Berta Sándor
Sokba kerülhetnek az online kritikák
Gyakran írják le az emberek a véleményüket az internetes fórumokban egyes termékekről vagy szolgáltatásokról. Azonban koránt sem mindegy, hogy ezt hogyan és milyen formában teszik.
A vállalatok nem csak a híroldalak tudósításait figyelik árgus szemekkel, de az internetes fórumokat is. Ennek oka, hogy a termékekről vagy a szolgáltatásokról szóló negatív kritikák nagyon is sokat árthatnak az adott cégnek, akik ezt nem mindig veszik jó néven, és pert indítanak. "Ezek az esetek mindig újra és újra megtörténnek. Az emberek hazajönnek a nyaralásukból és panaszkodnak. Azonban sokuknak nincsenek bizonyítékaik, se fotók, se videók vagy tanúvallomások" - hangsúlyozta a Paulick & Partner Üygvédi Iroda szóvivője.
Pedig a bizonyítékok a legfontosabbak, ugyanis a hatályos német jog szerint a negatív kritika már nem csupán vélemény, hanem állítás, amit bizonyítani kell tudni. Nem árt tehát fotókat vagy akár videókat készíteni, vagy akár tanúkat keresni, akik később igazolhatják a panaszokat. Szintén fontos, hogy mindenki jelezze a problémáit a hotel illetékeseinek, valamint az utazási iroda helyszíni és itthoni képviselőjének. Aki ugyanis csak leírja a bánatát, azt könnyen beperelheti kártérítésért az adott szálloda vagy utazási iroda a jó hírneve megsértése miatt.
A negatív kritikákra és azokat gyűjtő, naponta akár száz új bejegyzéssel is bővülő oldalakra már a cégek is felfigyeltek. Akár a legegyszerűbb félmondatot is az üzleti tevékenységüket károsítónak ítélhetik, és a felhasználók csak akkor döbbennek meg igazán, amikor a postás a bírósági idézéssel csenget. Ráadásul egy per sosem jó, kiváltképpen, hogy a jog sem egyértelmű, vagyis egy ilyen eljárás - pláne ha az illető nem tudja a korábbi állításait bizonyítani - kétes kimenetelű.
A koblenzi bíróság egy ügyben véleménynyilvánításnak minősítette egy fórumozónak azokat a kijelentéseit, amelyekben csalónak nevezett egy céget és annak munkatársait. Születhetett volna más ítélet is. lehet, hogy egy másik bíróság ellenkezőleg döntene. "Nálunk 30 munkatárs foglalkozik a napi 1200 új bejegyzéssel. Naponta kapunk olyan panaszokat, amelyekben a hotelek tulajdonosai azt szeretnék elérni, hogy töröljünk ki bejegyzéseket" - közölte Christine Stegmayer, a HolidayCheck AG sajtóreferense.
A vállalatnál először minden egyes kritikát automatikusan átvizsgálnak sértő vagy reklámcélú szavak után, majd a 30 fős csoport egyik tagja is elolvassa az észrevételt. Amennyiben bármilyen nem egyértelmű megállapítást észrevesznek, azonnal közbelépnek. "Naponta 300-400 új bejegyzés van az oldalunkon, ezek közül legalább egyet mindig törölnünk kell, ami elsősorban arra vezethető vissza, hogy az emberek dühből írnak, nem gondolják át, hogy mit és hogyan fogalmaznak meg" - szögezte le Basem Bouzo, a Ciao menedzsere.
Németországban március vége óta a német szövetségi legfelsőbb bíróság ítélete szerint a fórumok üzemeltetői felelősek az oldalon leírt tartalomért és bárki jogosan követelheti ezekről a honlapokról a rá nézve sértő megjegyzések eltávolítását. Hazánkban is számos híradás szólt az elmúlt hónapokban becsődölt utazási irodákról, finoman szólva is rossz kiszolgálásáról, ellátásról és körülményekről. Azonban egy elrontott nyaralással kapcsolatos ügy könnyen a bíróságon folytatódhat, ha nincsenek a hiányosságokat rögzítő fotók vagy videók. Ráadásul miután az elmarasztaló ítélet megszületett, már senkit sem fog érdekelni, hogy nekünk volt igazunk.
