SG.hu
The Sims Medieval

Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: The Sims Studio
Honlap
Rendszerkövetelmények
Minimum: Intel Core 2 Duo 2 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 2 GHz-es processzor, 1 GB RAM, 128 MB VRAM-mal rendelkező grafikus kártya, 6 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz-es processzor, 2 GB RAM, 256 MB VRAM-mal rendelkező grafikus kártya, 6 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: The Sims, The Sims 2, Singles
Kategória: életszimulátor
A legtöbb Sims-fanatikus feltehetően egy kicsit megijedt, amikor a sorozat harmadik része két évvel ezelőtt megjelent, hiszen az Electronic Arts olyan magasra rakta vele a lécet, hogy azt vagy sehogyan sem, vagy csak egy forradalmian új ötlettel lehetett volna túlszárnyalni. Az efféle ijedős rajongók akkor lélegezhettek csak fel igazán, amikor a fejlesztők bejelentették, hogy mindennapjaink további virtuális másolása helyett inkább a nagybetűs játékra fektetik a hangsúlyt, és egyenesen a középkorba helyezik a program koncepcióját.
Ennek a hirtelen jött ötletnek köszönhetjük a The Sims Medievalt, amely bármennyire is hihetetlen, de nem csak azzal hozott újdonságot a műfajba, hogy a múltat használja fel háttéranyagként, lévén a játék menete is számtalan friss és üde színfoltot tartalmaz a korábban megismert momentumok mellett. Bár klisének tűnhet a kijelentés, jelen esetben mégsem az, hogy felejtsünk el mindent, ami eddig eszünkbe jutott a The Sims név hallatán, az alkotás ugyanis immáron nem csak az alvásról, az evésről és az egyéb napi szükségletek kielégítéséről szól, hanem lényegesen többről. Hogy egy kicsit előrevetítsem a cikk konklúzióját, egy érezhetően felnőttesebb, érettebb és komolyabb epizód született a sorozat életében a The Sims Medieval név alatt.




Kezdjük rögtön a legszembetűnőbb különbséggel, a műfaji változásokkal. A szériára eddig kiválóan illett az "életszimulátor" meghatározás, ami jelen esetben már több sebből is vérzik. A The Sims Medieval ugyanis nem egy adott életet szimulál, hanem konkrét élethelyzeteket, méghozzá középkori körítéssel párosítva. A kibővült lehetőségeknek köszönhetően szerepjátékos elemek és egy nagy adag stratégia is társul a szimuláció mellé, amely összességében már inkább egy menedzserjátékhoz hasonlít.
A The Sims Medieval betöltését követően egy királyság ügyes-bajos dolgain kell úrrá lennünk. A korona a mi fejünkön lesz, a királyi palotába költözés előtt pedig először személyre szabhatjuk karakterünket a megörökölt "create a sim" opcióval, illetve otthonosabbá tehetjük kastélyunkat is a már jól ismert módon. Utóbbit a későbbiekben kevésbé, előbbi lehetőséget viszont többször is használni fogjuk a játék későbbi szakaszaiban is. A korábbi epizódokhoz képest nem történt változás karakterünk szükségleteit illetően, avagy enni, inni, aludni neki is kell majd, ugyanakkor mindez háttérbe szorult az újdonságoknak köszönhetően.




Bár már a több mint 10 évvel ezelőtt megjelent The Sims esetében is voltak elérendő életcéljaink, a Medievalban konkrét küldetéseket fogunk végrehajtani. Ezek a feladatok kellő változatosságot nyújtanak majd, igazán érdekes és kerek egész történetekbe csöppenhetünk a segítségükkel. Ilyen például, amikor egy elveszett gyermek nyomába kell erednünk. Alapból dönthetünk már a küldetés indítása előtt, hogy személyesen vagy csak a palotában ücsörögve teszünk pontot az ügy végére, de bárhogyan is határozzunk, nem lesz egyszerű feladatunk. Tegyük fel, hogy kimerészkedünk a szabadon bejárható királyságba, hogy mi magunk találjuk meg az eltévedt lurkót. Ekkor beszélgetnünk kell az emberekkel, lefolytatnunk egy kisebb nyomozást, közben pedig körbejárni uradalmunk összes régióját, ahová éppen az aktuális bizonyítékok vezetnek. Ha megtaláltuk a gyermeket, a küldetés befejeződik, a program pontokkal jutalmaz minket, illetve hősünk szintet lép, amelynek köszönhetően tulajdonságai is fejlődnek. A missziók teljesítésével kapott pontok arra szolgálnak, hogy királyságunkat különböző épületekkel bővítsük ki. Így előbb-utóbb barakkot, kocsmát, varázslótornyot vagy akár templomot is építhetünk palotánk köré, amelyek újabb lehetőségekkel szolgálnak majd.




