Berta Sándor

A bizalom a közösségi hálózatok legfontosabb erőforrása

Az online platformok számára egyre fontosabbá válnak a bizalmon alapuló stratégiák. Mindez nem véletlen, hiszen napjainkra a felhasználók bizalma komoly tényezővé vált a világhálón.

Amelyik online bolt nem figyel a látogatóira, az könnyen és ami még rosszabb, meglehetősen gyorsan a padlón találhatja magát és utána már nehezen szerzi vissza az emberek megbecsülését. Az Amazon vagy az eBay vezetőit sokan irigylik az általuk elért sikerekért, ugyanakkor e cégeknek minden nap komoly kihívásoknak kell megfelelniük. Utóbbiak egyike, hogy a két portálnak nincsenek eladói, akik megalapozhatnák az ügyfelekkel való bizalmi kapcsolatot. Éppen emiatt jelentek meg néhány éve és terjedtek el villámgyorsan az interneten az úgynevezett tartalomértékelő rendszerek. A vállalatok ugyanis rájöttek, hogy a felhasználók véleménye, bizalma nélkül hosszú távon veszélybe kerülhet a megélhetésük.

"A digitális piachelyeknek az az egyik fontos ismertetőjegyük, hogy rugalmas és összetett rendszerekként támogatják a bizalom felépítését. A bizalmi mechanizmusok a szociális web minden területén fontos szerepet játszanak" - hangsúlyozta Niklas Luhmann szociológus. A megoldás hasonlít a pénzügyi rendszereknél megfigyelhető bizalmi kapcsolatokhoz. A nagy online platformokon egyszerre számos felhasználó van jelen, értékelik a különböző termékeket és szolgáltatásokat, s ezzel megkönnyítik a többi internetező döntési helyzetét. Az emberek ugyanis jobban bíznak egy olyan termékben vagy szolgáltatásban, amiről már több tucatnyian kedvező véleménnyel vannak, mint amit senki nem ismer.

A másik érdekes tapasztalat, hogy lehet, hogy valaki csalódott egy készülékben, de attól még megbízik abban az online kereskedőben, akitől az adott eszközt vásárolta. Nagyon sok függ azonban attól, hogy mennyire bizalomközpontú egy közösségi hálózat vagy internetes bolt rendszere. Elég például csak a Facebookra gondolni: az adatvédelmi beállításokkal kapcsolatos és hónapok óta húzódó vita aligha tesz jót a portál megítélésének és népszerűségének. A bizalom a regisztrációval kezdődik. Akár online üzletről, akár közösségi oldalról van szó, a felhasználó kénytelen regisztráltatni magát, mielőtt vásárolni vagy kommunikálni tudna. Ezt követi, hogy mennyire bízik meg az adott szolgáltatóban, milyen adatokat mer kiadni magáról.

"Minden bizalomnak az az alapja, hogy miként mutatom be magamat, mint egy szociális, interakciókkal felépülő és a környezetemmel kapcsolatban álló identitást" - szögezte le Luhmann. A legfontosabb azonban, hogy akiben online megbíznak az emberek, azok ne éljenek vissza ezzel a bizalommal. Mert az egyszer csalódott felhasználót már szinte lehetetlen visszacsábítani vagy kiengesztelni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!