Dojcsák Dániel

Interaktív tábla: Kattintsd fel a megoldást, kisfiam!

A digitális tanterem utópiának a teljes lefedettség előtt van egy közvetlenebb lépcsőfoka, az interaktív tábla. Klikkelj, rajzolj, netezz! Ugyan a kormányzat még csak emésztgeti az elterjesztést, addig pár iskola már előreszaladt, a briteknél pedig már alapfelszereltség.

Magyar Bálint úgy tűnik motiváltabb, mint egy ötödikes, hiszen alig pár hete számoltunk be az 1 laptop 1 gyerek programról, melynek keretében teljesen digitális osztálytermek jöhetnek létre hamarosan országszerte. Ennek az utópiának viszont van egy közvetlenebb lépcsőfoka, melyet magyar kormányzati szinten még szintén csak fontolgatnak, néhány iskolában már rákaptak, addig az Egyesült Királyságban már minden általános iskolát felszereltek vele. Ez pedig az interaktív tábla.

A Magyarországon is favorizált "SMART Board" interaktív táblák eredetileg üzleti eszközként látták meg a napvilágot, pontosan 16 évvel ezelőtt, 1991-ben. Ugyan mára több verzió is létezik, de a rendszer lényege, hogy egy projektor egy szép nagy fehér táblára vetíti a számítógép képét. A tábla viszont nem egyszerűen egy sima vetítővászonként funkcionál, hanem egyben beviteli eszköz is, hiszen érintés érzékeny. Típustól függően a táblára egy speciális ceruza-szerű eszközzel vagy akár ujjal is lehet írni, rajzolni, vagy éppen a normál egérhez hasonlóan klikkelni, rámutatni dolgokra vagy áthúzni őket más helyre.

Az interaktív tábla megoldás rendszeréhez alapjában véve nincs is másra szükség, mint a speciális táblára, egy multimédiás képességekkel bíró számítógépre, a megfelelő projektorra, kábelekre vagy vezetéknélküli megoldásokra és természetesen az oktatásra finomhangolt szoftverekre. Ez így együtt körülbelül termenként 1 millió forintos nagyságrendű kiadást jelent, amennyiben nem számoljuk bele a számtalan elérhető extra funkciót. Szerencsére a tanterem kialakítása kevéssé befolyásolja a megvalósíthatóságot, mivel létezik első- illetve hátsó vetítésű rendszer, sőt akár lapos plazma/LCD kijelzős megoldás is.


Az érintőképernyő kétféleképp valósulhat meg. Az egyik módszer a hordozható eszközökben elterjedt "analóg érzékeny technológia", aminek lényege, hogy a tábla felülete egy rugalmas műanyag lapból és egy kemény hátsó borításból áll. A kettő között egy nagyon vékony, a hajszál átmérőjéhez képest kétszeres vastagságú levegőréteg van, ami a mutatóeszköz vagy az ujj érintésére elvékonyodik, így a tábla hátsó részén elhelyezett érzékelők tudják, hol történt érintés. A másik megoldás az úgynevezett DViT (Digital Vision Touch) technológia, ami a hátsó-vetítésű megoldásoknál és lapos kijelzők esetén működik, mégpedig digitális kamerák segítségével. Ezek figyelik a kéz vagy a mutató mozgását, amit a szoftver írás vagy rajz mozdulatokká alakít a kijelzőn. Ez utóbbi megoldásnak annyi előnye van, hogy mivel az érzékelő nem a kijelző alatt van, az nem igényel speciális komponenseket, így szinte bármilyen eszközzel kompatibilis.

A teljesen alap kiszereléshez képest persze vannak nagyon ötletes megoldások. Ezek az iskolai óra realitásából indulnak ki, nem a technológiai vívmányokból, így komoly előnyt adva az azt használó kisdiákoknak vagy tanároknak. Az egyik ilyen fejlesztés az "Okos tolltartó", ami a tábla alján elhelyezett digitális íróeszköz tárolóra figyel. Ebben legalább négy digitoll van, s minden külön beavatkozás nélkül mind a négy külön színnel képes rajzolni. A lényeg nem hiperszuper érzékelőkben van, hanem a rendszer azt figyeli, hogy melyik toll hiányzik a tartóból és a szoftvert arra színre állítja be. Egyszerű. Emellett lehetséges olyan osztálytermek számára, ahol még nem történt meg a teljes informatizálás kézi feleltető-szavazó gépeket beszerezni, ami vezeték nélküli kapcsolaton teszi lehetővé, hogy a tanár által feltett kérdésre mindenki egyszerre válaszoljon, legyen a válasz egy betű vagy akár egy tört szám.

