Berta Sándor
A 3D-s tartalom hiánya miatt nem vesz senki 3D tévét
A gyártók és a filmstúdiók hiába akarják átcsábítani az embereket a 3D-s filmekhez, a vásárlók nem igazán fogékonyak az új technológiára. Az eddig piacra dobott 3D-s készülékek így többnyire a boltok raktáraiban porosodnak.
A DisplaySearch piackutató cég munkatársai megállapították, hogy az idén megjelent televízióknak már a 2 százaléka képes a 3D-s megjelenítésre, ez összesen 3,2 millió terméket jelent. Szinte minden nagyobb hipermarketben kapható már ilyen tévé, a vevők mégsem igazán foglalkoznak az új őrülettel, sokan közülük ha meg is vásárolják a drága televíziókat, a különleges szemüvegekre már nem tartanak igényt.
"Mindez nagyon lehangoló. Az lenne a jó, ha tévénként két 3D-s szemüveget adnának el. Ez az arány azonban jelenleg még az 1:1-et sem éri el. A hollywoodi őrület rossz irányba vezette a gyártókat. Merész dolog volt azt hinni, hogy a 3D-s élményt át lehet majd vinni az 5 méter magas filmvászonról egy 100 centiméteres képátlójú kijelzőre. Az alig elérhető 3D-s tartalmak okán a vásárlók többsége nem hajlandó további 500 dollárt kiadni. Az amerikai piacon a televíziógyártók kiemelkedően jó forgalomra számítottak, de jelenleg a túlzottan magas árak miatt senkit sem érdekelnek a 3D-s ajánlatok" - nyilatkozta Paul Gray, a DisplaySearch elemzője.
A legnagyobb probléma, hogy még az olyan kasszasikereknek számító műveknek, mint például az Avatár sem jelent meg a 3D-s DVD- vagy Blu-ray változata. Az elemző hozzátette: a gyártók 3D-s stratégiája az elmúlt hónapokban pont az Egyesült Államokban váltott ki paradox helyzetet. Az emberek még ha ki is adtak jelentős plusz pénzt, 1500-2000 dollárt egy 3D-s megjelenítésre alkalmas készülékért, de hiányoznak az 500 és 1500 dollár közötti árszegmensbe sorolt termékek. Ezt a kategóriát ugyanis teljesen elhanyagolták a cégek, éppen emiatt sok vevő inkább elállt a vásárlástól.
A piaci elemzők szerint a 3D-s technológia az otthonokban csak közép- vagy hosszú távon terjed majd el. A DisplaySearch előrejelzése optimista, kiadott anyaguk szerint 2014-re a 3D-s televíziók száma elérheti a 90 millió darabot. "Az ipar ragaszkodni fog a 3D-s megjelenítéshez, mivel a technológia integrálása a televíziók gyártási folyamatába nem jelentős költségtényező. Ahhoz azonban, hogy a 3D a lakószobákban is elterjedjen, a jelenleginél sokkal több tartalomra van szükség" - hangsúlyozta Gray.
A DisplaySearch piackutató cég munkatársai megállapították, hogy az idén megjelent televízióknak már a 2 százaléka képes a 3D-s megjelenítésre, ez összesen 3,2 millió terméket jelent. Szinte minden nagyobb hipermarketben kapható már ilyen tévé, a vevők mégsem igazán foglalkoznak az új őrülettel, sokan közülük ha meg is vásárolják a drága televíziókat, a különleges szemüvegekre már nem tartanak igényt.
"Mindez nagyon lehangoló. Az lenne a jó, ha tévénként két 3D-s szemüveget adnának el. Ez az arány azonban jelenleg még az 1:1-et sem éri el. A hollywoodi őrület rossz irányba vezette a gyártókat. Merész dolog volt azt hinni, hogy a 3D-s élményt át lehet majd vinni az 5 méter magas filmvászonról egy 100 centiméteres képátlójú kijelzőre. Az alig elérhető 3D-s tartalmak okán a vásárlók többsége nem hajlandó további 500 dollárt kiadni. Az amerikai piacon a televíziógyártók kiemelkedően jó forgalomra számítottak, de jelenleg a túlzottan magas árak miatt senkit sem érdekelnek a 3D-s ajánlatok" - nyilatkozta Paul Gray, a DisplaySearch elemzője.
A legnagyobb probléma, hogy még az olyan kasszasikereknek számító műveknek, mint például az Avatár sem jelent meg a 3D-s DVD- vagy Blu-ray változata. Az elemző hozzátette: a gyártók 3D-s stratégiája az elmúlt hónapokban pont az Egyesült Államokban váltott ki paradox helyzetet. Az emberek még ha ki is adtak jelentős plusz pénzt, 1500-2000 dollárt egy 3D-s megjelenítésre alkalmas készülékért, de hiányoznak az 500 és 1500 dollár közötti árszegmensbe sorolt termékek. Ezt a kategóriát ugyanis teljesen elhanyagolták a cégek, éppen emiatt sok vevő inkább elállt a vásárlástól.
A piaci elemzők szerint a 3D-s technológia az otthonokban csak közép- vagy hosszú távon terjed majd el. A DisplaySearch előrejelzése optimista, kiadott anyaguk szerint 2014-re a 3D-s televíziók száma elérheti a 90 millió darabot. "Az ipar ragaszkodni fog a 3D-s megjelenítéshez, mivel a technológia integrálása a televíziók gyártási folyamatába nem jelentős költségtényező. Ahhoz azonban, hogy a 3D a lakószobákban is elterjedjen, a jelenleginél sokkal több tartalomra van szükség" - hangsúlyozta Gray.