Szekeres Viktor

Juno - 2007 legnagyobb meglepetése

Iszonyatosan ritka, amikor egy kritikailag elismert filmért a közönség is odavan - a Juno tipikus példája a mindenki által szeretett filmeknek.

Persze szigorúan csak Amerikára értjük kijelentésünket, hiszen a Juno elsősorban az USA-t hódította meg és vette le a lábáról. Valahogy az amcsiknak jobban feküdt a sztriptíztáncosból lett forgatókönyvíró teherbeesős története és Diablo Cody sztoriját olyannyira felkapta a sajtó, hogy még az Oscart is hozzávágták. Nesze neked, amerikai álom!

Pedig a Juno egy meglehetősen túlértékelt film; nem rossz, de nem is annyira jó, mint ahogy beállítják. Inkább az ügyes jelzővel lehet leírni: mondhatni jókor volt jó helyen és a megfelelő körülmények között. Pedig az ember azt hinné, hogy a hasonló témával operáló Felkoppintva sikere után a közönség nem tódul be egy újabb véletlen teherbeesés történetére. Betódult, mese nincs, a Juno eddig elért 142 milliós bevételével 2007-ben Amerika 15. legsikeresebb filmje lett, éppen a Felkoppintva mögött, kvázi független filmként megelőzve olyan überpróbálkozásokat, mint a Die Hard 4, a Csúcsformában 3. vagy a Fantasztikus Négyes 2.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ez is mutatja, hogy nemcsak a magas költségvetéssel lehet pénzt termelni, hanem némi gondolkodással és jó dumákkal is. Mert Diablo Cody nem a Juno eredeti sztorijának köszönheti az Oscart, hiszen az 10-nél kevesebb szóban összefoglalható: "16 éves lány teherbe esik, mi legyen a babával, csók". A Juno sztorija tehát rém egyszerű, azonban az író saját életéből vett körítés, a karakterek és elsősorban a párbeszédek frissessége valóban megér egy misét.

A párbeszédek frissessége kitételen igazából a pejoratív hangzású trendiséget értem. Való igaz, hogy ötletes dialógusokat hallunk a karakterek szájából, azonban ezek - főleg a film elején - sajnos cseppet sem hihetőek, de idézhetőek. Nagyjából a Tarantino-féle Halálbiztos szőke nőinek értelmiségi párbeszédei szintjén mozognak odanemillőségüket tekintve. Illetve nem is az odanemillőség okoz gondot a Juno esetében, hiszen bármikor elhisszük, hogy egy 16 éves lány és barátnője ennyire nagy dumás, akkor viszont nem lenne szabad a sok cserfes és vitriolos sziporka után őzike szemekkel megkérdezni, hogy "apa és mi az a szerelem?". És akkor az egyéb banális nyafogásokról nem is szóltunk. (Hasonlóképpen kevésbé hiteles a két 16 éves főszereplő igencsak trendire vett hálószobájának díszítettsége és annak tematikája, főleg a fiú főszereplő "Forma-1"-es ágyikójának fényében.)

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Túlírtság ide vagy oda, a forgatókönyv friss szellőként járja át a filmet, a színészgárda pedig remekül alájátszik. Akinek a főszereplő Ellen Page aranyossága és cinizmusa sok, az vigasztalódhat a többiekkel, akiket leginkább tévésorozatokból ismerhetünk (Alias, Elnök emberei, Arrested Development). Az érdekes, bár sokszor feszegetett "jön a baba" problémára eredeti megoldást talál a Juno és a megoldás kidolgozása, vagyis a film vége sem fullad kliséhalomba, hiszen a csavar ezúttal nem a százszor látott és megemésztett fordulatot tartalmazza.

Milyen érzés lehet egy gimnazistának egyre növekvő hassal járkálnia az iskola folyosóin, kvázi közutálatnak vagy inkább közkíváncsiságnak kitéve? Még szerencse, hogy egy kellően öntudatos és viszonylag felületes, magvas gondolatoktól mentes lánykának adatik meg ez a sors, akinek a cselekedeteit nem kérdőjelezzük meg és még a váratlan lépéseit is hihetőnek tartjuk.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Juno lehetett volna egy kesernyés, tanulságokkal teli történet is, de szerencsére egy vidám, csak pár könnycseppet ejtő modern mese lett belőle, mely a végére abszolút belejön és a néző jó szájízzel hagyja el a vetítőtermet. A bibi az, hogy a hivalkodó kezdés már az elejétől fogva nyomot hagy benne, így mindez csak szépségtapasz, nem ez lesz a 2007-es év Család kicsi kincse. Talán ennek kulturális különbségek az okai, de nagyon amerikainak kell lennie annak, aki 100%-osan élvezni tudja a Junót - mi olykor szájhúzva nézzük a filmet, ami azonban még így is 2007 egyik kellemes meglepetése.

