Berta Sándor
Az életre készítenek fel a közösségi portálok?
A MySpace és más közösségi oldalak rendszeres látogatása nem csak veszélyeket rejt magában a fiatalok számára. A MacArthur Alapítvány 50 millió dollárba kerülő, átfogó kutatási programjában résztvevő és az ahhoz kapcsolódó tanulmányát készítő szakemberek ugyanis azt állítják: a Web 2.0-s szolgáltatások megismerése és használata megtanítja a tinédzsereket arra, hogy mi várhat rájuk az életben.
Az online eltöltött idő éppen amiatt különösen fontos a fiatalok további fejlődése szempontjából, mivel megtanulják a szociális és a technológiai dolgokat, ki- és továbbfejlesztik a különböző képességeiket, többek között javítják az írási és az olvasási képességeket is.
"A szülők nagyon meglepődhetnek, amikor a kérdésre, hogy időpocsékolás-e a csemetéik által a világhálón eltöltött idő, a válasz nemleges. A gyerekek számára ugyanis ez inkább egy fontos folyamat, amelynek során elsajátíthatják a különböző technológiai alaptudást. Így például a mai fiatalok a digitális korszakban megismerhetik a honlaptervezés alapjait. De rá is vannak szorulva ennek a tudásnak az elsajátítására, mert csak így válhatnak hozzáértő polgárokká. A digitális médiák nagyban meghatározzák, hogy egy gyermek miként tanul, játszik, szocializálódik és vesz részt a közéletben" - jelentette ki Mizuko Ito, a kutatás vezetője, a Kaliforniai Egyetem munkatársa.
A fiatalok azért használják a Facebookot, a MySpace-t és a YouTube-ot, mert az ott található tartalmak egyrészt érdeklik őket, másrészt ezeken az oldalakon könnyebben építhetnek ki kapcsolatokat, barátságokat. Általánosságban elmondható, hogy a felhasználók szinte minden esetben motiváltak és igényük van arra, hogy egymástól, illetve az online forrásokból tanuljanak. Ráadásul inkább igényt tartanak a világháló segítségével történő fejlődésre, mint arra, hogy felnőttek oktassák őket.
A szakemberek ugyanakkor rávilágítottak arra, hogy az online tevékenységek eltérő megítélése miatt könnyen kialakulhat egy generációs konfliktus. Az idősebbek ugyanis gyakran időpocsékolásként, kockázatos és haszontalan tevékenységként tekintenek az internetezésre. A közel harminc tagú kutatócsoport Ito vezetésével 3 éven át összesen több mint 800 gyerek internetezési és tanulási szokásait vizsgálta. Ezenkívül szülőket is megkérdeztek a véleményükről és a tapasztalataikról.
Érdekesség, hogy a MacArthur Alapítvány tavaly márciusban már készített egy tanulmányt, amelyben a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a fiatalabb korosztályok tagjai nem pusztán szórakozásból játszanak számítógépes játékokkal, egy részüket ugyanis ez ösztönzi bizonyos könyvek elolvasására, megismerésére. A tudósok azt javasolták, hogy éppen ezért az iskolákban is lehetne használni játékokat.
Az online eltöltött idő éppen amiatt különösen fontos a fiatalok további fejlődése szempontjából, mivel megtanulják a szociális és a technológiai dolgokat, ki- és továbbfejlesztik a különböző képességeiket, többek között javítják az írási és az olvasási képességeket is.
"A szülők nagyon meglepődhetnek, amikor a kérdésre, hogy időpocsékolás-e a csemetéik által a világhálón eltöltött idő, a válasz nemleges. A gyerekek számára ugyanis ez inkább egy fontos folyamat, amelynek során elsajátíthatják a különböző technológiai alaptudást. Így például a mai fiatalok a digitális korszakban megismerhetik a honlaptervezés alapjait. De rá is vannak szorulva ennek a tudásnak az elsajátítására, mert csak így válhatnak hozzáértő polgárokká. A digitális médiák nagyban meghatározzák, hogy egy gyermek miként tanul, játszik, szocializálódik és vesz részt a közéletben" - jelentette ki Mizuko Ito, a kutatás vezetője, a Kaliforniai Egyetem munkatársa.
A fiatalok azért használják a Facebookot, a MySpace-t és a YouTube-ot, mert az ott található tartalmak egyrészt érdeklik őket, másrészt ezeken az oldalakon könnyebben építhetnek ki kapcsolatokat, barátságokat. Általánosságban elmondható, hogy a felhasználók szinte minden esetben motiváltak és igényük van arra, hogy egymástól, illetve az online forrásokból tanuljanak. Ráadásul inkább igényt tartanak a világháló segítségével történő fejlődésre, mint arra, hogy felnőttek oktassák őket.
A szakemberek ugyanakkor rávilágítottak arra, hogy az online tevékenységek eltérő megítélése miatt könnyen kialakulhat egy generációs konfliktus. Az idősebbek ugyanis gyakran időpocsékolásként, kockázatos és haszontalan tevékenységként tekintenek az internetezésre. A közel harminc tagú kutatócsoport Ito vezetésével 3 éven át összesen több mint 800 gyerek internetezési és tanulási szokásait vizsgálta. Ezenkívül szülőket is megkérdeztek a véleményükről és a tapasztalataikról.
Érdekesség, hogy a MacArthur Alapítvány tavaly márciusban már készített egy tanulmányt, amelyben a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a fiatalabb korosztályok tagjai nem pusztán szórakozásból játszanak számítógépes játékokkal, egy részüket ugyanis ez ösztönzi bizonyos könyvek elolvasására, megismerésére. A tudósok azt javasolták, hogy éppen ezért az iskolákban is lehetne használni játékokat.