SG.hu

King Arthur



Kiadó: Neocore Games
Fejlesztő: Neocore Games
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Windows XP SP2/Windows Vista SP1/Windows 7, AMD Athlon 3500+ vagy Intel Pentium IV 3,4 GHz, 1 GB RAM, 8 GB szabad tárhely, Nvidia 6600 256MB vagy Ati X700 256MB
Ajánlott: Windows XP SP3/Windows Vista SP1/Windows 7, AMD X2 5000+ vagy Intel Core2 Duo 6420, 1,5 GB RAM, 8 GB szabad tárhely, Nvidia 8800 GT 512 MB vagy Ati 3850 512 MB
Hasonló játékok: Baldur's Gate, Neverwinter Nights
Kategória: akció-RPG-RTS keverék

Jó pár hónapja az egyik magyar fejlesztőcsapattól zeng a külföldi szaksajtó, a Neocore legényei ugyanis nemrég dobták piacra első komolyabb fejlesztésüket, a King Arthurt, amely - ahogy a cím is mutatja - Artúr király mondakörét járja körbe. Legalábbis megpróbálkozik vele, hiszen az ismert történetnek rengeteg megközelítése van, a csapat mégis hihetetlen mélységekbe ásta bele magát, a játékos pedig a nagy összecsapások közepette egy kis történelmet is tanul. A King Arthur, jó magyar szokáshoz híven, ezúttal is a stratégiák vonalán próbál meg maradandót alkotni, de higgyétek el, a játék sokkal több annál, mint amit elsőre mutat magából.

A hazánkban megjelent stratégiai játékokkal szinte Dunát lehetne rekeszteni, így minden egyes új próbálkozás hallatán fejvesztve menekülök a később aztán rendre el is hasaló címek elől. Hasonló eset történt a King Arthur esetében is, ráadásul a Neocore Games minimális reklámkampány keretén belül népszerűsítette a játékot, így abszolút radar alatt került a boltokba, még 2009 végén. A nagy őszi játékdömping alatt teljesen meg is feledkeztem róla, a viszonylag csendes évkezdetben azonban beszereztem egy példányt.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ehhez nagyban hozzájárult a külföldi kritikusok dicsérete, és a hazai szaksajtó is az egekig magasztalta a játékot, ami már önmagában sem próbálja meg a korábbi sémákat követni. Egyrészt egy érdekes történelmi témát boncolgat, hiszen Artúr király meséjét mindenki ismeri, és mindenki tudja, mennyire szövevényes kalandról van szó, másrészt a játék alapvetően nem mezei stratégia, hanem egy stratégiába oltott szerepjáték, ami elsőre szinte letehetetlennek hangzik.

A King Arthur története Nagy-Britanniában játszódik, történetileg pedig a szigetország egyik leghíresebb népi mítoszát, Artúr király mondakörét dolgozza fel, abból is az Excalibur megszerzését és azt követő időket ismerhetjük meg alaposabban. A játék négy különálló fejezetből, úgynevezett könyvekből áll, amelyek közül az első könyv maga az oktatómód, mely a legtöbb hasonszőrű címmel szemben valóban egy hasznos segítség a kaland megkezdése előtt.

A tutorial célja - amellett, hogy minden alapfortélyt megismerjünk -, hogy első erődünket meghódítsuk és megtartsuk, zöldfölű uralkodóként pedig megalapíthassuk Camelotot, Britannia egyik ékkövét. A fő küldetésünk természetesen nem lehet más, mint Britannia teljes leigázása, meghódítása, a különböző provinciák feletti hatalom megszerzése, mindezt egyetlen cél, egy egységes Nagy-Britannia megalapítása érdekében.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Szerencsére nem egyedül kell ezzel a felelősségteljes feladattal megbirkóznunk, segítségünkre lesznek a Kerekasztal lovagjai is, akik hű alattvalóként követik minden egyes utasításunkat; de róluk majd kicsit később. Hódításaink alkalmával, ahogy haladunk előre a történetben, úgy nyílnak meg előttünk az újabb és újabb lehetőségek, amik többnyire mellékküldetések formájában öltenek testet. A cselekmény tényleges megértésében, minden apró részlet megismerésében fontos szerepet játszik a mellékág misszióinak teljesítése is, ráadásul javaink gyarapításához is jelentősen hozzájárulnak ezek az elágazások.

