Berta Sándor

Sokba kerülhetnek az online kritikák

Gyakran írják le az emberek a véleményüket az internetes fórumokban egyes termékekről vagy szolgáltatásokról. Azonban koránt sem mindegy, hogy ezt hogyan és milyen formában teszik.

A vállalatok nem csak a híroldalak tudósításait figyelik árgus szemekkel, de az internetes fórumokat is. Ennek oka, hogy a termékekről vagy a szolgáltatásokról szóló negatív kritikák nagyon is sokat árthatnak az adott cégnek, akik ezt nem mindig veszik jó néven, és pert indítanak. "Ezek az esetek mindig újra és újra megtörténnek. Az emberek hazajönnek a nyaralásukból és panaszkodnak. Azonban sokuknak nincsenek bizonyítékaik, se fotók, se videók vagy tanúvallomások" - hangsúlyozta a Paulick & Partner Üygvédi Iroda szóvivője.

Pedig a bizonyítékok a legfontosabbak, ugyanis a hatályos német jog szerint a negatív kritika már nem csupán vélemény, hanem állítás, amit bizonyítani kell tudni. Nem árt tehát fotókat vagy akár videókat készíteni, vagy akár tanúkat keresni, akik később igazolhatják a panaszokat. Szintén fontos, hogy mindenki jelezze a problémáit a hotel illetékeseinek, valamint az utazási iroda helyszíni és itthoni képviselőjének. Aki ugyanis csak leírja a bánatát, azt könnyen beperelheti kártérítésért az adott szálloda vagy utazási iroda a jó hírneve megsértése miatt.

A negatív kritikákra és azokat gyűjtő, naponta akár száz új bejegyzéssel is bővülő oldalakra már a cégek is felfigyeltek. Akár a legegyszerűbb félmondatot is az üzleti tevékenységüket károsítónak ítélhetik, és a felhasználók csak akkor döbbennek meg igazán, amikor a postás a bírósági idézéssel csenget. Ráadásul egy per sosem jó, kiváltképpen, hogy a jog sem egyértelmű, vagyis egy ilyen eljárás - pláne ha az illető nem tudja a korábbi állításait bizonyítani - kétes kimenetelű.

A koblenzi bíróság egy ügyben véleménynyilvánításnak minősítette egy fórumozónak azokat a kijelentéseit, amelyekben csalónak nevezett egy céget és annak munkatársait. Születhetett volna más ítélet is. lehet, hogy egy másik bíróság ellenkezőleg döntene. "Nálunk 30 munkatárs foglalkozik a napi 1200 új bejegyzéssel. Naponta kapunk olyan panaszokat, amelyekben a hotelek tulajdonosai azt szeretnék elérni, hogy töröljünk ki bejegyzéseket" - közölte Christine Stegmayer, a HolidayCheck AG sajtóreferense.

A vállalatnál először minden egyes kritikát automatikusan átvizsgálnak sértő vagy reklámcélú szavak után, majd a 30 fős csoport egyik tagja is elolvassa az észrevételt. Amennyiben bármilyen nem egyértelmű megállapítást észrevesznek, azonnal közbelépnek. "Naponta 300-400 új bejegyzés van az oldalunkon, ezek közül legalább egyet mindig törölnünk kell, ami elsősorban arra vezethető vissza, hogy az emberek dühből írnak, nem gondolják át, hogy mit és hogyan fogalmaznak meg" - szögezte le Basem Bouzo, a Ciao menedzsere.

