Hunter

Magyar sikerek az Eco-marathonon

Három új rekorddal zárult a Shell Eco-marathon Europe 2012-es megmérettetése. Az UrbanConcept kategóriában a francia Team Electricar Solution az akku-elektromos járművek között a korábbi 29,6 km/kWh-t 262,6 km/kWh-ra javították, míg a dán DTU Roadrunners csapata saját tavaly 102,1 km/literes csúcsukat 611,1 km/literre emelték az alternatív benzinüzemű kategóriában.

A prototípusoknál a holland MAC Eco Team 416,3 kilométert tudott megtenni egyetlen liter üzemanyaggal GTL hajtású járművükkel, 2011-ben 138 kilométer volt a csúcs. A benzinüzemű prototípusoknál a korábbi versenyeket sorra nyerő francia Team Microjoule-La Joliverie nyerte a versenyt 2.832,8 kilométert téve meg egyetlen literrel, a második helyen a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata futott be, minden korábbi kihívónál jobban megszorongatva a franciákat, a győzelmet azonban az idén sem sikerült elhódítani tőlük, a 200 nevezett indulóból másodikként befejezni a versenyt azonban így is kivételes teljesítmény.


A magyar csapat 137 kilométerrel maradt el, 2696 kilométerrel zárva a megmérettetést. "Hosszú ideje a legszorosabb versenyt láthattuk a címért" - mondta Norman Koch, a rotterdami verseny műszaki igazgatója, hozzátéve, hogy az új csúcsok lenyűgözőek a korábbi eredmények tükrében.


A kecskemétiek eredményükkel új országos rekordot állítottak fel, járművük, a Megaméter III. a világ második legkisebb fogyasztású benzinüzemű járműve lett. A GAMF harmadik prototípusa új karosszériát kapott, a Megaméter formáját a csapat leírása szerint a repülésben használt szárny- és törzsprofilok adják, az idei évre azonban új négyütemű, egyhengeres benzinmotort és vezérlőrendszert is készítettek. Az új jármű ötlete szokatlannak számít a mezőnyben, a csapatok többsége ugyanis meglévő koncepcióikat fejleszti tovább, a közel hétezer munkaóra mindenesetre kifizetődött. Az 1 lóerős, 43 köbcentis injektoros motor egy nomex-méhsejt szendvics szerkezetű kompozit műanyag karosszériában kapott helyet, ami valamivel több mint 3 méter hosszú, magassága és szélessége azonban nem sokkal haladja meg a fél métert, a jármű menetkész tömege 23 kilogramm.


A rotterdami verseny kulcsszereplője volt Á. Tóth Krisztina, műszaki menedzser, aki egyben a jármű pilótája is, ami nem kis kihívás, tekintve a szűkös helyet és a fekvő vezetési pozíciót. A csapatot erősítette Kutasi Zoltán, Nyúl Ferenc (karosszéria), Farkas Dénes, Maczó Dávid (motor és kuplung), Szikora Jenő (elektronika) és Dankó Zoltán (csapatmenedzser). Segítő tanáraik dr. Bagány Mihály, dr. Csák Bence és Fodor Antal.

