Berta Sándor

Intelligens forgalomirányító rendszert tesztelnek Salzburgban

Június végén indul Salzburg belvárosában az a projekt, amelynek keretében szoftverekkel egészítenek ki néhány közlekedési lámpát. A cél a forgalom optimális irányítása.

A lámpákhoz kifejlesztett program képes nyomon követni és egymáshoz igazítani a buszok, az autók, a kerékpárosok és a gyalogosok haladását, így be tud avatkozni a különböző folyamatokba. A megoldásnak köszönhetően állítólag elérhető, hogy ne alakuljanak ki dugók, a lámpáknál mind az autósoknak, mind a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak is a lehető legkevesebb időt kelljen várakozniuk. A Salzburg Hybrid Advanced Road Efficiency (SHARE) projekt később követendő példa lehet más közép-európai városok számára.

A SHARE fő feladata a közlekedés intelligens szabályozása, úgy, hogy egyik fél érdekei se sérüljenek és a központi rendszer minden résztvevőre tekintettel legyen. A lámpákba beépített vezérlőeszköz vizsgálja, hogy mekkora a forgalom és ennek alapján kiszámítható az optimális lámpaváltás. "Egy olyan eljárásról van szó, amelynél mindent figyelembe vesz a szoftver: a tömegközlekedést, az autósokat, a kerékpárosokat és a gyalogosokat. Mindenki egyenjogú, az egyes közlekedési lámpák a különböző helyzetekre reagálnak. Talán egyszer majd eljutunk oda, hogy nem lesz szükség buszsávokra" - jelentette ki Martin Hauschild, a programban résztvevő szakemberek egyike.

A SHARE keretében Salzburg belvárosában hét lámpát szerelnek fel egy új vezérlőszoftverrel és infraszenzorokkal. Első lépésként a tömegközlekedést és az autós forgalmat akarják optimalizálni, hogy minél kevesebbszer váltsanak pirosra a lámpák és így minél gyorsabban átjussanak az autósok a belvároson. Ráadásul minél kevesebb a dugó, annál kevesebb szennyező anyag kerül a levegőbe. Második lépésként a térfigyelő és közlekedési kamerákat összekötik a lámpákkal, így látható, hogy hány gyalogos vagy kerékpáros akar átkelni egy zebrán. Amíg nem gyűlik össze néhány ember, vagy nem telik el megadott idő, addig a rendszer zöld utat ad az autóknak. Végül a harmadik lépés a tömegközlekedés folyamatosságának biztosítása, például jelzik a buszvezetőknek, hogy mennyi az optimális sebesség.

A SHARE vezérlőszoftverét a müncheni Gevas Software fejlesztette ki, a projektben részt vett a Grazi Műszaki Egyetem is. A Graz városa által finanszírozott program költségvetése 822 000 euró.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!