Az interaktív tábla önmagában ugyanakkor nem megoldás semmire, hiszen ez csupán egy felület, ami lehetőségekkel bír. A szükséges háttérszoftverek és a megfelelő pedagógusképzés nélkül talán többet árthat, mint használhat. Magyar Bálint államtitkár, az ELTE Gólyavár-ban tartott "A Jövő iskolája - fókuszban az interaktív tábla" c. kétnapos kiállításán kiemelte, hogy ezek a programok mind arra szolgálnak, hogy a lexikális tudás sulykolásáról az általános iskolai oktatás áttérjen a gondolkodást igénylő, problémamegoldó oktatásra. A zászlóshajó a programban ugyan úgy tűnik, hogy továbbra is az interaktív tábla, de a szakpolitikus hangsúlyozta, hogy a fejlesztés kritikus része a pedagógusok továbbképzése, illetve a diákok céleszközökkel, úgynevezett digitális palatáblákkal való felszerelése.


A komplex rendszerek kiépítésével a tanár nem egyszerűen arra lesz képes, hogy a krétapor allergiáján felülemelkedjen, hanem a táblán magán lesz képes bemutatni bármilyen illusztrációt, képet, fotót, függvényeket, leírásokat, videót is akár. A hazánkban is forgalmazott SMART szoftver segítségével ezeket galériába lehet rendezni, az órai munkát, vagy prezentációt két mozdulattal el lehet menteni, majd azt később bármikor pillanatok alatt előkeresni. Az anyagok között teljesen természetes a linkelés, könnyen átvihető a teljes tartalom a tábláról a noteszgépre vagy bármilyen egyéb számítógépre is. A fájlformátumok konvertálhatóak minden elfogadott szabványos megoldásra, az anyagok rendezése és mozgatása pedig teljesen az ösztönszerűségre épít. Ha pedig probléma akadna, akkor - ugyan még csak Amerikában, de a bevezetés után bizonyára itthon is - azonnali segítségként bármikor lehet hívni az online helpdesket, akik képesek belenyúlni a felületbe és helyrehozni, ha valami nem működik.

A kezdeményezés annyira jónak tűnik, hogy az már túlzásként is hathat. Azonban a pedagógusok képzésének, a megfelelő tananyag létrehozásának dilemmáján túl semmilyen szkepticizmusra nincs ok, leszámítva azt a kérdést, hogy milyen forrásokból kívánja a kormány megvásárol(tat)ni ezeket a készülékeket országszerte. A PDA Mania egy nyáron készült interjújából viszont kiderül, hogy vannak az országban olyan iskolaigazgatók, akik nemhogy sajnálkoznának, hanem meg sem várják a minden valószínűség szerint támogatott konstrukciókat.

A Dunaharasztiban működő II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola igazgatója saját elmondása szerint elsőként 2001-ben látott ilyen felszerelést egy kiállításon, de a 7 számjegyű összeg kissé elbátortalanította őket. A kudarc helyett viszont piaci alapú lízingszerződést kötöttek a termékre, ami precedens értékű akció volt, az így fizetendő éves összeg pedig már könnyedén belefért a büdzsébe. Az iskola azóta már két újabb, ráadásul még modernebb eszközt is vásárolt, az eredmények pedig magukért beszélnek. Az igazgató műszaki érdeklődésű ember, így nem meglepő, hogy ő a legfontosabb motiváló a kollegiális környezetben. Elsőként az informatika oktatásban vezették be, majd természettudományos tárgyaknál alkalmazták prezentációra, mostanra pedig már a legtöbb oktató felismerte, hogyan tudja kreatívvá tenni saját óráját, bármilyen tantárgyról is legyen szó.

Kissé mesebelinek tűnnek egyes beszámolók, de vitathatatlan, hogy a könnyen lankadó figyelmű kisiskolásokat könnyebb gazdag audiovizuális ingerek közepette rávezetni a tudományok ízére, könnyebb megszerettetni valamit, ami egy monitoron van és akár haza is vihető, letölthető stb. A beszámolók és egy, az Egyesült Királyságban készült kutatás szerint a diákok figyelme és érdeklődése érezhetően megnő, sokkal könnyebben fogadják be az új tananyagot, könnyebben lesznek képesek feldolgozni azt és kötni más területekhez. De ha nagyon egyszerűen akarunk fogalmazni, akkor mondhatjuk, hogy hamarabb tanulnak.