A King Arthur szerencsére szakít a hagyományos, klasszikus értelemben vett stratégiai sémákkal, a játék ugyanis több produkcióból összeollózott építőkockákból építkezik. A harcok esetében a Total Warban megismert formulát alkalmazza a Neocore, de a stratégiai pillérek mellett nem kevés szerepjátékos beütés is megfigyelhető. A harcok valós időben zajlanak, nekünk mindössze annyi a feladatunk, hogy előre felállítjuk hadseregünket, ugyanúgy, mint a Total Warban, viszont itt kezdeményező félként, azaz támadóként lehetőségünk van megválasztani, milyen terepen szeretnénk megvívni a csatát.

Mindez rengeteg taktikai előnyhöz juttatja a kezdeményező felet, amit ha ügyesen használunk ki, akkor a legvéresebbnek ígérkező összecsapásokat is könnyedén abszolválhatjuk. Például egy domboldal tetejéről lovasságot indítva vagy íjászokat felállítva idejekorán tizedelhetjük meg az ellenfél csapatait. Másik fontos elem, hogy stratégiai jelentőségű pontokat kell elfoglalnunk, amik különböző morális és mágikus előnyökhöz juttatják seregünket. A játék főbb eseményeit a világtérképen követhetjük nyomon, ahol minden egyes lépésünket körökre osztott módon tudjuk végrehajtani. A King Arthurban ugyanis évszakokra lebontva végezhetünk tevékenységeket, így tavasszal, nyáron és ősszel harcolunk, míg télen pihenünk és menedzseljük birodalmunk tevékenységeit. Ilyenkor jut ugyanis idő olyan alapvető tevékenységekre, mint a diplomácia, a fejlesztések végrehajtása, vagy a különböző, szükséges épületek felhúzása. Szerencsére ilyenkor sem kell lemondanunk a különböző küldetésekről, bár ezek egészen más szintet képviselnek, mint a háborús időszakokban. Ha ilyenre kerülne sor, akkor egy villogó aranyló tekercs jelzi majd számunkra, hogy feladat vár ránk, és a játék azt is tudtunkra adja, hány körig él az adott küldetés.

A cikk elején említettem, hogy mi magunk formáljuk meg Artúr királyt, a hatalmunkat azonban a Kerekasztal lovagjain keresztül tudjuk érvényre juttatni. Az adott helyszíneket ők látogatják meg, ők azok, akik képviselnek minket. A téli időszakban teljesíthető küldetések egyfajta minijáték formájában öltenek majd testet, legalábbis teljesítésük nem kíván komoly kihívást. Felugrik egy párbeszédablak, ami összegzi a jelenlegi helyzetet, majd a rendszer felkínálja a lehetőségeket, amik közül nekünk a lehető legmegfelelőbbre kell ráböknünk.

A sikeresen teljesített feladatok után tapasztalati pontokat kapunk. Minden egyes küldetés kezdetén érdemes jól felszerelt haderővel megjelenni, ugyanis az esetek többségében kisebb csatákkal zárulnak a kihívások. A leigázott területek lakóiból aztán utánpótlást képezhetünk a hadsereg számára, akik szintén tapasztalati pontokkal fejlődnek a játék során.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Minden egyes csata előtt érdemes jól megfontoltan eldönteni, hogy a tizenkét lovag közül, melyiket küldjük a harctérre, ugyanis mindegyikük eltérő jellemzőkkel, sajátossággal bír. Az egyik például kiváló irányító és harcos, akit a harcmezőn érdemes bevetni, hisz csapatai gyorsabban fejlődnek és menetelnek, mindig képes lelket önteni fáradt harcosaiba, a másik remek diplomata, így rá a provinciák felügyeletét érdemes ráosztani, a harmadik pedig ügyes mágus, akit a hadsereg támogatására célszerű bevonni.

