Berta Sándor

Az internet a klímagyilkos?

Világszerte rohamosan nő az internetezők tábora. Ez azonban a szakemberek szerint az előnyök mellett, koránt sem minden szempontból tekinthető jó hírnek.

Az egyre gyarapodó felhasználótábor igényei miatt a világháló működtetése egyre több energiába kerül és ez rossz hír a Föld klímájának. Különösen a nagyvállalatok számítógépei és a szerverközpontok fogyasztanak rendkívül sok áramot. "A legújabb becslések szerint a teljes internet, illetve a világ légiközlekedésének széndioxid-kibocsájtása megegyezik. Az adattárolási éhség - már csak a digitalizálási projektek miatt is - folyamatosan nő, ennek ellenére megpróbál az egész ágazat megoldást találni a problémára" - nyilatkozta Martin Hingley, az IDC tanácsadó cég vezető kutatója.

Sokan azt hiszik, hogy nincs környezetbarátabb megoldás annál, mint hogy egy digitális személyiséget hozzanak létre egy játékban vagy egy virtuális világban. Hiszen az interneten nincsenek kipufogógázok, szeméthegyek, nincs rossz erőforrás-gazdálkodás, az avatárok pedig semmibe sem kerülnek. A valóság ennél kicsit árnyaltabb: egyetlen virtuális Second Life szereplő több áramot fogyaszt, mint egy átlagos brazil állampolgár. Nicholas Carr amerikai blogger megvonta az avatárok ökomérlegét. Eszerint, ha a sokezernyi játék (pl. csak a Second Life 4000 szervert igényel), akkor egyetlen avatár egy évben átlagosan 1,752 kilowattórát igényel, míg egy normál ember alig többet, 2,436-ot. Az egész bolygóra vetítve egyetlen virtuális személyiség egy évben átlagosan 1,17 tonna széndioxidot termel.

Az internet közelről sem nevezhető környezetbarátnak, elég csak a gomba módra szaporodó szerverközpontokra és a velük párhuzamosan üzembe állított új hűtőberendezésekre gondolni. Nem véletlenül kezdtek az elmúlt hónapokban a világ vezető informatikai és számítástechnikai cégei gépeik összevonásába, és új alacsony fogyasztású chipeket tervezni és piacra dobni. A világháló közvetlenül felelős a széndioxid-kibocsátás és ezáltal az átlaghőmérséklet emelkedéséért.


"Már 2005-ben világszerte kereken 20, egyenként ezer megawattos erőműre volt szükség csak az internet és a hozzá kapcsolódó számítógépek energiaigényeinek kielégítésére" - közölte Joachim Lohse, a freiburgi Ökológiai Intézet vezetője. 2000 és 2005 között a világháló áramigénye a duplájára nőtt. Ez nem csoda, hiszen a felmérések szerint az adatforgalom négyhavonta megduplázódik. A YouTube egymagában annyi adatot termel, mint két éve a teljes akkori internet. Gyakorlatilag minden egyes billentyűleütés és egérkattintás szennyezi a környezetünket. Ehhez még hozzájön a szerverek működtetési költsége. A Google és az eBay havonta több millió dolláros villanyszámlát fizetnek, s ehhez még hozzáadódnak a növekvő energiaárak.

"Az áramszámlánk a legnagyobb" - ismerte el Damian Schmidt, a német Strato vállalat első embere. A cég több mint 3 millió internetcímet tárol a rendszereiben, a német hálózat egynegyedét. "Először keresztezi egymást az ökonómia és az ökológia. Nekünk sikerült az össz áramfogyasztásunkat 30 százalékkal csökkentenünk" - tette hozzá René Wienholtz, a Strato 43 000 szerverből álló számítógépes központjának vezetője.

Az intézmény, amely a berlini Tegel repülőtér közelében van, a számítógépek miatt annyi hőt termelt, hogy Wienholtznak külön engedélyt kellett beszereznie a német Szövetségi Légiközlekedési Hivataltól, mert a szakemberek attól tartottak, hogy a központ számítógépei által kibocsátott meleg levegő a repülést veszélyeztető légörvények kialakulásához vezethet. Damian Schmidt elhatározta, hogy nullára csökkenti a szerverközpont széndioxid-kibocsátását, így évente 5000 négyszemélyes háztartás széndioxid-kibocsátási értéke takarítható meg.

