SG.hu

Mafia 2



Kiadó: 2K Games
Fejlesztő: 2K Czech
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Windows XP/Vista/7, Intel Core 2 Duo 3,0 GHz vagy AMD Athlon 64 X2 3600+, 1,5 GB RAM, 8 GB szabad tárhely, nVidia GeForce 8600 vagy ATI Radeon HD 2600
Ajánlott: Windows XP/Vista/7, Intel Core 2 Quad 2,5 Ghz vagy AMD Phenom X4 2,5 Ghz, 2 GB RAM, 10 GB szabad tárhely, nVidia GeForce 9800 GTX / ATI Radeon HD 3870
Hasonló játékok: Godfather, Mafia, GTA-sorozat
Kategória: külsőnézetes akciójáték

Nyolc év nagy idő, főleg egy sorozatnak szánt játék életében, de a 2K által bekebelezett cseh Illusion Softworks semmit se szeretett volna a véletlenre bízni. Így a 2002-ben nagyot dobbantott első rész után közel hat éven át dolgoztak epikus remekművük folytatásán, melyben ismét visszatérnek egy régóta letűnt kor öltönyös képviselői.

A több halasztást is megélt folytatás végül idén nyáron mutatkozott be, melyben az első rész ikonikus főhőse, Tommy Angelo helyett egy teljesen új, ismeretlen főszereplőt kell majd irányítanunk. Történetünk központi figurája ugyanis egy szicíliai bevándorló, Vito Scaletta lesz, akinek szülei a jobb élet reményében, a New York-ról mintázott Empire Bay City-be költöznek. Az élet azonban a tengerentúlon se fenékig tejfel, Vito és családja nyomorban tengeti mindennapjait, így főhősünk a mindennapi betevő megszerzése érdekében akár lopni is hajlandó.

A balhékat legjobb barátjával, a szintén olasz Joe-val végzik el, az egyik lopási kísérletük balul sül el. Vitót elfogják, de a letartóztatás helyett az éppen dúló második világháborúban számítanak rá, mégpedig az olasz fronton, hiszen remekül beszéli a nyelvet. Három év után egy sérülésből felépülve tér haza, azonban a Bíbor Szívvel kitüntetett hőst a szomorú valóság fogadja. Elhunyt édesapja komoly tartozást halmozott fel, családjának közel kétezer dollárt kellene visszafizetnie, de anyjának és testvérének munka híján erre nem sok esélye van. Így Vito és régi, azóta kezdő maffiózóvá "cseperedett" barátja, Joe ismét társul, és Vito a helyi alvilágnak kezd el dolgozni, hogy tetemes tartozását vissza tudja fizetni a szívtelen uzsorásnak.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A sztori a klasszikus gengszterfilmeket követi, amit zseniális átvezető videók tesznek igazán hitelessé és élvezhetővé. Ezekből rendre kiderül, hogy az előző rész '30-as éveinek gengszterei közel sem voltak annyira kemények és tökösek, mint az eltelt évek alatt megedződött utódok. Voltak elveik, amik ebben a részben azonban teljesen kihaltak a szereplőkből. Vito és társai ugyanis semmi mást nem akarnak a játék során, mint pénzt és hatalmat.

A játékmenet gyakorlatilag semmit se változott az eltelt tíz évben, így továbbra is egy interaktív filmélmény részesei lehetünk, a játékos pedig végig korlátok közé van szorítva. A GTA-val szemben itt továbbra se a szabadságon van hangsúly, a küldetések egymás után lettek felfűzve - összesen tizenöt fejezet -, mellékkihívásokkal pedig abszolút nem fogunk találkozni. Mindez azt jelenti, hogy ugyan két feladat között bejárhatjuk az egyébként hatalmas, valóban élő és lélegző Empire Bay-t, de ennek az útvonalak megismerése kivételével nem sok értelme van, a játékidőt ugyanis semmivel se rövidíti meg. A Mafia 2 tehát egy lineáris játék, de ez senkit se tévesszen meg, az ilyen formában kapott élmény is maradandó és felejthetetlen. Nyilván a játékstílusból következne némi szabadság, de már az első Mafiában se volt erre lehetőségünk, így aki anno szerette a játékot, az most is remekül fog szórakozni.