Ami viszont meglepő, hogy nem csak hamarabb, de szívesebben is, azaz a vidám játékos hangulatú óra minden kényszer és szigor nélkül képes rávenni az apróságokat arra, hogy matekleckét csináljanak. Az oktatás versenyképességének hosszútávon pedig az lesz a záloga, hogy a most írni-olvasni tanuló csöppségek képesek lesznek-e felvenni a versenyt a nemzetközi mezőnnyel vagy sem. Így érthetetlen azon amerikai könyvtárosok magatartása, akik korlátozzák az iskolai internethasználatot, letiltják a Wikipediat, vagy éppen az is kérdéses, hogy egyes újságok miért támadják ezt a kezdeményezést önmagában, miért akarnak ebből a pénzből gázszámlát fizetni. Ha már a felnőtt társadalom nagy része motiválatlan és tudatlan IT területen, akkor legalább a következőeknek érdemes megadni egy sanszot, hogy okosabbak éljenek, mint egy 50 éves.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Komolytalan #63
    A vélemény egy dolog, ahhoz mindenkinek joga van. Meg ahhoz is, hogy megkérjen valakit, hogy ne dezinformálja a tömeget úgy, hogy lövése sincs a dolgokról. Pl neked a faluról csak annyi van, hogy hallottál már róla. Kecske, kutya, boci, meg a többi a lutra albumból. De azért leírod a propagandaszöveget, hogy jobban felszerelt városi suli, meg magasabb színvonalú képzés, bla-bla-bla. Ez kb olyan, mintha én kezdeném osztani az észt az agysebészetről - ha olvasná egy agysebész valószínűleg lehülyézne, és joggal.
    30km-et utazol naponta, gondolom 3 óránként jár a metró felétek is. Vagy mégsem. Iskolabuszon lehetne javítani, valószínűleg minde gyerekhez lehetne külön buszt rendelni, hogy éppen mikor végez az órájával, szakkörével, edzésével. Csak az már taxi lenne. Az önkormányzatnak eddig fizetnie kellett mondjuk 20 gyerek fejkvótáját (amivel kevesebb volt a fejkvóta a fenntartási költségtől), az mittomén 4MFt, ebből próbálj meg több iskolabusz fenntartani egynél (lízing díj, sofőr, üzemanyag, karbantartás, stb). Lehet nézni busz árlistákat. Mellékesen az önkormányzatokról se sokat tudhatsz, mivel azzal, hogy elvoják a full fejkvótát amit eddig kaptak a gyerekekre azzal kb egyik se tudna semmit se kezdeni, mivel egy falusi költségvetésben ez több mint 10% szokott lenni. Még egy olyan kifejezetten jól működő se, mint a miénk.
    Szóval megint csak ott járunk, hogy nem kéne olyasmibe beleszólnod eljátszva a nagy okost, amihez abszolúte sík vagy.
  • willigair #62
    Neharagudj de nem tehetek arról hogy városban lakom és ettől még meglehet a saját véleményem... Persze ha megengeded... Én nem szidtalak, nem mondtam rólad semmi rosszat ezért ugy gondolom neked sem kéne baromságokat mondanod ugy hogy foggalmad sincs arról kivagyok... kissé előítéletes vagy a városiakkal szerintem.... én nap mint nap nem 15km-et utazok hanem 30at ugyhogy ezzel is melléfogtál és tettem ezt már régebben is nem csak egyetemen... De köszönöm a fotelem valóban kényelmes de szerintem falun is kényelmesek a fotelek.... Az meg hogy jár iskolabusz csak éppen szarul az mondjuk lehetne egy olyan dolog amin javíthatnának.... Mondjuk abból a pénzből amiből fentartották az iskolát üzemeltethetnének több buszt... Ugy gondolom a fentartási költség jóval nagyobb mint egy iskolabusz fenntartás... Persze tudom milyenek az önkormányzatok és nem a kis emberen múlik de szerintem például egy faluban azért nagyobb az emberek ráhatása a vezetésre....
  • szvini #61
    van ebben igazad, hogy ha jo az óra és a diák is érti, akkor gyorsabban telik az idő,

