Gyurkity Péter
Változások a Google és a Yahoo oldalán
A két keresőcég egymással versenyezve frissíti saját hivatalos oldalát. A Google esetében ez újabb opciókat és kisebb bővítéseket jelent, a Yahoo pedig nyílt fejlesztői platformmal próbálkozik.
A Yahoo szeptemberben szánta el magát portáljának újratatarozására, ez pedig a kinézet ismételt módosítását jelentette a látogatók számára. Akkor a baloldali hasáb változott, amely egyéni összetételt engedélyezett, akár saját elemek beemelésével. Most még tovább mennek a változtatásban és egy komplett fejlesztői platformot bocsátanak a külső érdeklődők rendelkezésére - ez saját alkalmazások integrálását, azok sokrétű felhasználását teszi lehetővé az oldalon.
A nyílt platform a Yahoo Open Strategy 1.0 kezdeményezés keretében jelenik meg, ez tulajdonképpen nem más, mint az eddig is használt alkalmazásprogramozási interfészek (API) nyilvánossá tétele és azok felhasználásának engedélyezése a külső fejlesztők számára. Az egyes webszolgáltatásokat ily módon bárki saját alkalmazásokkal, beépülőkkel egészítheti ki, összekötve, variálva, illetve kibővítve a kívánt funkciókat. Példaként említik a Netflix elérésének felgyorsítását és ennek hozzárendelését saját kapcsolatainkhoz, ez azonban csak egy a számos ötlet közül - egy másik érdekes trükk a kiválasztott kapcsolat által valaha elküldött, illetve fogadott képfájlok egy albumba rendezése.
A Google egészen eltérő módon bővítgeti saját oldalát, ez pedig nem más, mint a Google Labs műhelyében kidolgozott és eddig szűk körben tesztelt szolgáltatások fokozatos beemelése a többi meglévő funkcióba. A napokban a Gmail oldalát egészítették ki a Calendar és a Google Docs szolgáltatásra mutató közvetlen hivatkozásokkal, ezzel pedig azt sugallják, hogy a jövőben egyszerűbbé szeretnék tenni ezen (valamilyen szinten ugyanúgy közösségi jellegű) opciók elérését azok számára, akik gyakran használják a webmail oldalt. Természetesen mindez a saját kinézet kialakítását lehetővé tévő iGoogle oldalon is elérhető, hiszen a keresőcég részéről ez az elsődleges platform az egyéni igények kiszolgálására.
A két eltérő megközelítés közül a Google megoldása tűnik finomabbnak, ez ugyanis jóval kevesebb fennakadást okozhat az egyes újítások megjelenése idején - a Yahoo platformja azonban igencsak érdekes megoldásokat eredményezhet, ez pedig nyilván a felhasználókért folytatott állandó versenyben is meglátszik majd.
A Yahoo szeptemberben szánta el magát portáljának újratatarozására, ez pedig a kinézet ismételt módosítását jelentette a látogatók számára. Akkor a baloldali hasáb változott, amely egyéni összetételt engedélyezett, akár saját elemek beemelésével. Most még tovább mennek a változtatásban és egy komplett fejlesztői platformot bocsátanak a külső érdeklődők rendelkezésére - ez saját alkalmazások integrálását, azok sokrétű felhasználását teszi lehetővé az oldalon.
A nyílt platform a Yahoo Open Strategy 1.0 kezdeményezés keretében jelenik meg, ez tulajdonképpen nem más, mint az eddig is használt alkalmazásprogramozási interfészek (API) nyilvánossá tétele és azok felhasználásának engedélyezése a külső fejlesztők számára. Az egyes webszolgáltatásokat ily módon bárki saját alkalmazásokkal, beépülőkkel egészítheti ki, összekötve, variálva, illetve kibővítve a kívánt funkciókat. Példaként említik a Netflix elérésének felgyorsítását és ennek hozzárendelését saját kapcsolatainkhoz, ez azonban csak egy a számos ötlet közül - egy másik érdekes trükk a kiválasztott kapcsolat által valaha elküldött, illetve fogadott képfájlok egy albumba rendezése.
A Google egészen eltérő módon bővítgeti saját oldalát, ez pedig nem más, mint a Google Labs műhelyében kidolgozott és eddig szűk körben tesztelt szolgáltatások fokozatos beemelése a többi meglévő funkcióba. A napokban a Gmail oldalát egészítették ki a Calendar és a Google Docs szolgáltatásra mutató közvetlen hivatkozásokkal, ezzel pedig azt sugallják, hogy a jövőben egyszerűbbé szeretnék tenni ezen (valamilyen szinten ugyanúgy közösségi jellegű) opciók elérését azok számára, akik gyakran használják a webmail oldalt. Természetesen mindez a saját kinézet kialakítását lehetővé tévő iGoogle oldalon is elérhető, hiszen a keresőcég részéről ez az elsődleges platform az egyéni igények kiszolgálására.
A két eltérő megközelítés közül a Google megoldása tűnik finomabbnak, ez ugyanis jóval kevesebb fennakadást okozhat az egyes újítások megjelenése idején - a Yahoo platformja azonban igencsak érdekes megoldásokat eredményezhet, ez pedig nyilván a felhasználókért folytatott állandó versenyben is meglátszik majd.