Az ismert szekvenciák se változtak, azaz ezúttal is a lövöldözős és autóüldözéses részek váltják majd egymást. Az egyensúly azonban kicsit megbomlott az elődhöz képest, így a folytatásban többet fogunk majd kocsikázni. A lövöldözés megmaradt külső nézetűnek, viszont a folytatásban már hangsúlyos szerepet kapott a mára már kötelező jellegűvé vált fedezékrendszer, melyet egyetlen gombnyomással tudunk aktiválni.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ugyan a különböző tereptárgyak szétlőhetőek, de lényegében kellő biztonságot nyújt minden egyes elem, így nyugodt szívvel bújhatunk be bármi mögé. Az ellenfelek átlagos színvonalon teljesítenek, újratöltenek, keresik az új fedezéket, egészen pontosan céloznak, de csapatban például már nem képesek felvenni velünk a küzdelmet. A játékba ezenkívül bekerült a Gears of War öngyógyító mechanikája is. Ez sajnos hatalmas segítség, ezáltal komolyan veszített értékéből és nehézségéből a Mafia 2, ami az első részhez képest egyértelmű visszalépésnek számít.

Küldetéseink kellően változatosak, többek között fogunk pénzt behajtani, dokumentumokat lopni, bagót árulni és merényletet végrehajtani, ezeket pedig folyamatosan változó körülmények között tesszük majd meg. Olykor autósüldözésbe keveredünk, néha időre menő küldetéseket teljesítünk, egyes esetekben pedig komoly, izzasztó fegyveres összecsapásokba csöppenünk. Szintén újdonság, hogy most már lopakodhatunk is, amit egy gomb megnyomásával aktiválhatunk. Ilyenkor főhősünk képes halkan a kiszemelt áldozata mögé osonni, majd csendben kivégezni.

Lebukni nem könnyű, a játék itt is nagyon engedékeny, ugyanis ha valakinek a látóterébe kerülünk, az sem baj, mivel egy bizonyos távolságig csak gyanakvást keltünk a delikvensben. A vezetési élmény azonban szerencsére semmit se változott. Ugyan a játék felkínálja a lehetőséget, hogy árkád módban is terelgessük a járgányokat, de a Beállítások fül alatt ezt átállíthatjuk, és az első részből jól ismert, fizikával is rendelkező élményt kapjuk. A Mafia 2-nek mégsem ez a legnagyobb hibája, hanem a meglepően karcsú játékideje. Közel egy évtizednyi várakozás után, és az első rész masszív tartalmát követően a rajongók jogosan várták el, hogy kedvencük második része hosszú órákra, de akár napokra a monitor elé szögezze őket, ez azonban elmarad. A tizenöt fejezet lényegében egy-egy küldetést takar, melyek kezdetén a pitiáner feladatoktól haladva jutunk el az egyre komolyabb megbízatásokig, mellékküldetések azonban nincsenek.

Többek között ennek is tudható be a meglepően rövid játékidő, a fő kihívások mellett ugyanis semmit se csinálhat a játékos, pontosabban lehetőségei korlátozottak, ezek az opciók pedig egytől egyig unalmasak. Pedig Empire Bay hatalmas, mozgalmas és tele van élettel, az ember mégse tudja hol elkölteni a nehezen megszerzett pénzét, nem tud interakcióba lépni a helyiekkel, egyszóval hiányzik az érzés, ami akár az első részt, vagy a nemrég megjelent Red Dead Redemptiont körülölelte. A játékos egy percig se érzi, hogy egy hatalmas metropolisz mindennapjainak a részese.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A látvány azonban némileg képes ezt a hatalmas negatívumot is elfeledtetni. A cseh fejlesztők saját, házon belül fabrikált motorja hihetetlen látvány megteremtésére képes. A karakterek és a járgányok modelljei élethűek, a város, melyben élünk, a legapróbb részletekig kidolgozott, a járókelőknek eltérő fizimiskájuk van, és persze az elengedhetetlen dinamikus napszak és időjárás effekt se hiányozhat, mely szintén frenetikusra sikeredett. Utóbbira szükség is van, hiszen a történet éveket ölel fel, így az évszakok változását is követi a játék, azaz akad küldetés, amit nyáron, és akad olyan, amit télen fogunk teljesíteni.

A Mafia 2 érdekes helyzetbe hozza az embert, mert nehéz róla eldönteni, pontosan mennyit is ér. Ha a mérleg egyik oldalát nézzük, akkor a cseh fejlesztők régóta várt folytatása egy remek második rész lett, méltó az elődhöz, de ha a mérleg másik oldalát is figyelembe vesszük, akkor olyan bosszantó hiányosságokba is belefutunk, amik miatt hamar keserűbb lesz a szájízünk. A folytatás rövidsége megbocsáthatatlan, a mellékküldetések hiánya is fájó, de ha ezeken felül tudunk emelkedni, akkor egy újabb klasszikussal bővülhet a polcunk kínálata.