    Amugy ha belegondolunk akkor jok ezek a porjektoros dolgok, csak valamit szemléltetni, főleg ha az egész orát szinte szemléltetnék, akkor ahoz szerintem sokkkal több idő kellen ,igy is midnig az a tanárok baja hogy rövid az óra stb.. , meg a tananyag is nő (persze lehet kivétel)
  • Komolytalan #60
    "Ez itt Magyarország, se óceánunk, se krikettünk, se atombombánk, se interaktív táblánk, se fizetésünk."
    Focit kihagytad, az sincs... Nem mintha attól vagy a krikettől vagy az óceántól függene a dolog.
    Egyébként annak azért utánaszámolnék, hogy ha mondjuk a tanárok tanítási óraszámát csökkentenék mondjuk heti 5 órával, viszont ezt az időt is benn kellene tölteni a suliban, felkészülve a következő órákra (lehet blokkolni mint a gyárban), az mennyiben emelné az oktatás színvonalát. Mert szerintem többel, mint a digitális tábla. Meg esetleg ha volna joga elküldeni a p.csába a nebulót, ha zavarja az órát - vagyis nem lenne kötelező a gyerekfelügyelet, az is segítene. Ha egy tetves a pad tetején mászkál, meg dobálja a vonalzóját, netán a székeket óra közben, arra miért a tanár felügyeljen? Ezeknek a felügyeletét teljesen jól el tudná látni egy biztonságiőr is, a sulin kívül, valami csürhegyűjtőben. A maradék meg tudna haladni. Ehhez se kell digitális tábla.
    A probléma az, hogy jelenleg a "fejlesztések", "reformok" nem az ésszerűség mentén zajlanak, hanem vagy a döntéshozók üzleti érdekei nyomán - mondjuk 1000 suli, sulinként átlag 20 tábla az rögtön 20 Milliárd, amiből ha 10%-ot visszaosztanak, akkor megvan a legújabb milliárdos politikusunk. A másik ami alapján jelenleg döntések születnek az az, hogy egyes civil szervezeteket szeressen a politika, vagy büntessen. Pl orvosi kamarát nem szeressük, mert beszóltak, így szüntessük meg a kötelező kamarai tagságot. De mondjuk a mérnökit ne, mert egy kontár mérnök munkája emberéleteket követelhet (kontár orvosé meg nyilván nem). Szóval amíg ennyire kilóg a lóláb, meg ennyire lesz.rják a szakmai szervezetek véleményét (na milyen pedagógus szervezet is mondta, hogy interaktív tábla kell, meg laptop mindenkinek, meg sulinet?), addig túl sok értelme nincs azon vitatkozni, hogy jó-e amit csinálnak, vagy sem.
  • Komolytalan #59
    Hát ja, én meg elég sok városi orkot látok aki a szoba közepére sz.rik, de gondolom nem ez a városiaknál az átlag. Vagy mégis?
  • Komolytalan #58
    "Ez egy elég furcsa dolog számomra... Komolyan ugy gondolja valaki, hogy 15 km napi utazás kényelmetlen azzal szemben hogy ettől egy sokkal felszereltebb iskolában tanulhat a gyerek, ahol esetleg mivel igy hatékonyabban működik az iskola lessz pénz mondjuk digitális táblára..."
    3 óránként jár busz, autóval való behurcolásra nem futja a népnek falun (meg ált korábban is kezdenek dolgozni). Igaz az önkormányzat biztosít iskolabuszt, az első órára jó is odafelé, de aki nulladikra megy annak 5:20-kor indul a busza, illetve akinek nem 6, hanem kevesebb vagy több órája van, az megintcsak várakozik. Én voltam bejáró 4 évig apa, mert nem tudtam fizetni az albérletet: kiszámoltam akkoriban, napi 2.5 óra utazás/várakozás volt az átlag.
    Egyébként ez a falusi suli kifejezetten jól fel volt szerelve, kb 10 éve épült szuper tornaterem (nevezzük inkább kézi csarnoknak), meg info órán már 5 éve is mindenkinek volt saját gépe, volt net, stb. Ja, és 0% ork, a városi suliban ez az arány 10-15% között mozog.
    Az iskola költséghatékonysága semmivel se volt jobb vagy rosszabb mit a városi, mivel egy falusi suli ugyanazt a fejkvótát kapta tanulók után mint a városi. Vagyis azért, mert bezárjuk a falusi iskolát, egy kanyi sem marad a költségvetésben. Az hogy kevesebb gyerek esetén ez a fejkvóta nem volt elég a fenntartásra (mivel a fajlagos költségek kis gyereklétszámnál magasabbak), az az önkormányzat baja volt, amit mindgyik megoldott úgy, ahogy akart (pl. miénk kipótolta amit kellett, mégse adósodott el). Most ez annyiban változott, hogy ha nincs meg a 25 fő egy évfolyamon, akkor az adott évfolyam (vagy az egész suli, nem tom) nem azzal a 2-3 hiányzó fővel kevesebb fejkvótát kapja, hanem nullát. Ez azért jó, mert így nem az állam zárja be az iskolát, hanem az önkormányzatot kényszeríti erre.