Németországban március vége óta a német szövetségi legfelsőbb bíróság ítélete szerint a fórumok üzemeltetői felelősek az oldalon leírt tartalomért és bárki jogosan követelheti ezekről a honlapokról a rá nézve sértő megjegyzések eltávolítását. Hazánkban is számos híradás szólt az elmúlt hónapokban becsődölt utazási irodákról, finoman szólva is rossz kiszolgálásáról, ellátásról és körülményekről. Azonban egy elrontott nyaralással kapcsolatos ügy könnyen a bíróságon folytatódhat, ha nincsenek a hiányosságokat rögzítő fotók vagy videók. Ráadásul miután az elmarasztaló ítélet megszületett, már senkit sem fog érdekelni, hogy nekünk volt igazunk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • elmebáj #56
    Ja és én csak az őszinte véleményemet mondtam el. De lehet, hogy nem ott tudakozódok, ahol így szerzik a kuncsaftot:)...pl Cylex....hátha beperel
  • elmebáj #55
    Üdv!
    Minden tiszteletem azoknak, akik rendszeresen kifejtik a véleményüket a fórumokon.De...
    Szerintem életszerű helyzet, hogy egy nyaralásból visszatért és csalódott ember jogos panaszait leírja "indulatból". Szerintem a fentebbi per riasztó példaként szolgál ezek felé. A multik érdekeit védi, mondván: ha beszólsz nekem, megbüntetlek. Én felkészült vagyok a nyaralásodból..Tanuljunk belőle...
  • emerikusz #54
    A a legtöbb fórumon kialakultak kisebb közösségek akinek érdemes a véleményét meghallgatni, egy egy ritkán író embernek nem nagyon hisznek. A Cylex Tudakozó pontosan erre épül. Ha az ismerősöm ír jót vagy rosszat egy cégről akkor neki elhiszem. A cégek akik meg maguknak írnak pozitív véleményt hamar lebuknak.
  • aaaaa #53
    Most akkor hogy is van ez ? Biztos merő véletlen,(indulatból írt valótlanság...) hadd szívjanak csak a felhasználók, csak a cégek profitja legyen meg, és nehogy valamilyen kár érje őket a pocsék hibás termék miatt. Egy ilyen eszköznél már az 1-2 % is komoly hiba, nem ennyi.
  • Wittgen #52
    ÉN is pont múlt héten jártam így ezzel 250-es Sam winyóval. Fél éve vettem, erre egyik pillanatról a másikra íráshiba/olvasási hiba, stb. Kritikus hibák tömkelege képernyőn lemezműveletnél....
  • raingun #51
    Nem haragszom, ez is egy vélemény, de attól az még szériahibás. Már a boltos sem ad olyat, mert azt mondja, nem akar szívni vele, mindenki visszahozta. Azóta nem is forgalmaz, ez azért mond valamit nem? Az hogy kb. 40 Db. HDD-ből 6 gépben mindenféle korú Samsung 250 GB-os HDD tönkre ment és csak az, az típushiba. Annak a valószínűsége hogy pont egy lokális csúcsot kaptam el, 0.
    Havernek meséltem, azt mondta neki is olyan van és semmi gondja nincs vele. Mondtam neki mentsen le mindent, nem tette 1 hét múlva nekem sírt...
    És ezt a gyár is nagyon jól tudja, csak nem fogja azt mondani hogy elnézést, ez a széria tényleg rosz, mert akkor soha senki nem venne tőle többet. Hanem laposba kifuttatta. Lehet hogy csak 10%-a volt rossz, de ezen adatok vannak, ennek a megbízhatósága 99.99999%-nak kéne lennie.
    Tudom hogy mindenki akinek tönkre megy valamilye, kikiáltja rá hogy szar, de azért én ettől jobban megindoloktam... A böszmeség nem itt kezdődik :-)
  • totya4 #50
    Nagyon rossz.
  • aaaaa #49
    Azért azt mind tudjuk, hogy vannak szériák amelyek halomra pusztulnak, mások pedig jóval kevésbé. Aki sok ilyet lát, akár fogadni is mer arra, hogy melyik az a tipus ami pár éves korára nagyobb valószínűséggel rossz, mint jó...
    Tudod amikor pl. látsz egy alaplapból százat, amelyiken mindegyiken ugyanazok a gagyi kondik durratnak szét, akkor egyértelmű, hogy az nem egy jó széria. Amelyik nem ment tönkre, az is csak azért nem, mert nem 24/7-ben használták. A másik gyártó ugyanolyan felépítésű alaplapjának meg semmi baja, mert más típusú, jobb minőségű kondik vannak rajta. Volt pl. a Samsungnak egy 15 és 17 collos CRT szériája 1995-és 98 között, amelynek legnagyobb része 2-3 évesen használhatatlan szinten képcső hibás lett. Más hasonló monitorok a mai napig működnek amiben nem az a szériájú hulladék cső van. Ezek tények, kár rajtuk vitatkozni.
    Ha megkérdeznél egy olyan embert , aki szervízben cserélgeti ezeket a szériahibás, cuccokat sok érdekeset tudna mesélni...
    Honnan tudod, hogy valótlanság az, hogy volt egy hibás széria abból a 250 Gigásból. Azért az kicsit elgondolkodtató, hogy valakinél 6 !!! db csak úgy tönkremegy különböző gépekben. Merem állítani, hogy a Samsungnak voltak igen silány termékei régebben, bár most már többnyire elég megbízható dolgokat gyárt.
    De ugyanígy volt rengeteg más szériahibás cucc pl. Quantum 6-10 GB-os vinyók a lefüstölő Philips IC-kel stb.
    Érthető az hogy a gyártók védik magukat, de az okosabb fogyasztók ha van 2 hasonló termék, ha lehet azt választják ami tartósabb. A buták meg a legolcsóbbat, de meg is szívják vele általában...
    És sok hiba sokszor pont a garanciális időn túl jelentkezik, ami ugye nem jelenik meg a statisztikákban, mert viszik a rossz alkatrészt a kukába, vagy a szelektív gyűjtőbe, de mégis mindeki örülne, ha egy vinyó vagy alaplap nem csak 1-2-3 évig működne...
    Amúgy meg az internet és a szólás szabadság pont erről szólna. Mindenki elmondja a véleményét tapasztalatit, indulatait. Ha ezt a pénzéhes multicégek jogilag próbáják meggátolni, az mindenképpen rossz.
  • mcganyol #48
    a vinyós példánál azért ne keverjük a robbanásveszélyes tv-vel. Amikor a vevőknek tényleg igaza van (öngyulladó laptopok), akkor a gyártók nem szoktak spórolni, visszahívják az egész szériát inkább.
    a vinyóknál maradva, a többi gyártónak is nagyjából hasonló arányban romlanak a hasonló árkategóriájú termékei valszeg. lehet samsungnál ez 6%, teszem azt wd-nál meg csak 4%. adott esetben viszont lehet, hogy a 4% nagyobb lármát csap aztán a fórumokon, mert ők épp azért vettek wd-t, mert az megbízhatóbb és fontosabb adataik szálltak szét, persze hogy verik az asztalt.