Grafika: Az első rész látványától is padlót fogtunk, a folytatás azonban minden képzeletünket felülmúlta. Minden a legapróbb részletig kidolgozott, az autók modelljei gyönyörűen néznek ki, a járókelők egytől egyig különböznek egymástól, a dinamikus időjárás- és napszakváltás pedig önmagáért beszél.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Az irányítással nem volt gondunk a teszt alatt. A beállítások fül alatt célszerű átállítani az autók esetében a szimulációs módot, az árkád vezetési élmény ugyanis hamar megunhatóvá válik. A fedezékrendszer jól működik, bár főhősünk túlságosan pontosan céloz, ami miatt sokat veszítenek élvezeti értékükből az akciórészek.

Játszhatóság: Rövid játékideje ellenére a Mafia 2 az első percben magába szippant, ami a filmes utalásoknak és hatásnak, az interaktív élménynek köszönhető. Egyszerűen jó érzés azt érezni, mintha egy gengszterfilm főszereplőjeként vennénk részt a játékban.

Intelligencia, nehézség: Az MI átlagosan teljesít, semmi emlékezeteset nem nyújt, de a célnak megfelel, így egy rossz szavunk se lehet rá. A nehézség azonban nem lett túlságosan jól belőve, a Mafia 2 több ponton is túlzón játékosbarát segítségeket nyújt, így célszerű nehezebb fokozaton elkezdeni a játékot.

Hangok, zene: Az átvezető videók minőségéhez hasonlóan itt is tökéletes élményben lesz részünk.

Összefoglalás: A játék premierje óta komoly viták folynak a fórumokon a Mafia 2 megítélését illetően. A cikk végén megfogalmazott zárás talán hűen tükrözi a jelenlegi állapotot, így a szubjektív vélemények boncolgatása helyett csak ajánlani tudom, hogy mindenki vessen egy pillantást a játékra, és adjon neki egy esélyt, mert hibái ellenére az év egyik legszórakoztatóbb címével van dolgunk. A jövőben DLC-kkel is bővül, így a játékidő is ki fog tolódni.

Kapcsolódó letöltések:
  • A játék demója
  • E3 2010 videó
  • Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • pocokxx #77
      Sziasztok!

      Az miért lehet, hogy a Mafia 2 szaggat? Főleg akkor, amikor rendőr jön, vagy villogó alagútban kéne menni. A gépem nem hiszem, hogy túl kevés hozzá; minden "low" beállításon van ehhez a konfighoz: proci:AMD 8450X3, vga: Asus EAH 4670 ram: 4gb DDR2/800Hz Kingston.

      Nem adtak ki valami grafikus optimalizáló patchet? Vagy másik crack-kel ? (Unleashed)
    • tomboy013 #76
      Hogy merték ennek a játéknak a Mafia 2 címet adni azt nem értem.... Az első rész nagyon hangulatos jó történettel bíró játék volt, ez meg.... hihetetlenül unalmas, rövid, a sztory meg se közelíti az első részben látottat. Ez egy vicc
    • Freddycom #75
      Szerinted 'kb. 10 féle ember mászkál az utakon (klónok)', a cikk szerint meg 'a járókelők egytől egyig különböznek egymástól'

      Skynet szerint 'Se idő se napszakváltás', de a cikk meg azt mondja, h 'a dinamikus időjárás- és napszakváltás pedig önmagáért beszél.'

      Most akkor miva'?
      Elég elvakult lehet a cikkíró. :D
    • koschwarz #74
      én mindig ugyanazt az autót vittem ki, ha választhattam a garázsból: egyszer tankolnom kellett a játék során. lol :D
    • 12346 #73
      baszki... ezt nagyon meg akartam venni, de így hogy kihagyták belőle a manuális váltó lehetőségét (+ sztem élvezhető belsőnézet sem lesz megolható), ezzel kilőve a városban való gurulgatás lehetőségét, asszem ez mellőzve lesz:/// tetszik a játék, de pont emiatt az "apróság" miatt tologattam az előző részt is még 7-8 év után is. nem kell még egy gta asszem:c

      szerk.: ez a jimmys dlc egy vicc. amúgy is, de rendesen pontozza a driftet meg ilyenek??? mi ez?? ebből is proligyerek játékot csinálnak?:/
    • Julius Caesar #72
      Uhm... What?
    • sanyicks #71
      "Az meg hogy a könyvtár szerkezeteket valaki el akarja osztani az nagyon cool"

      kb olyan "cool" mint amikor te akarsz osztani egy x-ből y-t ért el pontszámot...
    • patchaou #70
      Miért nem lehet ott próbálkozni ilyenekkel ahonnan letöltötted a játékot? 50% hogy ott crack is van hozzá.