A vállalatok nem csak a híroldalak tudósításait figyelik árgus szemekkel, de az internetes fórumokat is. Ennek oka, hogy a termékekről vagy a szolgáltatásokról szóló negatív kritikák nagyon is sokat árthatnak az adott cégnek, akik ezt nem mindig veszik jó néven, és pert indítanak. "Ezek az esetek mindig újra és újra megtörténnek. Az emberek hazajönnek a nyaralásukból és panaszkodnak. Azonban sokuknak nincsenek bizonyítékaik, se fotók, se videók vagy tanúvallomások" - hangsúlyozta a Paulick & Partner Üygvédi Iroda szóvivője.
Pedig a bizonyítékok a legfontosabbak, ugyanis a hatályos német jog szerint a negatív kritika már nem csupán vélemény, hanem állítás, amit bizonyítani kell tudni. Nem árt tehát fotókat vagy akár videókat készíteni, vagy akár tanúkat keresni, akik később igazolhatják a panaszokat. Szintén fontos, hogy mindenki jelezze a problémáit a hotel illetékeseinek, valamint az utazási iroda helyszíni és itthoni képviselőjének. Aki ugyanis csak leírja a bánatát, azt könnyen beperelheti kártérítésért az adott szálloda vagy utazási iroda a jó hírneve megsértése miatt.
A negatív kritikákra és azokat gyűjtő, naponta akár száz új bejegyzéssel is bővülő oldalakra már a cégek is felfigyeltek. Akár a legegyszerűbb félmondatot is az üzleti tevékenységüket károsítónak ítélhetik, és a felhasználók csak akkor döbbennek meg igazán, amikor a postás a bírósági idézéssel csenget. Ráadásul egy per sosem jó, kiváltképpen, hogy a jog sem egyértelmű, vagyis egy ilyen eljárás - pláne ha az illető nem tudja a korábbi állításait bizonyítani - kétes kimenetelű.
A koblenzi bíróság egy ügyben véleménynyilvánításnak minősítette egy fórumozónak azokat a kijelentéseit, amelyekben csalónak nevezett egy céget és annak munkatársait. Születhetett volna más ítélet is. lehet, hogy egy másik bíróság ellenkezőleg döntene. "Nálunk 30 munkatárs foglalkozik a napi 1200 új bejegyzéssel. Naponta kapunk olyan panaszokat, amelyekben a hotelek tulajdonosai azt szeretnék elérni, hogy töröljünk ki bejegyzéseket" - közölte Christine Stegmayer, a HolidayCheck AG sajtóreferense.
A vállalatnál először minden egyes kritikát automatikusan átvizsgálnak sértő vagy reklámcélú szavak után, majd a 30 fős csoport egyik tagja is elolvassa az észrevételt. Amennyiben bármilyen nem egyértelmű megállapítást észrevesznek, azonnal közbelépnek. "Naponta 300-400 új bejegyzés van az oldalunkon, ezek közül legalább egyet mindig törölnünk kell, ami elsősorban arra vezethető vissza, hogy az emberek dühből írnak, nem gondolják át, hogy mit és hogyan fogalmaznak meg" - szögezte le Basem Bouzo, a Ciao menedzsere.
Németországban március vége óta a német szövetségi legfelsőbb bíróság ítélete szerint a fórumok üzemeltetői felelősek az oldalon leírt tartalomért és bárki jogosan követelheti ezekről a honlapokról a rá nézve sértő megjegyzések eltávolítását. Hazánkban is számos híradás szólt az elmúlt hónapokban becsődölt utazási irodákról, finoman szólva is rossz kiszolgálásáról, ellátásról és körülményekről. Azonban egy elrontott nyaralással kapcsolatos ügy könnyen a bíróságon folytatódhat, ha nincsenek a hiányosságokat rögzítő fotók vagy videók. Ráadásul miután az elmarasztaló ítélet megszületett, már senkit sem fog érdekelni, hogy nekünk volt igazunk.