    máskülönben aki komolyan gondolja az adatbiztonságot az úgyse egy vinyón tárolja. Ha meg igen és több éves munkáját veszti el, akkor a gyártóra (pl samsung) haragszik, meg fröcsög a fórumokon. fel nem merül benne, hogy esetleg neki kellett volna többet tennie az adatok biztonságért (raid tömb, rendszeres adatmentés... stb).
    Mellesleg a samsung weblapján le van írva, hogy a winchesterekre vállalt garancia NEM terjed ki az esetleges adatvesztésből/üzem kieséséből eredő károkra. ja, hogy valaki ezt nem olvasta/nem tudott róla? pech.

    De jogilag érezhető a különbség remélem az között, hogy "nekem több samsung vinyóm is tönkre ment már, megbízhatatlan márkának tartom" (valóság) és a "úgy ahogy van az egész samu 300gb-os széria egy típus-hibás selejt". (indulatból írt valótlanság)
    az elsőn nem kell mit bizonyítani, ellenreklám az ellenszenves márkának. a második (bizonyítás híjján) hitelrontás. JOGILAG. a cikk is eről szól :)

    Mindegy én nem akarom tovább védeni a gyártókat, de azért meg lehet érteni az ő álláspontjukat is szerintem.
  • Yoshimitsu #47
    Érdekes hely ez a németország