Gyurkity Péter

A vállalati levelezést is leválthatják a közösségi hálózatok

A Gartner nem egyebet jósol, minthogy az elkövetkező években a közösségi hálózatok komoly részesedésre tehetnek majd szert a vállalati szegmensben is, természetesen elsősorban a kommunikáció terén, ahol a jelenleg még szinte egyeduralkodó levelezést is kiegészíthetik, idővel pedig le is válthatják. A folyamat előrevetítésében főként a múltra, a korábbi tapasztalatokra, valamint napjaink tendenciáira hivatkoznak, mások szerint azonban még ez a vélemény is túlságosan konzervatív.

A piackutató cég közleményében arról olvashatunk, hogy négy éven belül, vagyis 2014-re nagyjából 20 százalékos részesedést jósolnak a vállalati szegmensben a különböző közösségi szolgáltatásoknak. Ez első látásra nem tűnik nagy áttörésnek, azonban a piac egyötödének meghódítása mindenképpen fontos mérföldkő lenne, hiszen a levelezést eleddig nem sok alternatíva tudta kikezdeni az üzleti világban. A folyamat napjainkban is zajlik, amire jó példa, hogy a Microsoft is ilyen jellegű funkciókkal egészítette ki saját Outlook és SharePoint szoftvereit, mindez pedig az elkövetkező időszakban csak tovább erősödik majd.

Az anyagban emlékeztetnek arra, hogy nemcsak az újabb és újabb hordozható eszközöknek jut fontosabb szerep, hanem a korosztályok közötti különbségeknek, valamint a változó munkastílusnak is. A minden eddiginél szorosabb együttműködés új funkciókat igényel, amelyeket a hagyományos elektronikus levelezés, valamint az új közösségi hálózatok egyfajta egyvelege elégíthet majd ki. Előbbi fontos közösségi opciókat emelhet be a levelezés részeként, utóbbi platformok pedig tökéletesíthetik a tagok közötti üzenetküldést, némiképp a levelezésre - és természetesen az azonnali üzenetküldésre - emlékeztető elemekkel. Ezek vehetik át a korábban alkalmazott email kliensek és strukturált alkalmazások helyét és funkcióját.


A két terület közötti éles határvonal tehát az elkövetkező években elmosódik, az olyan nagy nevek pedig, mint a Microsoft és az IBM, határozottan támogatják majd a trendet. A közösségi platformokon keresztül is elérhetővé teszik a fontosabb szolgáltatásokat, úgy mint kapcsolati listák, naptárak és időbeosztás, illetve üzenetküldő kliensek. Mindez persze együtt jár majd a felhő-szolgáltatások forgalmának fellendülésével, hiszen maguk a közösségi funkciók is erőteljesen támaszkodnak ezen platformokra. Tavaly még az email fiókok mintegy 7 százaléka helyezkedett el valamilyen felhő-szolgáltatáson, ez pedig a Gartner szerint 2012 végére 10 százalékra emelkedhet.

Érdekes, hogy a cég két nevet emel ki a vállalati vezetéknélküli levelezőszoftverek piacán, ez pedig a Microsoft és a RIM. Ez a páros két év múlva már a szegmens 80 százalékát uralhatja majd, ami megadja az alapot a további folyamatos fejlesztésnek, ami egyébként akkor is elengedhetetlen lesz, ha egy esetleges újabb gazdasági válság/visszaesés ismét nehezebb körülmények elé állítja majd a szereplőket. Nagy kérdés, hogy a vállalatok magukhoz ragadják-e a kezdeményezést, és maguk vezetik be az új szolgáltatásokat, vagy a már megszokott módon saját alkalmazottaik nyomásának engedve lépnek csak, mintegy az idők szavára hallgatva.


Többen arra hívják fel a figyelmet a Gartner elemzése kapcsán, hogy ez eddig is így volt, és várhatóan most sem lesz másként. Vagyis véleményük szerint elsőként az alkalmazottak, munkatársak körében terjednek el az új megoldások, ezt követően pedig a cégvezetés sem tehet majd mást, minthogy teljes mellszélességgel kiáll az újítás mellett. A San Francisco városában megrendezett Open Mobile Summit alatt viszont az hangzott el az előadóktól, hogy a piackutató cég jóslata túl konzervatívnak nevezhető, ők ugyanis még ennél is határozottabb, gyorsabb ütemű váltásra számítanak.