      Hogy 3/5, vagy 5/3 számomra teljesen mindegy. Mind a két esetben értem hogy mire gondolt az aki írta. Mi értelme ezen okoskodni?

      A 10-11 óra játékidő szerintem akkor lenne elég, ha abból 8 óra nem azzal telne el, hogy elmegyünk A-ból B-be. FC 2-t pont ezért nem bírtam kettőnél többször végigjátszani. STALKER-okba viszont a fejlesztgetések és fegyverkereskedelem miatt több száz játékórát beleraktam. Persze ezeket a játékokat nem igazán lehet a Mafia-val összehasonlítani. A történet nem rossz, viszont a játékmenet (pont a sok kocsikázás és rettentően kevés akció miatt) siralmas.
      Valaki (máshol) felhozott (szerinte) pozitívumokat is.
      Egy csomó mindent lehet kapcsolgatni.
      - Ezreket fizettél azért, hogy egy játékban le illetve fel tudd kapcsolni a villanyt. Teljesen értelmetlenül, mivel semmi hasznod vagy károd nem származik belőle.
      Meg lehet nyitni a csapot.
      -De a kezed már nem tudod megmosni.
      A csomagtartót is ki lehet nyitni.
      -És be is tudod csukni, de ezen kívül szintén semmi értelme.
      Lehet tankolni.
      -Egyszer ki akartam üríteni egy autó tankját, de előbb meguntam az egészet.
      Kajálni is lehet, bár egyszer sem volt szükségem rá a játék során.

      Ezzel Én nem fikázni akarom a játékot, de ilyen fölösleges hülyeségek helyett izgalmasabbá tehették volna a játék menetét.

      Örülök, hogy nem vagyok az a fajta aki kipróbálás nélkül (főleg előre) megvennék egy játékot. Akkor most nagyon csalódott lennék.
      Még mielőtt lehurrognának az antiwarez lovagjai, megsúgom hogy amiket érdemesnek tartok azokat mindig megveszem, hiába játszottam ki őket "ingyen". Csak épp zsákbamacskát nem veszek :)
    • kkal #69
      van valakinek keygen vagy sorozatszám?
    • Dimiona #68
      Hangot miért húzták le 4/5-re? Véleményem szerint a zenék fantasztikusak alatta, a kocsik hangjai jók, még a gumik hangjai is. Nálam ez 5/5 volt.

      Ellenben én a grafikára nem adtam 5/5-öt, mivel számomra kicsit frusztráló volt, hogy még 2010ben is látok ugráló és ronda árnyékokat. Továbbá van ahol van árnyék, van ahol nincs.
      Ilyen volt például a játék elején, mikor Joe és Vito ültek az étteremben az asztalnál és a whiskeys üveg alatt/ körül nem volt árnyék, de az üvegtől 30cm-re lévő Vito keze már vetett árnyékot.

      Valamint azzal sem értek egyet, hogy a város élettel teli. Hiszen csak az emberek úgy vannak. Sétálnak és ennyi.

      A kocsi fizikája is hagy kívánni valót maga után, nem a legtökéletesebb. Egyszer a játék elején még kizuhantam az autópályáról és leestem a mélybe. Elég bénán zuhant :S

      Továbbá a rendőrök kicselezése a ruha cserével elég nagy hülyeség. Ezt nem tudom honnan szülték, de sztem ha vkit köröznek akkor arc alapján körözik és nem ruha alapján.

      Fegyvert vásárolt vki a játék során? Mert én nem. Ellenben a lockpickes dolog az tetszett.

      Összességében azt mondom, hogy ennyi negatívum ellenére is tetszett a játék, mert van egy feeling-je, ami kárpótolt. De ha tudom, hogy ennyire rövid és ilyen lesz amilyen lett, akkor nem veszem meg a gyűjtői kiadást (X360).
      Tele van bugokkal a játék. Jobbnak kellett volna lennie, de hát a folytatások már csak ilyenek. Sokszor nehéz űberelni egy jó elődöt.