A rotterdami versenyen még négy magyar csapat indult, az ugyancsak kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, a Pécsi Tudományegyetem, az Óbudai Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem csapatai, utóbbi ugyancsak kiváló eredményt ért el a napelemes járművek között, 85 km/kWh teljesítménnyel a második helyet szerezték meg az UrbanConcept kategóriában. Esetükben különösen nagy jelentősége volt az időjárásnak, a járművek délután fél ötig teljesíthették az utolsó futamukat a többnyire fátyolfelhős égbolt alatt. Hosszas számolgatás, égkémlelés és műholdas időjárás elemzés után 12 óra 43 perckor rajtoltak el, a verseny 10 körét 39 perc alatt kellett megtenni, a jármű 11 másodperccel az időlimit előtt gördült át a célvonalon 121,7 százalékos energiamérleggel, ami a második helyet eredményezte. Mivel jövőre már nem indítanak napelemes kategóriát a versenyen, ezért a csapat egy új autót készít, ugyancsak elektromos hajtással.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Scamp #49
    És persze gratulálok a kollégáknak!
  • Scamp #48
    Kicsit azért mégis van haszna, ugyanis a befecskendező rendszer tudtommal teljes mértékben a saját fejlesztésük, ahogy a tavalyi GAMF-os autó rendszere is teljesen egyedi volt. A tavalyi fejlesztést ha nem tévedek honda vette meg tőlük. Valószínű semmi haszna/értelme nem volt a kifejlesztésnek, ha egy ekkora cég fizetett érte. :)
  • Sir Quno Jedi #47
    +1
  • MacropusRufus #46
    na ez az elektro F1 jól hangzik. Annak tuti lesz gyakrolati haszna. Tőltési idő csökkentés, aksi kapacítás növelés stb..
    Ez izgalmasnak ígérkezik!
  • duke #45
    "az F1 már nem az a verseny ami 100 éve volt. Akkor még történtek komoly előlrelépések. Az F1 már nem az. Speciális alaktrészek speciális anyagból ergo: megfizethetetlen árban. "

    Ja a jelenlegi F1- nek kb nulla gyakorlati haszna van. Viszont a par ev mulva indulo elektromos F1 remelhetoleg jo hatassal lesz a fejlodesre.
  • duke #44
    "Szerinted mi lett volna hasznosabb?"

    Hat afrikaban ugye eheznek az emberek ezek meg .......
  • Cleawer #43
    Nem lineáris a teljesítmény a lökettérfogattal.
    Csak megjegyzésképpen 50cm^3 egy 3 LE-s robogó(átlagban) 60-70kg öntömeggel. Egy 125cc már 9-10LE (kb 9kW-ot írnak rá) is lehet.
    Tehát 10x teljesítmény, 4x önsúly és 20x fogyasztás növekedés mellett is elgondolkodtató lehet az eredmény.
    Nem kell rögtön KRAZ méretekben gondolkodni (:
  • MacropusRufus #42
    F1: sajnos abból már semmi nem jönn át. Minden speciálisan oda van tarvezve, az F1 már nem az a verseny ami 100 éve volt. Akkor még történtek komoly előlrelépések. Az F1 már nem az. Speciális alaktrészek speciális anyagból ergo: megfizethetetlen árban. Még a szaros kerámia fékeket sem tudta a Porsche megfizethető áron adni a GT1-ben, pedig az anno 300milliós vas volt (forintban).
    Ami még talán picit kapcsolatban van a "kűlvilággal" az a LeMans. Ott kenőolajokat tesztelnek a kocsikban. De ennyi. Azok is túl specializálódtak.

  • barret #41
    Ezek nem közúti használatra lettek gyártva!
    Arra ott vannak a 2 tonnás farokhosszabbító személyautók.
    Ezeket kísérleti járműveknek nevezik...
    Nagyon sokat tanulnak belőlük,amit később átvisznek a járműgyártásba!
    A forma1-es autók sem közútra készülnek,mégis sokat kamatoztatnak belőlük
    az anyacégek.Ezek később beépítésre kerülnek,ha javító hatással bírnak.
  • MacropusRufus #40
    érdekesek, de ennyi.

    1LE/43ccm amennyiben sikerűl lineálisan 1:1-ben megnövelni a motort, akkor ugye 10LE 430ccm ad le... 100-at meg 4300ccm...
    A fogyasztása sajnos nem lineális. A nagyobb motor, nagyobb tömeget jelent, ami masszívabb vázszerkezetet igényel az autótól stb...
    Végeredményben akár 20x nehezebb is lehet mint az eredeti 1LE-ös motorral szerelt 23kg-os okosság. Az meg már nem deciket fog enni hanem bőven benyeli szertinem még a 6-7litert is.
    És itt jönn a lényeg: 3-4lityóval már elmegy autó ami szintén 100LE vagy még erősebb.
    Ezek a vasak érdekesek, nagy tudás van mögöttük de semmi normál életben ezek alkalmatlanok.

    megjegyzem: vezetett már valaki 1LE-as autót? :o