Egyetértenek azzal a megfigyeléssel, hogy a két korábban említett terület összemosódhat, vagyis több közösségi funkcióra számíthatunk az email kliensek oldalán, illetve profibb, még jobb levelező és üzenetküldő opciók jelenhetnek meg a közösségi platformok részeként. Kiemelték, hogy később úgy nézhetünk majd vissza ezekre az évekre, mint az ipari forradalom egyfajta másolatára, amelyben alapvető újítások és szolgáltatások jelentek meg, legyen szó a Facebookról, a videómegosztó portálokról, a Twitterről, az azonnali üzenetküldőkről, vagy akár az okostelefonokról és az azokon futó mobil operációs rendszerekről.

Ez utóbbi szoftverekhez kapcsolódnak az egyre szaporodó mobil alkalmazások, valamint az azoknak helyet adó úgynevezett appstore-ok, amelyek lassan minden valamirevaló cég kínálatában megjelennek. Hosszú távon persze mindent az dönt majd el, hogy a területen belül mennyire gyorsan és milyen széles körben terjednek majd el az új platformok, és hogy maguk a cégek ezt a terjeszkedést látva milyen pozíciót foglalnak el.

Az sem lehet véletlen, hogy a Facebook éppen most harangozta be saját email szolgáltatását, amelyet közvetlenül az olyan óriások ellen vet harcba, mint a Gmail, illetve a Hotmail. A Google és a Microsoft platformja uralják a levelezés szegmensét, a közösségi portál azonban több százmillió meglévő felhasználóra támaszkodhat, és ez elegendőnek bizonyulhat az első magabiztos lépések megtételéhez. A bevezetés első körben persze nem a vállalati felhasználók érdeklődését keltheti fel, hanem a közösségi hálózatokhoz szokott otthoni felhasználók körében hódíthat, ám megalapozhat egy elkövetkező új időszakot, ahol további kapuk is kitárulhatnak a portál előtt.

Az egyelőre Project Titan kódnéven jelzett kezdeményezés révén egyrészt kibővül a meglévő üzenetküldő platform, másrészt pedig különálló klienst is a kezünkbe vehetünk majd, a két nagy rivális mintájára. Utóbbiak persze nem örülnek ennek, amire kitűnő példa, hogy a Google az adatok engedély nélküli felhasználásával vádolta meg a Faceboookot, aminek eredményeként a látogatók automatikus migrálását segíthetik elő, vagyis nagyon rövid idő alatt akár százezrek, sőt milliók email fiókját csempészhetik át saját szolgáltatásukon belülre, minden különösebb erőfeszítés nélkül.

Hogy mindez mire lesz elég, illetve milyen új helyzetet állít elő a levelezés terén, azt az elkövetkező hónapokban meglátjuk - az biztosnak tűnik, hogy komoly változások előtt állunk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gemihu #16
    Szerintem a vállalkozásoknak speciális közösségi platform kellene, ami biztonságos, de kényelmessé teszi a kommunikációt adott partnerekkel. Egyébként egyes google szolgáltatások egy rész elérhető céges verzióban pénzért. Gondolom ott azért nagyobb biztonság van..
  • Petka #15
    Miért?
  • Molnibalage #14
    Most is megoldják. Úgy érzem sokan kezdenek nagyon elszakadni a valóság talajától..
  • Palinko #13
    nem érted egy modern vállalatnak munkatársai egyik dolgozhat indiában, másik magyarországon 4 ik kínában, igen a 3. at fel sem tudnád rajzolni a térképre :D
    aztán nekik is kommunikálni kell beszélhetnek skypon beszédben írásban, vagy egy közösségi oldal vállalkozásoknak fejleszt nem embereknek mint a facebook.
  • arty #12
    én inkább használnék gmailt, mint a mostani exchange-t :/ (szigoruan felhasználói szemszögből)
  • Molnibalage #11
    Ki az aki a vállalati levezetést gmailen vagy freemailen bonyolítja...?
  • Razide #10
    Azért szét kéne nézni az open source groupware-ek között is.
  • Hamlet #9
    Jah, bakker... Anyámat is leválthatják a közösségi oldalak. :)

    A facebook és társai kellemes szórakozás a fejlett nyugatnak arra a pár évre amíg még egyben van a gazdaságuk. Termelés helyett jó lesz a farmville is :)
  • lamer the true #8
    Hát elég tré cég ahol gmail-freemail van
    Gondolom, aki ilyesmit ír nem dolgozott még cégnél
  • Petka #7
    A vállalati levelezést ne a gmailhez és társaihoz hasonlítsd!