Hunter
Repült a Fehér Lovag
Az első kereskedelmi űrrepülőrendszer első fokozataként szolgáló hordozó repülőgép, a WhiteKnightTwo vasárnap sikeresen teljesítette első próbarepülését.
A magánűrrepülés úttörője, a Scaled Composites által tervezett hatalmas dupla törzsű "anyahajó" Pratt and Whitney gázturbinás sugárhajtóműveivel gördült ki a Mojave Légi- és Űrrepülőtér kifutópályájára. Magyar idő szerint délután negyed hat magasságában rugaszkodott el a betoncsíktól, ahová egy óra repülés után tért vissza, tudósít a SPACE.com.
"Egy fura külsejű repülőgép, ami fel- és leszáll és a legénység is biztonságban volt a fedélzeten"
"Nagy nap ez" - nyilatkozott az újságíróknak a reptér igazgatója, Stuart Witt. "Ritkán látni ennyi embert ezen a sivár tájon decemberben egy vasárnapi reggelen. A magánszektor fejlesztése egy régóta tátongó űrt tölt be."
A WhiteKnightTwo minimális repülési személyzettel vágott neki az egyórás útnak. A fel- és leszállást a földről követte végig Dick Rutan, aki 22 évvel ezelőtt Jeana Yeager segítségével leszállás nélkül repülte körül a világot Voyager repülőgépével, amit testvére, a Scaled Composites elnöke és műszaki igazgatója, Burt Rutan tervezett, akárcsak a tesztelés alatt álló hordozógépet. "Minden rendben zajlott... minden nagyobb elem jól működött" - nyilatkozott Rutan a space.comnak. "Összességében 99 százalékban teljesültek célkitűzéseink és mindenki boldog. Van egy ilyen fura külsejű repülőgépünk, ami fel és leszáll és a legénység is biztonságban volt a fedélzeten."
A WhiteKnightTwo több hasonló tesztrepülést fog végrehajtani, mielőtt hozzácsatolnák a még összeszerelés alatt álló SpaceShipTwo űrrepülőgépet. A Richard Branson tulajdonában levő Virgin Galactic által használandó rendszer ugyanúgy fog üzemelni, mint X-díj győztes elődje. A hordozógép felviszi a megfelelő magasságba a rakéta hajtású űrrepülőt, ahol az lecsatlakozik és nekivág a szuborbitális magasságoknak.
A WhiteKnightTwo egy korábbi felvételen. Ekkor még csak a kifutópályával ismerkedett
A Virgin Galactic induló flottájához öt SpaceShipTwo rakéta-repülőgépre és két hordozó repülőgépre adott megbízást a Scaled Compositesnek. Az űrrepülő rendszert a sikeres tesztsorozat végén átszállítják a jelenleg még szintén építés alatt álló, a függőleges fel- és leszállásokra azonban az engedélyt már megszerző Amerika Űrkikötőbe, Új-Mexikóba. A járatokra egy menetjegy 200 000 dollárba kerül.
A magánűrrepülés úttörője, a Scaled Composites által tervezett hatalmas dupla törzsű "anyahajó" Pratt and Whitney gázturbinás sugárhajtóműveivel gördült ki a Mojave Légi- és Űrrepülőtér kifutópályájára. Magyar idő szerint délután negyed hat magasságában rugaszkodott el a betoncsíktól, ahová egy óra repülés után tért vissza, tudósít a SPACE.com.
"Egy fura külsejű repülőgép, ami fel- és leszáll és a legénység is biztonságban volt a fedélzeten"
"Nagy nap ez" - nyilatkozott az újságíróknak a reptér igazgatója, Stuart Witt. "Ritkán látni ennyi embert ezen a sivár tájon decemberben egy vasárnapi reggelen. A magánszektor fejlesztése egy régóta tátongó űrt tölt be."
A WhiteKnightTwo minimális repülési személyzettel vágott neki az egyórás útnak. A fel- és leszállást a földről követte végig Dick Rutan, aki 22 évvel ezelőtt Jeana Yeager segítségével leszállás nélkül repülte körül a világot Voyager repülőgépével, amit testvére, a Scaled Composites elnöke és műszaki igazgatója, Burt Rutan tervezett, akárcsak a tesztelés alatt álló hordozógépet. "Minden rendben zajlott... minden nagyobb elem jól működött" - nyilatkozott Rutan a space.comnak. "Összességében 99 százalékban teljesültek célkitűzéseink és mindenki boldog. Van egy ilyen fura külsejű repülőgépünk, ami fel és leszáll és a legénység is biztonságban volt a fedélzeten."
A WhiteKnightTwo több hasonló tesztrepülést fog végrehajtani, mielőtt hozzácsatolnák a még összeszerelés alatt álló SpaceShipTwo űrrepülőgépet. A Richard Branson tulajdonában levő Virgin Galactic által használandó rendszer ugyanúgy fog üzemelni, mint X-díj győztes elődje. A hordozógép felviszi a megfelelő magasságba a rakéta hajtású űrrepülőt, ahol az lecsatlakozik és nekivág a szuborbitális magasságoknak.
A WhiteKnightTwo egy korábbi felvételen. Ekkor még csak a kifutópályával ismerkedett
A Virgin Galactic induló flottájához öt SpaceShipTwo rakéta-repülőgépre és két hordozó repülőgépre adott megbízást a Scaled Compositesnek. Az űrrepülő rendszert a sikeres tesztsorozat végén átszállítják a jelenleg még szintén építés alatt álló, a függőleges fel- és leszállásokra azonban az engedélyt már megszerző Amerika Űrkikötőbe, Új-Mexikóba. A járatokra egy menetjegy 200 000 dollárba kerül.