    "Szerintem kicsit elkényelmesedtünk az eddigi világban és rá kéne jönni hogy nem lehet minden falunak külön iskolája gimija egyeteme csak mert kényelmetlen napi 15-20km-t utazni...."
    Laktál-e falun valaha, vagy csak pofázol a fotelből, és még a közértbe se mész le kajáért, inkább pizzát rendelsz?

    "Én városban lakom, ahol jelentősen jobbak és felszereltebbek az iskolák mint a környező kisebb városokban, falvakban... És aki eddig is ugy gondolta, hogy számít hol tanul a gyerek az ide iratta be, nem pedig a szakadt falusi iskolába ahol jó esetben volt számítógép, de mondjuk net már nem biztos, rendelkezett egy 200 kötetes könyvtárral, stb."
    Szóval nem laktál, csak partvonalról ugatsz. Abból meg nem kérünk, köszi.
  • Razgon #57
    Az interaktív tábla jó dolog (bár minden, csak nem interaktív).
    Az interaktív tábla nem csinál jó tanárt a sz*r tanárból.
    A mi iskolánkban is van ilyen tábla, csak sötétítő nincs, így aztán semmit sem lehet látni....

    Az interaktív tábla nem csodaszer, mint ahogyan azt sokan láttatni szeretnék, csak egy eszköz.
    Nem csodálom, hogy angliában mindennapos a használata. Azt sem, hogy itt nem az. Az ott Anglia, van rendes futballjuk, rugby-jük, krikettjük, óceánjuk, atombombájuk, fizetésük.
    Ez itt Magyarország, se óceánunk, se krikettünk, se atombombánk, se interaktív táblánk, se fizetésünk.
  • willigair #56
    Jah lehet hogy van jobb megoldás csak éppen még senki nem állt vele elő..... :)
    Persze egyszerűbb ha maradunk ugy ahogy vagyunk mert ezt megszoktuk és ez a jó...
    Csak pont ellenkező felfogásban kell nevelni a gyerekeket, hogy nyitottak legyenek... Csak ezt nehéz megvalósítani ott ahol a legtöbb tanár is a multban él és nem hajlandó fejlődni a világgal... szerencsére nekem azért jutott bőven olyan tanár már általánostól aki ugyan 40éve tanított mégis minket arra nevelt, hogy nyitottak legyünk... És jelzem az ország legjobb középiskoláiba jutottunk be míg a többi iskolából siker volt már a helyi középsuli is....
  • willigair #55
    Egy falusi iskola lehet jó mert olyan otthonos, csak éppen a mai világban az ilyen helyekről jövő gyerekek sokkal jobban elvesznek később... A BME-n van olyan csoport társam aki megrémült hogy hova tűnt az ablak a windowsban amikor rákattintott a vonalkára... És bár először nevettünk, aztán megkérdeztük hogy mit gondol a volt sulijáról és röviden annyit mondott hogy szar volt.... És ő is látja hogy jobban járt volna ha inkább utazik napi fél órát hogy egy rendes felszerelt iskolába járjon....
  • willigair #54
    "Szóval nekik már nincs problémájuk interaktív táblára, ellenben mehetnek minden nap a 15 km-re lévő városba tanulni."

    Ez egy elég furcsa dolog számomra... Komolyan ugy gondolja valaki, hogy 15 km napi utazás kényelmetlen azzal szemben hogy ettől egy sokkal felszereltebb iskolában tanulhat a gyerek, ahol esetleg mivel igy hatékonyabban működik az iskola lessz pénz mondjuk digitális táblára...
    Szerintem kicsit elkényelmesedtünk az eddigi világban és rá kéne jönni hogy nem lehet minden falunak külön iskolája gimija egyeteme csak mert kényelmetlen napi 15-20km-t utazni....
    Én városban lakom, ahol jelentősen jobbak és felszereltebbek az iskolák mint a környező kisebb városokban, falvakban... És aki eddig is ugy gondolta, hogy számít hol tanul a gyerek az ide iratta be, nem pedig a szakadt falusi iskolába ahol jó esetben volt számítógép, de mondjuk net már nem biztos, rendelkezett egy 200 kötetes könyvtárral, stb.