Berta Sándor
A virtuális világok közötti átjárás lehet a jövő
Az online világok napjainkban rendkívül népszerűek, elég csak a Second Life sikerére gondolni. A fejlesztők már új változatokon dolgoznak. és szeretnénk átjárhatóvá tenni az egyes virtuális területeket.
Egy több mint 20 céget tömörítő csoport nemrég projektet indított a virtuális világok átjárhatóvá tételére. A munkában egyaránt részt vesznek az IBM, a Second Life-ot üzemeltető Linden Lab, a Multiverse és a Forterra Systems munkatársai. A cél egy közös szabványokra épülő 3D-s internet létrehozása. A tervet már október 10-én ismertették. Az átjárhatóság azt jelenti majd, hogy annak, aki egyszerre akar jelen lenni a Second Lifeban, az Entropiában vagy a Gaián nem kell minden egyes alkalommal külön regisztráltatnia magát, hanem az avatárja segítségével szabadon közlekedhet a különböző játékok között.
"Mi ezt az internet növekedésével kapcsolatos következő logikus lépésnek tekintjük" - jelentette ki Michael Rowe, az IBM Intraverse vezetője és 3D internet projektjének menedzsere. A legnagyobb problémát Rowe szerint az jelenti, hogy egy szolgáltatást vagy egy terméket egynél több helyen tegyenek elérhetővé a felhasználók számára. Aki például boltokat akar felépíteni minden egyes online világban, az kénytelen ezt a munkát többször is elvégez(tet)ni, mindig igazodva az egyes világok szabványaihoz és egymástól gyakran teljesen eltérő felépítéséhez.
A 3D internet lehetővé tenné, hogy a bolttulajdonosok csupán egyetlen link segítségével szolgálják ki a különböző internetes világokban jelen lévő üzleteikbe látogatókat. Szükség van a világokban használt objektumok és avatárok egységesítésére is, hogy azok bármely játékban zökkenőmentesen alkalmazhatók legyenek. Aki például az MTV virtuális Pimp My Ride műsorának keretében elkészítette az egyedi gépkocsiját, az képes legyen azt bemutatni a Second Lifeban is.
Jon Watte, a Forterra Systems technológiai vezetője az általuk kidolgozott Paged Terrain Format nevű szabványt javasolta a probléma megoldására. A PTF segítségével a virtuális világok közös platformon alapulhatnának, amelynek segítségével akár 3D-s területek is létrehozhatók élethű grafikával. A Multiverse és a Linden Lab eközben szintén kidolgozták a maguk platformjait. Látható tehát, hogy számos ötlet és elképzelés született eddig, de lehet, hogy pont ez fogja megakadályozni az egységesítést.
Egy több mint 20 céget tömörítő csoport nemrég projektet indított a virtuális világok átjárhatóvá tételére. A munkában egyaránt részt vesznek az IBM, a Second Life-ot üzemeltető Linden Lab, a Multiverse és a Forterra Systems munkatársai. A cél egy közös szabványokra épülő 3D-s internet létrehozása. A tervet már október 10-én ismertették. Az átjárhatóság azt jelenti majd, hogy annak, aki egyszerre akar jelen lenni a Second Lifeban, az Entropiában vagy a Gaián nem kell minden egyes alkalommal külön regisztráltatnia magát, hanem az avatárja segítségével szabadon közlekedhet a különböző játékok között.
"Mi ezt az internet növekedésével kapcsolatos következő logikus lépésnek tekintjük" - jelentette ki Michael Rowe, az IBM Intraverse vezetője és 3D internet projektjének menedzsere. A legnagyobb problémát Rowe szerint az jelenti, hogy egy szolgáltatást vagy egy terméket egynél több helyen tegyenek elérhetővé a felhasználók számára. Aki például boltokat akar felépíteni minden egyes online világban, az kénytelen ezt a munkát többször is elvégez(tet)ni, mindig igazodva az egyes világok szabványaihoz és egymástól gyakran teljesen eltérő felépítéséhez.
A 3D internet lehetővé tenné, hogy a bolttulajdonosok csupán egyetlen link segítségével szolgálják ki a különböző internetes világokban jelen lévő üzleteikbe látogatókat. Szükség van a világokban használt objektumok és avatárok egységesítésére is, hogy azok bármely játékban zökkenőmentesen alkalmazhatók legyenek. Aki például az MTV virtuális Pimp My Ride műsorának keretében elkészítette az egyedi gépkocsiját, az képes legyen azt bemutatni a Second Lifeban is.
Jon Watte, a Forterra Systems technológiai vezetője az általuk kidolgozott Paged Terrain Format nevű szabványt javasolta a probléma megoldására. A PTF segítségével a virtuális világok közös platformon alapulhatnának, amelynek segítségével akár 3D-s területek is létrehozhatók élethű grafikával. A Multiverse és a Linden Lab eközben szintén kidolgozták a maguk platformjait. Látható tehát, hogy számos ötlet és elképzelés született eddig, de lehet, hogy pont ez fogja megakadályozni az egységesítést.