Mint minden hasonszőrű játékban, ahol uralkodóként kell érvényesülnünk, a King Arthurban is fontos szerepet kapott a moralitás is, így a játékos maga döntheti el, hogy Britannia történelemkönyveibe zsarnokként vagy bőkezű irányítóként kerül be. A játék ugyanis tartalmaz egy vízszintes és egy függőleges tengelyt, ahol a csúszka annak megfelelően tolódik el, hogy milyen döntéseket hoztunk. A függőleges tengely azt mutatja, mennyire vagyunk jó vagy épp rossz uralkodó.

Ha a tengely felfelé mozdul el, akkor megítélésünk pozitív, a nép kedvel minket, és hűségesek lesznek hozzánk, ilyenkor pedig többnyire békés, diplomatikus úton próbáljuk meg elérni céljainkat. A vízszintes tengely vallási hovatartozásunkat mutatja. Lehetünk óhitűek és keresztények - bármelyiket is választjuk, valamilyen jutalmat kapunk. Ha például keresztényként próbálunk meg érvényesülni, akkor ütős gyógyító varázslatot kapunk, ha pedig óhitűként akarjuk leélni mindennapjainkat, akkor a legjobb katonák állnak majd rendelkezésünkre. A játék azonban több apró, bosszantó hibával is rendelkezik. A különböző elemek nagyon jól működnek külön-külön, sőt, még együtt is, a rendszer azonban egy tapasztalatlan játékos számára teljesen átláthatatlan. Pont, ami az erénye a King Arthurnak, az a hátránya is, a komplexitása ugyanis könnyedén kedvét szegheti az embernek. Sokszor olyan küldetések is megnyílnak előttünk, amiket választva, ha nem vagyunk elég figyelmesek, könnyedén elveszíthetjük sokáig babusgatott csapatainkat.

Éppen ezért a kezdeti időkben, amíg nem erősödnek meg kellően csapataink, célszerű kisebb seregeket leigázni, hiszen XP gyűjtögetésével tudunk fejlődni, azonban ez rengeteg idő. A játék ráadásul hihetetlenül nehéz, még normál fokozaton is, ami szintén egy olyan ok lehet, ami miatt sokan hamar leteszik a Neocore alkotását. A teszt során még nem létezett megfelelő sebtapasz egy másik bosszantó hibára, a játék rendszeres kifagyására. Ez nagyobb csaták, vagy egy több órányi játék után igen csak bosszantó tud lenni, főleg, ha a játékba belemerülve megfeledkezünk a mentésről.

A King Arthur: The Role-Playing Wargame egy vérbeli stratégia, ami hihetetlenül időigényes, de minden tekintetben zseniális, és hibái ellenére élvezhető játék. A NeoCore Games jelenleg hazánk legjobb és legütőképesebb stratégiájával rendelkezik, ami ízléses körítésével is könnyedén belopta magát a szívünkbe. A csapat elsőre kicsit túl sokat akart markolni, így nem sikerült minden téren megfelelő egyensúlyt belőni, a nehézséget hihetetlenül nem találták el, de ettől függetlenül a Neocore bizonyította, hogy egy kis kelet-európai csapat is képes igényes, precíz, eladható terméket készíteni.

Grafika: A King Arthur eseményei a világtérképen zajlanak, ami nagyon igényes megvalósítást kapott. A harcok grafikai kivitelezése a Total War szintjét simán megüti, amiért hatalmas gratuláció jár a Neocore embereinek.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A játék elején megkapott oktatómód mindent alaposan a szánkba rág, ennek ellenére amikor a King Arthur elengedi a kezünket, bőven érhet még meglepetés minket. Rengeteg odafigyelés és gyakorlás, valamint több órányi játék szükséges, hogy megszokjuk a kezelőfelületet.

Játszhatóság: A játék kifejezetten addiktív, pedig nehézsége sokszor okozott kellemetlen perceket, az ember mégse szívesen teszi le, és észrevétlenül tud le többórás meneteket. A hangulat, a csaták, birodalmunk ügyeinek intézése, mind-mind élvezetes elemei a King Arthurnak.

