Berta Sándor
Felismeri az iróniát egy új algoritmus
A Jeruzsálemi Héber Egyetem informatikusai olyan algoritmust fejlesztettek ki, amely képes felismerni az online bejegyzésekben lévő szarkazmust.
Egy ilyen úgynevezett szarkazmus-detektor segítségével a kutatók képesek lehetnek javítani az Amazon és más online áruházak ügyfelei által adott recenziókon, illetve javíthatják azok elhelyezését is a portálokon. Az új megoldás neve Semi-supervised Algorithm for Sarcasm Identification (SASI) és a gyakorlatban meglepő hatékonysággal működik. Az Ari Rappoport informatikus professzor és csoportja által tesztelt program 77 százalékos pontossággal ismerte fel az ilyen hozzászólásokat, függetlenül attól, hogy a bejegyzések hol helyezkedtek el. Ez mindenképpen figyelemre méltó adat, különösen annak tükrében, hogy sokan gyakran összekeverik a szarkazmust a cinizmussal.
A SASI-t az Amazonon tesztelték, méghozzá olyan módon, hogy 120 termékhez leadott összesen 66 000 angol nyelvű ügyfélrecenziót kutatták át irónikus beszólások után. Az izraeli szakemberek egy ötfokozatú skálát hoztak létre, amellyel a megjegyzések formáját és mértékét minősítették. Az egyes és a kettes fokozat jelölte a normális szarkasztikus megjegyzéseket. Az algoritmust először ezen a skálán trenírozták, majd egy 90 mondatos összeállítás segítségével 15 felhasználó bevonásával tesztelték a hatékonyságát. A 90 mondatot előzőleg a SASI szarkazmuserősségük szerint rendezte.
S hogy mire jó az új módszer? Rappoport és kollégái úgy vélik, hogy az Amazon és más internetes áruházak oldalain lehet hasznos a csoportosítás a látogatók számára. Az izraeli kutatók tapasztalataikat az ICWSM - A Great Catchy Name: Semi-Supervised Recognition of Sarcastic Sentences in Product Reviews című dokumentumban foglalták össze, amit szabadon elérhetővé is tettek. Az anyagot a tervek szerint bemutatják a negyedik nemzetközi AAAI Conference on Weblogs and Social Media rendezvényen is.
Egy ilyen úgynevezett szarkazmus-detektor segítségével a kutatók képesek lehetnek javítani az Amazon és más online áruházak ügyfelei által adott recenziókon, illetve javíthatják azok elhelyezését is a portálokon. Az új megoldás neve Semi-supervised Algorithm for Sarcasm Identification (SASI) és a gyakorlatban meglepő hatékonysággal működik. Az Ari Rappoport informatikus professzor és csoportja által tesztelt program 77 százalékos pontossággal ismerte fel az ilyen hozzászólásokat, függetlenül attól, hogy a bejegyzések hol helyezkedtek el. Ez mindenképpen figyelemre méltó adat, különösen annak tükrében, hogy sokan gyakran összekeverik a szarkazmust a cinizmussal.
A SASI-t az Amazonon tesztelték, méghozzá olyan módon, hogy 120 termékhez leadott összesen 66 000 angol nyelvű ügyfélrecenziót kutatták át irónikus beszólások után. Az izraeli szakemberek egy ötfokozatú skálát hoztak létre, amellyel a megjegyzések formáját és mértékét minősítették. Az egyes és a kettes fokozat jelölte a normális szarkasztikus megjegyzéseket. Az algoritmust először ezen a skálán trenírozták, majd egy 90 mondatos összeállítás segítségével 15 felhasználó bevonásával tesztelték a hatékonyságát. A 90 mondatot előzőleg a SASI szarkazmuserősségük szerint rendezte.
S hogy mire jó az új módszer? Rappoport és kollégái úgy vélik, hogy az Amazon és más internetes áruházak oldalain lehet hasznos a csoportosítás a látogatók számára. Az izraeli kutatók tapasztalataikat az ICWSM - A Great Catchy Name: Semi-Supervised Recognition of Sarcastic Sentences in Product Reviews című dokumentumban foglalták össze, amit szabadon elérhetővé is tettek. Az anyagot a tervek szerint bemutatják a negyedik nemzetközi AAAI Conference on Weblogs and Social Media rendezvényen is.