Berta Sándor
A kiadók szerint túl olcsók az e-könyvek
Az amerikai könyvkiadók és a világ legnagyobb online boltjának számító Amazon összerúgták a port. Az ok az elektronikus könyvek ára.
Péntek óta hiába keresik az Amazon ügyfelei a kínálatban a Macmillan amerikai kiadó termékeit. Ugyan hivatalos bejelentés nem érkezett, de egyre valószínűbbnek tűnik, hogy egy lassan egy éve húzódó konfliktus áll az ügy hátterében. A Macmillan azt akarta elérni, hogy az Amazon emelje meg 50 százalékkal a Kindle platform számára elérhető műveinek az árát. A világ legnagyobb internetes üzletének vezetői erre felháborodtak és törölték a katalógusból az összes Macmillan-kiadványt.
Az egy éves vita oka az e-könyvek ára, illetve az, hogy a kiadók is szeretnének beleszólni abba, hogy a termékeik mennyiért kerülnek az online boltok polcaira. Az Amazon jelenleg a bestsellereket kereken 10 dollárért kínálja, a kiadók viszont azt szeretnék elérni, hogy az ár legyen 15 dollár. Bár a kiadók most sem járnak rosszul, de az e-book üzlet beindulásával - érthetően - ők is nagyobb mértékben akarnak részesedni a bevételekből.
A kérés különösen annak tekintetében tűnhet érdekesnek, hogy az Amazon minden tíz dollárért eladott bestseller után így is 15 dollárt utal át a cégeknek, míg a katalógusban található többi kiadvány bevételein a felek megosztoznak. Az Amazon számára azért érte meg eddig ez a konstrukció, mert biztosíthatta a piacvezető szerepét az e-könyv ágazatban, valamint ezáltal elősegíthette a Kindle elterjedését. Piaci elemzők szerint az utóbbi készülékből eddig 3 millió darabot adhattak el.
A vitát szeretné a maga javára kihasználni az iPadet néhány napja bemutató Apple, amely különböző ígéretekkel és 13-15 dolláros árakkal csábítaná magához a kiadókat. Minden értékesített mű esetében az összeg 70 százalékát a cégek kapnák meg. Ugyan a végső összeg kevesebb lenne, mint amit a kiadók most az Amazontól bezsebelnek, de továbbra is ők dönthetnének az árakról. Ezért az Apple ajánlata sok vállalat számára vonzó és nem véletlen, hogy a Macmillan elsőként kötött szerződést az almás céggel.
John Sargent, a Macmillan vezetője vasárnap hivatalosan is bejelentette, hogy találkozott az Amazon képviselőivel és ismertette az árelképzeléseit, mire arról tájékoztatták, hogy az ajánlata elfogadhatatlan és kivették a kiadó műveit a katalógusból. A szakember elmondta, hogy a döntés érzékenyen érintette őket, de mint a példa mutatja gyorsan megtalálták az új partnerüket az Apple személyében. A Macmillan egyébként az Egyesült Államok egyik legnagyobb kiadóvállalata, hozzá tartozik többek között a Farrar Straus and Giroux, a Henry Holt & Company és a St. Martin's Press. A konszern a német Georg von Holtzbrinck csoport tulajdonában van.
Péntek óta hiába keresik az Amazon ügyfelei a kínálatban a Macmillan amerikai kiadó termékeit. Ugyan hivatalos bejelentés nem érkezett, de egyre valószínűbbnek tűnik, hogy egy lassan egy éve húzódó konfliktus áll az ügy hátterében. A Macmillan azt akarta elérni, hogy az Amazon emelje meg 50 százalékkal a Kindle platform számára elérhető műveinek az árát. A világ legnagyobb internetes üzletének vezetői erre felháborodtak és törölték a katalógusból az összes Macmillan-kiadványt.
Az egy éves vita oka az e-könyvek ára, illetve az, hogy a kiadók is szeretnének beleszólni abba, hogy a termékeik mennyiért kerülnek az online boltok polcaira. Az Amazon jelenleg a bestsellereket kereken 10 dollárért kínálja, a kiadók viszont azt szeretnék elérni, hogy az ár legyen 15 dollár. Bár a kiadók most sem járnak rosszul, de az e-book üzlet beindulásával - érthetően - ők is nagyobb mértékben akarnak részesedni a bevételekből.
A kérés különösen annak tekintetében tűnhet érdekesnek, hogy az Amazon minden tíz dollárért eladott bestseller után így is 15 dollárt utal át a cégeknek, míg a katalógusban található többi kiadvány bevételein a felek megosztoznak. Az Amazon számára azért érte meg eddig ez a konstrukció, mert biztosíthatta a piacvezető szerepét az e-könyv ágazatban, valamint ezáltal elősegíthette a Kindle elterjedését. Piaci elemzők szerint az utóbbi készülékből eddig 3 millió darabot adhattak el.
A vitát szeretné a maga javára kihasználni az iPadet néhány napja bemutató Apple, amely különböző ígéretekkel és 13-15 dolláros árakkal csábítaná magához a kiadókat. Minden értékesített mű esetében az összeg 70 százalékát a cégek kapnák meg. Ugyan a végső összeg kevesebb lenne, mint amit a kiadók most az Amazontól bezsebelnek, de továbbra is ők dönthetnének az árakról. Ezért az Apple ajánlata sok vállalat számára vonzó és nem véletlen, hogy a Macmillan elsőként kötött szerződést az almás céggel.
John Sargent, a Macmillan vezetője vasárnap hivatalosan is bejelentette, hogy találkozott az Amazon képviselőivel és ismertette az árelképzeléseit, mire arról tájékoztatták, hogy az ajánlata elfogadhatatlan és kivették a kiadó műveit a katalógusból. A szakember elmondta, hogy a döntés érzékenyen érintette őket, de mint a példa mutatja gyorsan megtalálták az új partnerüket az Apple személyében. A Macmillan egyébként az Egyesült Államok egyik legnagyobb kiadóvállalata, hozzá tartozik többek között a Farrar Straus and Giroux, a Henry Holt & Company és a St. Martin's Press. A konszern a német Georg von Holtzbrinck csoport tulajdonában van.