Intelligencia, nehézség: Hihetetlenül nehézre lőtték be a nehézséget, ami megkeseríti a kezdő játékosok életét.

Hangok, zene: A játék abszolút minőségit alkot ezen a téren is, a csatákban van igazi jelentősége ennek az elemnek, ott viszont abszolút helytáll.

Összegzés: A King Arthur egy hihetetlenül nehéz, időigényes, de nagyon addiktív, gyönyörű játék, amire ha a játék kezdetén rákap az ember, akkor nincs az az RTS-fanatikus vagy történelemrajongó, aki le tudná tenni. Ráadásul tegnap jelentettek be hozzá két kiegészítőt, amelyek márciusban és áprilisban lesznek elérhetők, szóval biztosan hosszú távra szórakozást nyújt.

A játék demójának letöltése

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Molnibalage #17
    Az csak ugyanaz, mint az RTW tömör vagy laza alakzata. Én arra értem, hogy az RTW alatt pozíció kijelölésekor egér jobb gomb lenyomva tart és ugyanaz az egység, ami volt X sorban Y sorhosszall, abból lehet Z sort csinálni W hosszal. Itt nem megy, vagy csak én vagyok béne és nem jövök rá, hogy hogyan lehet ezt.

    Az íjászok meg kicsit űbertápak. (Bár van opció, hogy lehet gyengíteni őket.)
  • gombost #16
    Itt is megteheted ezt. Lehet tömör oszlopokban, vagy "hordában" az egység (meg van egy harmadik is, ami most nem jut eszembe). Sőt, még azt is megmondja a játék, hogy pl. tömött oszlopokban az első sorok védelmi bónuszt kapnak, ezért ez lovasroham ellen jó, stb...
  • Molnibalage #15
    Az is elég érdekes, hogy a kb. 6 éves RWT-ben lehetett állítani a sormélységet az egységeknek. Én itt nem találom ezt a lehetőséget. Széthúzhattad az egséget szélesre, vagy lehetett oszlop jellege is.

    Továbbra sem értem, hogy ennyi év után miért nem lehet magadni azt a lehetőséget egy ilyen RTS csatában, hogy az egyes egységek hogyan alakítsák a saját formációt. Anno az RTW-ben is jöhejes volt, hogy két ha kis seregek voltak, akkor többfele osztottam embereimet, hogy több felől támadjak. Hiába volt a gép számszerűleg túlerőbe, a morál kőként zuhant emiatt...
  • Chocho #14
    Igen, az Arthur nagyon nehéz játék, ezt nekem is időbe telt, mire megszoktam. Mindazonáltal élvezetes tud lenni a győzelem.
  • Molnibalage #13
    Kipróbáltam a demo-t. A zene és grafika félelmetesen jó. A zenén szó szerint eldobom hajam.

    Nagyok kiterjed és érdekes szabályrendszere van. Igazi gyöngyszemnek tűnik a játék, de azért elsőre összefutottam egy gikszerrel.

    A hadseregem morálja érdekes módon elfogyott mikor már éppen az ellenfél utolsó egységeit vertem szét és neki gyak. 3%-a volt meg a seregének, nekem meg kb. 65% a kezdetinek. Erre kiíra, hogy vesztettem és eltűnt az egész sereg hősöstül.

    Na azért ez meredek...
  • Frayer #12
    A Fekete lovag mindig győz!
  • Chocho #11
    Semmi közük hozzá.
  • JeD #10
    Angliában mindenki bal kezes? :)
  • Crane #9
    Total War-hoz mennyire van köze a fejlesztő csapatnak? Mert igen erős a hasonlóság. :) Nem lesz egy Mátyás király - Fekete sereg kiegészítő vagy mod? :D
  • grebber #8
    Hihetetlenül nehézre lőtték be a nehézséget, ami megkeseríti a kezdő játékosok életét.

    Azért van easy szint ott legalább ember veszteség nélkül nyerni lehet a csatákat :D