Berta Sándor

Nem egyszerű a régi játékok archiválása

Néhány hónapja indult, de máris komoly problémákkal küzd az Európai Unió által is támogatott Keeping Emulation Environments Portable (KEEP) nevű program.

A projekt célja az első digitális számítógépes és videojátékok megőrzése az utókor számára. A szakemberek azt szeretnék, hogy a retro programokat évtizedek múlva is lehessen futtatni a jövőbeni operációs rendszereken. A 2012. január 31-ig tartó KEEP költségvetése 4,02 millió euró, ebből 3,15 millió eurót fedez az Európai Unió Hetedik Keretprogramja. A projektben a Francia, a Német és a Holland Nemzeti Könyvtár mellett - tartalomszolgáltatóként és tanácsadóként - a Berlini Számítógépes Játékmúzeum vesz részt. Utóbbi igazgatója 1997 óta Andreas Lange.

"Éppen Malmöből jöttem, ahol bemutattam a KEEP-et a Nordic Games Conference keretében. Augusztusban ugyanezt fogom tenni egy Helsinkiben rendezendő fejlesztői konferencián is. A következő munkánk egy jogi tanulmány elkészítése, amelyben azt vizsgáljuk, hogy a jelenleg hatályos szerzői jogi törvények milyen lehetőségeket kínálnak a digitális tartalmak archiválására. Ez fontos kérdés, hiszen az emulátorok egyrészt olyan hardvereket modelleznek, amelyek valaki(k)nek a tulajdonát képezték vagy képezik a mai napig, másrészt le kell másolnunk a programokat az eredeti adattárolóikról, különben elvesznek."

"Persze egyszerűbb lenne az eredeti kópiákat beszerezni a gyártóktól, de sokuknak már nincsenek meg ezek a szoftverek. Ráadásul a munkát nehezíti, hogy nincs egy központi nyilvántartás, ahol minden eddig megjelent játékot és azok adatait feljegyeznék. Így gyakran még az is nehézséget jelent, hogy kitaláljuk, kié az adott program. A jogszabályok gyakran egyetlen országra vagy régióra vonatkoznak és fogalmunk sincs éppen kit is kellene megkeresnünk. A cégek legtöbbször maguk is meglepődnek, hogy valaki meg akar őrizni az utókornak egy ilyen régi alkalmazást" - ecsetelte első tapasztalatait Andreas Lange.


A szakember elmondta, hogy az alapötlet a Francia Nemzeti Könyvtártól származik. Az intézmény 1994 óta gyűjti az országban megjelent játékokat. A bibliotéka feladata az információk megőrzése és elérhetővé tétele. Most még erre van lehetőség, hiszen még lehet működőképes C64-esekhez jutni. Tíz év múlva erre már nem biztos, hogy esély lenne. Lange hozzátette, hogy nincsenek kritériumok, minden adatot és tartalmat gyűjtenek. Vannak önkéntes felajánlások magánszemélyektől, és a szoftverek mellett érdeklik őket a számítógépek és a konzolok is. Pont ez a kutatás emészti fel az idő nagy részét.

A KEEP gyakorlatilag az elmúlt 15 év játékfejlesztési munkájának hivatalos elismerését jelenti. Nem szabad elfelejteni, hogy ahányszor csak egy új Windows vagy Linux kijött, az emulátorok készítőinek is lépniük kellett. Hogy minden emulátort és alkalmazást meg tudjanak őrizni, Lange és kollégái egy egységes virtuális környezett hoznak létre,a mely minden operációs rendszeren használható. Így a játékokat csak a KEEP-hez kell hozzáfűzni. Mivel 2012-re semmiképpen sem fognak végezni, így minden bizonnyal elindítják majd a KEEP 2-es programot is. Motivációból, önkéntes segítőkből és lelkesedésből nincs hiány.

A munkát megkönnyíti, hogy a 2003-as amerikai Digital Millennium Copyright Act (DMCA) kimondja, hogy archiválási célokra egy alkalommal megkerülhetők a másolásvédelmek. Ugyanilyen lehetőséget kínál az európai szerzői jogi szabályozás is. A probléma azonban ott van, hogy nem minden európai uniós tagország ültette át ezt a gyakorlatba, illetve a kiadók sem mindig járulnak hozzá a másolásvédelmek kijátszásához. Ezért mindig egyenként meg kell keresni a fejlesztőket és ez egy rendkívül hosszadalmas folyamat.

