HENT hírlevél
Hiányos az Apple védjegystratégiája Kínában
Több hiányosságot is mutat az Apple védjegyjogi stratégiája Kínában, amelynek köszönhetően számos helyi cég próbálja az iPhone és iPad védjegyeket ruházati cikkek, pelenkák vagy éppen járólapok márkaneveként regisztráltatni.
Az iPad és iPhone megjelölésekkel összefüggésben folyamatban lévő védjegyjogi viták kapcsán az Apple védjegyoltalmi stratégiájának esetleges hiányosságára mutat rá a China Daily egyik cikke. Kínában egy védjegy 45 áru- illetve szolgáltatási osztályban jegyeztethető be, az osztályokat annak megfelelően kell kiválasztani, hogy milyen termékekkel kapcsolatban kívánja a védjegybejelentést benyújtó cég használni a védjegyet. Számos nagy nemzetközi cég gyakorlata az, hogy szinte valamennyi áru- és szolgáltatási osztály tekintetében kérik nevük, márkajelzésül szolgáló megjelölésük oltalmát. Az Apple Kínában nem így járt el, a cikk adatai szerint ez idáig az iPad megjelölésre kilenc, az iPhone névre 14 osztályban szerzett védjegyet. Emiatt azonban a fennmaradó áruosztályokban érdekelt kínai cégek megpróbálták már több ízben is saját maguk bejegyeztetni e két márkanevet.
A kínai védjegyhivatalhoz az elmúlt években összesen 39 kérelem érkezett cégektől és magánszemélyektől, amelyek az iPad és az iPhone nevének védjegyként való bejegyzésére tettek kísérletet, ebből 18 az iPad 2010-es bemutatása után érkezett a hivatalhoz. Az Apple termékneveit többek között bőr ruházati termékeket, üveglencséket, betonelemeket és járólapokat, illetve pelenkákat gyártó vállalkozások is megpróbálták már saját célra lefoglalni.
A kérelmezők többnyire el is ismerik, hogy az Apple ismertségét kihasználva szeretnék eladni saját termékeiket. Ezek közül a bejelentők közül még egyik sem szerzett érvényes védjegyet, az Apple ugyanis felszólal ezekben az eljárásokban saját, bár más áruosztályokban bejegyzett védjegyei alapján. Jóhírű védjegye alapján ugyanis hivatkozhat arra a cég, hogy a megjelölések más áruosztályokban való használata megtévesztené a fogyasztókat.
A legnagyobb problémát azonban jelenleg a Proview-val folytatott pereskedés okozza a cégnek Kínában. A shenzheni székhelyű kínai cég ugyanis azt állítja, számítástechnikai termék kategóriában ő birtokolja az iPad védjegyet, és így az Apple termékeinek kínai forgalmazása sérti védjegyjogait. Az Apple ezzel szemben azzal érvel, 2009-ben megvásárolta a cégtől a Kínára is kiterjedő védjegyhasználati jogosultságot. A Proview kínai jogosultságát a shenzheni bíróság első fokon elismerte, ezért a vállalkozás kérte az Apple termékének betiltását, amelynek eredményeként több kínai városban is lekerültek a polcokról az amerikai cég táblagépei. A Billboard.biz beszámolója szerint az ügyben a Guangdong-i fellebbviteli bíróság legközelebb február 29-én hallgatja meg a feleket.
Az iPad és iPhone megjelölésekkel összefüggésben folyamatban lévő védjegyjogi viták kapcsán az Apple védjegyoltalmi stratégiájának esetleges hiányosságára mutat rá a China Daily egyik cikke. Kínában egy védjegy 45 áru- illetve szolgáltatási osztályban jegyeztethető be, az osztályokat annak megfelelően kell kiválasztani, hogy milyen termékekkel kapcsolatban kívánja a védjegybejelentést benyújtó cég használni a védjegyet. Számos nagy nemzetközi cég gyakorlata az, hogy szinte valamennyi áru- és szolgáltatási osztály tekintetében kérik nevük, márkajelzésül szolgáló megjelölésük oltalmát. Az Apple Kínában nem így járt el, a cikk adatai szerint ez idáig az iPad megjelölésre kilenc, az iPhone névre 14 osztályban szerzett védjegyet. Emiatt azonban a fennmaradó áruosztályokban érdekelt kínai cégek megpróbálták már több ízben is saját maguk bejegyeztetni e két márkanevet.
A kínai védjegyhivatalhoz az elmúlt években összesen 39 kérelem érkezett cégektől és magánszemélyektől, amelyek az iPad és az iPhone nevének védjegyként való bejegyzésére tettek kísérletet, ebből 18 az iPad 2010-es bemutatása után érkezett a hivatalhoz. Az Apple termékneveit többek között bőr ruházati termékeket, üveglencséket, betonelemeket és járólapokat, illetve pelenkákat gyártó vállalkozások is megpróbálták már saját célra lefoglalni.
A kérelmezők többnyire el is ismerik, hogy az Apple ismertségét kihasználva szeretnék eladni saját termékeiket. Ezek közül a bejelentők közül még egyik sem szerzett érvényes védjegyet, az Apple ugyanis felszólal ezekben az eljárásokban saját, bár más áruosztályokban bejegyzett védjegyei alapján. Jóhírű védjegye alapján ugyanis hivatkozhat arra a cég, hogy a megjelölések más áruosztályokban való használata megtévesztené a fogyasztókat.
A legnagyobb problémát azonban jelenleg a Proview-val folytatott pereskedés okozza a cégnek Kínában. A shenzheni székhelyű kínai cég ugyanis azt állítja, számítástechnikai termék kategóriában ő birtokolja az iPad védjegyet, és így az Apple termékeinek kínai forgalmazása sérti védjegyjogait. Az Apple ezzel szemben azzal érvel, 2009-ben megvásárolta a cégtől a Kínára is kiterjedő védjegyhasználati jogosultságot. A Proview kínai jogosultságát a shenzheni bíróság első fokon elismerte, ezért a vállalkozás kérte az Apple termékének betiltását, amelynek eredményeként több kínai városban is lekerültek a polcokról az amerikai cég táblagépei. A Billboard.biz beszámolója szerint az ügyben a Guangdong-i fellebbviteli bíróság legközelebb február 29-én hallgatja meg a feleket.