Az utolsó mondatokkal pedig adózzunk a Juno zenéjének, amelyről csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Ha nem lenne ilyen erős a soundtrack, feleennyire sem lenne jó a film. Ez pedig sokatmondó megállapítás.

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Juno
feliratos amerikai-kanadai vígjáték, 96 perc, 2007

Rendező: Jason Reitman
Forgatókönyvíró: Diablo Cody
Zeneszerző: Matt Messina
Operatőr: Eric Steelberg
Producer: Lianne Halfon, Russell Smith

Ellen Page (Juno MacGuff)
Michael Cera (Paulie Bleeker)
Jennifer Garner (Vanessa Loring)
Jason Bateman (Mark Loring)
Allison Janney (Bren MacGuff)
J.K. Simmons (Mac MacGuff)
Olivia Thirlby (Leah)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Real13 #29
    Akkor én nem vagyok átlagember, mert sokszor láttam és mindig élveztem xD
  • BiG G #28
    Nekem nagyon tetszett, feelgood filmecske :)
  • smaszi #27
    Hát ez remek is lehetett volna, de nem lett az... Sajnos részemről az egyszer -esetleg kétszer- nézős kategóriába esik...Mert ezt sajnos csak egyszer tudja "élvezni" az átlag ember, másodjára már terhessé (unalmasan lassúvá) válik a film... Teljes mértékben középkategóriás, részemről nem adtam volna Oscar-t a forgatókönyvért...De hát ízlések és pofonok, lehet h. pont egy ilyen film hiányzott a kritikusok Oscar-palettájáról...s ezért adtak neki eggyet.
  • willcox #26
    Annyian dicsérték a film zenéjét, hogy ha a filmet nem is vagyok hajlandó megnézni, a zenéjét (OST) meghallgattam. Szerintem nagyon felejtős, de izlések és pofonok...
  • BaliBoy #25
    Csatlakozom, nekem is tetszett ez a film. Már csak azért is mert nem ilyen befejezésre vagy történésekre számítottam. De pozitív, hogy nem úgy alakult amire számítottam. A film mindenképpen jobban bejön nekem mint a Nem vénnak való vidék. Azt leszámítva, hogy a legjobb ff színésznek járó díj - továbbra is úgy gondolom - jó kezekbe került Anton Chigurh-nél. Viszont maga a film - mármint a Juno - messze túlszárnyalja a Nem vénnek való vidéket. A vicces az, hogy olvastam a NVVV-vel kapcsolatban olyan kommenteket ahol pozitívumnak tartják - és állítják -, hogy zene nélkül is lehet jó filmet csinálni. Sztem pedig nem. Gondolom sokan ismerik az örökbecsű gondolatot, hogy egy film 50%-a a zene és ez nagyon így van.
  • Blasta #24
    Erre mondtam én azt, hogy ha nem vagy amerikában született ill. ott élő tini vagy szülő, akkor nemtudhatod mennyire életszerű ott egy ilyen sztori.

    Én nem határolódom el tőle, hogy ők képesek így reagálni, merőben más a társadalmuk mint az európai normák...
  • winnie #23
    "Vagyis azt nem értem hogy 16 évesen miért akarja kihordani..."

    mert nem láttad a filmet. nyilván az első útja egy abortusz klinikára vezetett.
  • Real13 #22
    Elküldeném a csába.:)Először.Aztán lenyugodnék, és megbeszélném vele.Tudok mást tenni? Persze, hogy mit mondanék neki,azt már nem tudom.

    De ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy más is így tenne. Kultúrális különbségek is vannak, és lehet, hogy Amerikaban tényleg így gondolkodnak páran.
  • Kagemusha #21
    Most nem azert az egy-huszert, de ha majd a 16 eves lanyod ugyanezzel a dumaval jon haza, kivancsi lennek, mit valaszolnal? Ugy kapasbol, anelkul, hogy egy kicsit atgondolnad...
  • Real13 #20
    Raingun: ki mondta, hogy nem használtak? NIncs a filmben egy szó sem róla, szóval használhattak, de becsúszott.(ugye nem kell mondanom, hogy ez lehetséges :)
    A na és szöveg a magyarok baromsága , angolul teljesen más van odaírva.

    És nem domborítják ki a negatív élményt, de pont, hogy meg is magyarázzák miért.
    És nem is akarta kihordani.

    Nézdd meg:)