A legtöbb épület nem csak uradalmunk színvonalát emeli, hanem újabb karakterek meglétét is eredményezi. Vegyük példának a varázslótornyot, amelyet felépítve készíthetünk egy mágust, akit az uralkodó mellett szintén mi irányítunk majd. A varázsló amellett, hogy lényegesen másabb személyiség, még újabb küldetésekkel is bővíti a korábbiakat; nem mellesleg pedig belefolyhat a már meglévőkbe is olyan módon, hogy a feladatok előtt választhatunk, vele vagy a királlyal oldjuk meg az adott problémát. Ez ismét tovább színesíti a játékot, hiszen ha egyik, ha másik karakterrel vágunk neki a missziónak, garantáltan más és más élményben lesz részünk.
Gondoljunk tehát bele abba, hogy mennyi lehetőségünk lesz akkor, amikor egy mágus mellett már katona, kocsmáros és egyéb érdekes személyiségek is a szolgálatunkba állnak. A későbbiekben több olyan alkalom is lesz, ahol kettő vagy több hőssel kell együttműködve elvégeznünk az adott küldetést, hiszen ahogy építjük az újabb épületeket, úgy szaporodnak körülöttünk a karakterek is. A fentiekből talán már kiderült, hogy valóban igazi újdonságokat csempésztek a fejlesztők a The Sims Medievalba, azonban mindezt úgy képzeljük el, hogy az elhangzottak a már ismert opciókra lettek felépítve; tehát a küldetések közben karaktereink szükségleteit ugyanúgy ki kell elégíteni, csak van mellette egy vagy több konkrét cél is, amit el kell érnünk.
A feladatok megoldása, királyságunk menedzselése illetve karaktereink istápolása mellett lehetőségünk lesz természetesen a nosztalgia jegyében csak úgy "sims-ezgetni" is, bár azt a kampány módon kívül. Ekkor semmi mással nem kell törődnünk, csak karakterünk szükségleteivel, valamint az építkezéssel. Ebben az esetben nem rágják majd a fülünket a diplomáciai kapcsolatok miatt, nem kell medvére vadásznunk az erdőben, és nem kell bevásárolni mennünk a fogadóba, ha nem akarunk.
Fontos kiemelni még továbbá az achievement-rendszert is, amely igazán sok érdekességgel és kihívással kecsegtet, ha már meguntuk a néha kissé unalmas és egy idő után már monoton küldetéseket. Az achievementek között szinte kivétel nélkül csak aranyos, illetve nem túl nehéz teendőket találunk, így például egy kém kiképzéséért vagy 100 kardcsata levezényléséért már jár egy-egy ilyen kitüntetés. A fejlesztőknek azonban nem jár száz százalékos plecsni a játékért, amely azért tartalmaz néhány negatívumot is.




Több helyen érezhetően kevés lehetőségünk van az interakcióra, szinte már látványosan csináltak helyet a későbbi kiegészítőknek. Ezek között biztosan lesznek olyanok, amelyek királyságunk épületeit ruházzák fel újabb lehetőségekkel - hiszen például van malom, de semmire sem használható. Ugyanígy számtalan berendezési tárgy áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy kiéljük lakberendezői hajlamainkat, de azok vagy olcsók és haszontalanok, vagy drágák és megfizethetetlenek - látványosan kimaradt az arany középút. Hiányosságok tehát akadnak, annak ellenére is, hogy több újdonság vált elérhetővé a The Sims Medievalban, mint amennyit a második és a harmadik rész együtt képes volt felmutatni. Grafika:

Kezelőfelület, irányíthatóság:

Játszhatóság:

Intelligencia, nehézség:

Hangok, zene:

Összefoglalás:

A játékot bemutató videó