S hogy miként néz majd ki a gyakorlatban a KEEP? Nos, Lange szerint a virtuális környezetet a berlini múzeum, illetve a három nemzeti könyvtár számítógépeire fogják telepíteni és ott bárki szabadon használhatja majd. Emellett lehetőség lesz az otthoni telepítésre, elsősorban Windows operációs rendszer alatt. Később elkészülhet a linuxos és a konzolos verzió is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • amitakartok #32
    Huh, szerintem máshogyan kéne megoldaniuk. Ne kelljen már elcsászkálni a krautokhoz némi ősrégi játékokért. Szerintem inkább valami online open source megoldással kísérletezzenek (a tulajoknak nem fog tetszeni, de sajnálom, ne akarjanak bevételt egy 25 éves játékból mert komoly pénzt úgyse tudnak öszehozni ilyesmiből).
  • jtrencsenyi #31
    Pedig elképzelhető, hogy egyszer majd tanítani fogják a játékfejlesztés "történelmét". Már ma is könyveket adnak ki egy-egy ismertebb cég történetéből. Gondolj csak az idSoftware-ről szóló könyvre!
  • stremix #30
    "A legtöbb mai szemmel annyira primitív, hogy egy végzős főiskolás körberöhögi"

    ...Akkor üzenem annak a végzős főiskolásnak, hogy primitív gép helyett először gyártson le egy egyszerű rézkábelt. Menjen el a bányába (találja ki, hogy melyikbe) és csináljon egy rézhuzalt, aztán rá a szigetelést!
    Ha erre képes, akkor esetleg nekiállhat legyártani egy C64-es panelt, integrált áramkörökkel meg mindennel együtt! Kiváncsi lennék mit sikerülne összehoznia.
    A legtöbb ilyen "körberöhögős" okostojás egy ceruzát sem tud legyártani, legfeljebb elolvasta, hogy mások hogyan csinálják...
  • Komolytalan #29
    Minden ami elmúlt az egyetemes történelem egy szelete. Az egyetemes történelem egy szelete az emberiség történelme, annak pedig egy szelete a számítástechnika történelme, aminek egy szelete a számítógépes játékok történelme.
    Egyébként meg nyilvánvaló, hogy nem általános iskolákban fogják tanítani, mint ahogy másodfokú egyenleteket se általános iskolában tanítják. Ettől függetlenül a másodfokú egyenletek megoldása az alkalmazott mateknak ugyanúgy kikerülhetetlen része, mint az összeadás/kivonás.
    Aki programozni akar, annak ismernie kell a számítástechnika történelmét. Aki játékokat akar fejleszteni, annak bizony ismerni kell a számítógépes játékok történelmét, ami jelenleg igen macerás, mivel nincs erről összegyűjtött, rendszerezett anyag. Már csak azért is fontos ez, mert az emberek alapvetően nem változnak meg 20 év alatt - ma is ugyanarra vágynak, mint 20 éve (újdonság, kihívás, addikció, lenyűgözés, stb), csak a csomagolás változott azóta. Ahhoz hogy meg tudjuk írni korunk Elite-jét vagy Dungeon Keeperét, vagy Doomját, ahhoz ismernünk kell az adott játék korabeli körülményeket, és meg kell fognunk azt, hogy az adott játék miben nyújtott ezekhez képest kimagaslót.
  • Azorut #28
    Nyílván nem általános iskolákban, de lehet, hogy fogják oktatni, méghozzá felvezetésként valami komolyabb témához.
  • Déta #27
    Azt azért hozzá tenném, hogy a Win98-as játékok XP kompatibilitásával akadnak még zűrök, hogy izé... khm... finoman fogalmazzak.
  • cateran #26
    Na ne zsongits...az emberiség történelmének a része,mi? bullshit....max a számitógépes játékprogramozás történelmének a része,de hogy iskolában nem fogják oktatni,az tuti(vagy hogy gondolod? "gyerekek,ma az újkori történelemből az 1. Zeldát és folytatásait vesszük valamint a japán,illetve nyugati programokra kifejtett hatását elemezzük"?)
  • Aramir #25
    Contorl+F11 meg a control+F12 gombokkal belehet lőni a dosbox sebességét játék közben.
  • Sir Ny #24
    Hidd el, hogy még a mezei Pistikének is sokkal nagyobb élményt nyújt egy Iliász, mint a megírásának idején.
  • Archenemy #23
    Mindegy, hogy az élmény ugyanaz-e, Pistikének az Iliász sem bír ugyanolyan élvezeti értékkel ma, mint írása idején.
    Meg kell őrizni, mert a maga korában fontos és jó dolog volt, bármilyen röhejesen is hangzik, de igen, a Pac Man az emberiség történetének (apró) része lett. Ennyi.