nevezhető.
A Dragonnak, ahogy a bevezetőben is említettük, nem ez az első űrrepülése, a mostani küldetés azonban sokkal összetettebb. Azon túl, hogy saját nappaneljeit használja az energia ellátáshoz, a Dragon ezúttal randevúzni fog a Nemzetközi Űrállomással is, teljesítve a NASA egy újabb célkitűzését. A most fellőtt kapszula sokkal kifinomultabb elődjénél, az akkuk helyett a napenergia alkalmazása mellett fejlett navigációs műszerekkel, egy új kommunikációs kapcsolattal és egy új fedélzeti számítógéppel is ellátták, melyek most bizonyíthatnak először éles körülmények között. A találkozásig még két nap van, a küldetés egyik legkritikusabb pontján, a kilövésen azonban sikerült túlesni.
"Ennél a pontnál az összes adrenalin felszabadult a testemben" - nyilatkozott Musk a Dragon leválása után. "Még soha nem bontottunk ki nappaneleket az űrben, ez volt az első alkalom. Számos dolog balul sülhetett volna el, de minden rendben zajlott. A cég nagy része itt van az irányítóközpontban. Látják munkájuk gyümölcsét, és hogy hogyan működik a rendszer. Minden reménységünk ezen a rakétán utazott, ezért amikor láttuk, hogy működik és a Dragon is működik, a nappanelek kinyíltak és a kezük munkája úgy működik ahogy működnie kell, az elképesztően lelkesítő volt"
A sikeres kilövést és pályára állást követően a Fehér Ház sajtóközleményben gratulált az irányítóközpontban tevékenykedő csapatnak. "Gratulálunk a SpaceX és a NASA csapatainak a floridai Cape Canaveral Légitámaszponton a Falcon 9 rakéta sikeres kilövéséért. Minden űrkilövés egy szenzációs esemény, ez a mostani azonban különösen izgalmas, mivel az amerikai űrrepülése egy új korszakának a lehetőségeit képviseli" - nyilatkozott John Holdren, az amerikai elnök tudományos és műszaki tanácsadója.
"Bár még sok van hátra a küldetés teljesítéséig, mindenképpen egy jó kezdést tudhatunk magunk mögött" - csatlakozott Charles Bolden, a NASA igazgatója. "Nagy nap ez Amerikának, sőt az egész világnak. Sokan azt gondolták, hogy kiszállunk, de erről szó sincs"
Magyar idő szerint 12 óra 32 perckor a Dragon kinyitotta a pontos navigációhoz szükséges szenzorait rejtő fülke ajtaját majd a műszereket a mélyűr felé irányítva megkezdte a navigációhoz szükséges csillag térkép generálását. A NASA tájékoztatása szerint minden rendszer megfelelően működik, 13 óra 51 perckor a NASA ellenőrzésének eredményei szerint a Dragon lézeres LIDAR rendszere és hőkép alkotó műszere a várakozásoknak megfelelően működik, a főpróbára azonban csak pénteken, az űrállomással történő találkozáskor kerül sor.
A mostani, a Nemzetközi Űrállomásra tervezett repülés koránt sem indult zökkenőmentesen, eredetileg már szombaton elstartolt volna a Falcon 9 - Dragon páros, azonban az utolsó pillanatban, mindössze fél másodperccel a kilövés előtt leállították a visszaszámlálást, a SpaceX saját fejlesztésű Falcon 9 rakétájának első fokozatánál ugyanis a megengedhetőnél magasabb nyomást észleltek a főhajtómű begyújtása után. A mérnökök végül egy hibás szelepet cseréltek ki a 9 hajtóműből álló főhajtómű-rendszer 5. számú elemében
A második kilövési kísérletére a mai nap, május 22-én került sor, a Falcon 9 magyar idő szerint 9 óra 44 perckor startolt el Cape Canaveralból, megkezdve kapaszkodását a világűr felé. Az első fokozat 3 perc elteltével vált le, innentől a második fokozat Merlin vákuum hajtóműve vette át a gyorsítást, majd a begyújtás után a Dragont védő orrkúptól is megszabadították a rendszert. 9 óra 54 perckor leállították a második fokozat hajtóművét és megkezdődött az űrkapszula leválasztása.
A sikeres művelet után a Dragon azonnal megkezdte új elemeinek tesztelését, kinyitotta nappaneljeit, elfoglalva pályáját, aminek legmagasabb pontja 346 kilométeres, legalacsonyabb pedig 297 kilométeres magasságban van, ezek az értékek alig térnek el a kilövés előtt vártaktól, összességében tehát a kilövés és a pályára állás tökéletesnek nevezhető.
A Dragonnak, ahogy a bevezetőben is említettük, nem ez az első űrrepülése, a mostani küldetés azonban sokkal összetettebb. Azon túl, hogy saját nappaneljeit használja az energia ellátáshoz, a Dragon ezúttal randevúzni fog a Nemzetközi Űrállomással is, teljesítve a NASA egy újabb célkitűzését. A most fellőtt kapszula sokkal kifinomultabb elődjénél, az akkuk helyett a napenergia alkalmazása mellett fejlett navigációs műszerekkel, egy új kommunikációs kapcsolattal és egy új fedélzeti számítógéppel is ellátták, melyek most bizonyíthatnak először éles körülmények között. A találkozásig még két nap van, a küldetés egyik legkritikusabb pontján, a kilövésen azonban sikerült túlesni.
"Ennél a pontnál az összes adrenalin felszabadult a testemben" - nyilatkozott Musk a Dragon leválása után. "Még soha nem bontottunk ki nappaneleket az űrben, ez volt az első alkalom. Számos dolog balul sülhetett volna el, de minden rendben zajlott. A cég nagy része itt van az irányítóközpontban. Látják munkájuk gyümölcsét, és hogy hogyan működik a rendszer. Minden reménységünk ezen a rakétán utazott, ezért amikor láttuk, hogy működik és a Dragon is működik, a nappanelek kinyíltak és a kezük munkája úgy működik ahogy működnie kell, az elképesztően lelkesítő volt"
A sikeres kilövést és pályára állást követően a Fehér Ház sajtóközleményben gratulált az irányítóközpontban tevékenykedő csapatnak. "Gratulálunk a SpaceX és a NASA csapatainak a floridai Cape Canaveral Légitámaszponton a Falcon 9 rakéta sikeres kilövéséért. Minden űrkilövés egy szenzációs esemény, ez a mostani azonban különösen izgalmas, mivel az amerikai űrrepülése egy új korszakának a lehetőségeit képviseli" - nyilatkozott John Holdren, az amerikai elnök tudományos és műszaki tanácsadója.
"Bár még sok van hátra a küldetés teljesítéséig, mindenképpen egy jó kezdést tudhatunk magunk mögött" - csatlakozott Charles Bolden, a NASA igazgatója. "Nagy nap ez Amerikának, sőt az egész világnak. Sokan azt gondolták, hogy kiszállunk, de erről szó sincs"
Magyar idő szerint 12 óra 32 perckor a Dragon kinyitotta a pontos navigációhoz szükséges szenzorait rejtő fülke ajtaját majd a műszereket a mélyűr felé irányítva megkezdte a navigációhoz szükséges csillag térkép generálását. A NASA tájékoztatása szerint minden rendszer megfelelően működik, 13 óra 51 perckor a NASA ellenőrzésének eredményei szerint a Dragon lézeres LIDAR rendszere és hőkép alkotó műszere a várakozásoknak megfelelően működik, a főpróbára azonban csak pénteken, az űrállomással történő találkozáskor kerül sor.