MTI
GPS került a MÁV mozdonyaira
Elektronikus adatgyűjtésre, a jármű követésére alkalmas GPS-alapú fedélzeti berendezéseket szerelnek fel a nyár közepéig a MÁV-csoport mozdonyaira - mondta Márkus Imre, a projektet gondozó MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vezérigazgatója hétfőn Budapesten a berendezést bemutató sajtótájékoztatón.
Közlése szerint mozdonyfedélzeti berendezés fejlesztése, gyártása és telepítése 2,6 milliárd forintba kerül. A 2006-ban kezdődött projekt megvalósításaként a MÁV 1.500 mozdonya közül 1.000-re, elsősorban a dízelekre már felszerelték a berendezéseket, 2009 közepére pedig már minden MÁV-mozdonyon lesz ilyen eszköz. Márkus Imre hangsúlyozta: a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. a mozdonyfedélzeti berendezések alkalmazásával 2010-től 1-1,6 milliárd forint költségmegtakarítással számol. Ez elsősorban abból adódik, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján csökkenteni tudják az energia felhasználást, a mozdonyokat pedig jobb kihasználtsággal tudják üzemeltetni.
A vezérigazgató kiemelte: az elektronikus adatgyűjtés kiváltja a papíralapú rendszert, illetve az így összegyűjtött adatokat, és a tervek szerint az utasok tájékoztatásában is hasznosítják majd. A rendszer lehetőséget ad arra, hogy a mozdonyvezetőhöz információt továbbítsanak, a későbbiek során például az aktuális szolgálati menetrendet.
A mozdonyfedélzeti berendezésekkel szembeni követelményeket a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. egy kutatás-fejlesztési projekt keretében határozta meg a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve. A mozdonyok GPS, illetve GSM rendszerrel történő ellátására kiírt pályázatot a Prolan Zrt. nyerte el, ők gyártották le és telepítik a berendezéseket a MÁV-GÉPÉSZET Zrt.-vel együttműködve. A sajtótájékoztatón elhangzott: az információkat nemcsak a MÁV-TRAKCIÓ használja majd, hanem a MÁV-csoport többi leányvállalata is.
A rendszer legfőbb eleme a mozdonyban elhelyezett fedélzeti számítógép, amely rögzíti az adatokat. A kapott információt központi szerveren dolgozzák fel. A digitális térképen megjelenő információk, koordináták percenként frissülnek. A rendszer minden változást - így a vonat indulását, megérkezését is - automatikusan jelzi. A szakemberek információval rendelkeznek majd arról, hogy az adott mozdony, vonat mikor érkezik a csatlakozási pontra, a célállomásra. Márkus Imre hangsúlyozta, hogy a távlati tervek szerint a fedélzeti berendezés szolgáltatja majd az adatokat az utastájékoztató rendszerek működtetéséhez is.
Közlése szerint mozdonyfedélzeti berendezés fejlesztése, gyártása és telepítése 2,6 milliárd forintba kerül. A 2006-ban kezdődött projekt megvalósításaként a MÁV 1.500 mozdonya közül 1.000-re, elsősorban a dízelekre már felszerelték a berendezéseket, 2009 közepére pedig már minden MÁV-mozdonyon lesz ilyen eszköz. Márkus Imre hangsúlyozta: a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. a mozdonyfedélzeti berendezések alkalmazásával 2010-től 1-1,6 milliárd forint költségmegtakarítással számol. Ez elsősorban abból adódik, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján csökkenteni tudják az energia felhasználást, a mozdonyokat pedig jobb kihasználtsággal tudják üzemeltetni.
A vezérigazgató kiemelte: az elektronikus adatgyűjtés kiváltja a papíralapú rendszert, illetve az így összegyűjtött adatokat, és a tervek szerint az utasok tájékoztatásában is hasznosítják majd. A rendszer lehetőséget ad arra, hogy a mozdonyvezetőhöz információt továbbítsanak, a későbbiek során például az aktuális szolgálati menetrendet.
A mozdonyfedélzeti berendezésekkel szembeni követelményeket a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. egy kutatás-fejlesztési projekt keretében határozta meg a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve. A mozdonyok GPS, illetve GSM rendszerrel történő ellátására kiírt pályázatot a Prolan Zrt. nyerte el, ők gyártották le és telepítik a berendezéseket a MÁV-GÉPÉSZET Zrt.-vel együttműködve. A sajtótájékoztatón elhangzott: az információkat nemcsak a MÁV-TRAKCIÓ használja majd, hanem a MÁV-csoport többi leányvállalata is.
A rendszer legfőbb eleme a mozdonyban elhelyezett fedélzeti számítógép, amely rögzíti az adatokat. A kapott információt központi szerveren dolgozzák fel. A digitális térképen megjelenő információk, koordináták percenként frissülnek. A rendszer minden változást - így a vonat indulását, megérkezését is - automatikusan jelzi. A szakemberek információval rendelkeznek majd arról, hogy az adott mozdony, vonat mikor érkezik a csatlakozási pontra, a célállomásra. Márkus Imre hangsúlyozta, hogy a távlati tervek szerint a fedélzeti berendezés szolgáltatja majd az adatokat az utastájékoztató rendszerek működtetéséhez is.