Maga Bush elnök, aki nem nevezhető a környezetvédelem nagy barátjának kezdeményezte, hogy az amerikai környezetvédelmi hivatal (EPA) indítson vizsgálatot a jelenlegi szerverek energiahatékonyságának megállapítására. Az AMD, a Sun Microsystems, az IBM és a Hewlett-Packard idén februárban indította el a Green Grid programot, júniusban pedig a Google és a Microsoft is bejelentette a Climate Savers Computing Initiative projektet. A Dell pedig minden, az egyes számítógépekért néhány euróval többet fizető vásárlójának egy fát adományoz. René Obermann, a Deutsche Telekom első embere az idén harmadával akarja csökkenteni a DT áramfogyasztását.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #80
    Mit szarakodtok ennyit?

    Megmondom én nektek a tuttit:

    Olyan kis mobil-PMR hibridek kellenek, amelyek az internetes torrentezéshez hasonlóan lehetővé teszik az osztott adatforgalmat, beleértve a telefonálást is.
    Így kiiktattuk a mobilszolgáltatókat, és az internetszolgáltatókat is.

    Jogi feltételek:
    - már adottak

    Műszaki feltételek:
    - szabad frekvencia (ez adott, PMR; de tartalékként ott van a WIFI is)
    - GFDL szoftver titkosítással
    - kb. 10 km hatótávolságú walkie-talkie-mobil-internet hibrid (már van olyan PMR, amelynek hatótávja 10 km és 10 ezer Ft.-ba kerül, de akár 3-5 km hatótávolságú kütyükkel is be lehetne kapcsolódni)

    Az egész Föld egy Nagy Hálózat lenne.

    Kellene pár átjátszó állomás a kontinensek között, és nagy kiterjedésű lakatlan területek (pld. Szahara) esetében, de ilyen esetekben műholdas szórásban is lehetne gondolkodni. Ezért persze már fizetni kellene, de településekekn belül semmilyen infraktruktúrára nem lenne szükség, ott ingyen mobiloznál és neteznél.

    Na, mire vártok?

    (c) Epikurosz, 2007. Minden jog fenntartva.
  • duke #79
    De egy ilyen auto mar azert tetszene.
    http://www.solo-duo.hu/solo-duo.html
    Ha majd elkeszul es tenyleg megfizetheto lesz beszerzek egyet.Legjobban a pedal hajtas lehetosege tetszik.Zsenialis.
  • duke #78
    "Ezeket a hülyeségeket honan vezsed?
    "liter benzin gyartasa,elegetese 40-50 ezer forint kart okoz a kornyezetben"
    forrás?"

    GreenPeace szakertoi szamitottak ki.Egy rovidhirben,volt az egyik akciojuk kapcsan.Ebben mar az embereknek okozott egeszseg karosodast is beleszamoltak.En hiszek nekik.

    "Egyébként te mivel jársz?"
    Gyaloglok,futok biciklizek,tomegkozlekedek.Ha peldaul egy kozeli 2-3 km-re levo uzletbe megyek,azt siman lefutom mar csak szorakozasbol is.Szinhazba azert en se futva megyek hanem taxit hivok.
  • Godefroy #77
    Ezeket a hülyeségeket honan vezsed?
    "liter benzin gyartasa,elegetese 40-50 ezer forint kart okoz a kornyezetben"
    forrás?

    Egyébként te mivel jársz?
    és miért netezel hiszen mint olvashattad az is környezetszenynező!+
  • duke #76
    "Csak éppen rávilágítottam kisfiam, hogy a az adok jelentős része abból van, hogy megsápolják az autos társadalmat."

    Akar mekkora adot is fizetnek az autosok,a toredeket sem fizetik ki az okozott karnak.Egy liter benzin gyartasa,elegetese 40-50 ezer forint kart okoz a kornyezetben.Vagyis ha valaki ennel kevesebbet fizet a benzinert,az valojaban csak eloskodik a kornyezeten.
  • duke #75
    "És most ne kezd el, hogy az autóm megöli a világot, mert ez teljessen ismeretlen dolog, akármekkora is jelenleg a "biztos tudom" propaganda."

    Az hogy az belso egesu hoerogepekkel meghajtott gepjarmuvek szennyezik a kornyezetet az nem szorul bizonyitasra,legfejebb a merteke kerdeses egyebb szennyezokhoz kepest.De ha ez szamodra ismeretlen dolog,akkor van ennek sokkal konkretabb bizonyitottabb resze.Vitan felul all,hogy az alergias megbetegedesek jelentos reszet a gepkocsik altal elszennyezett levego okoza.Mar pedig csak nalunk 2 millio ember allergias.Csak azert mert sokan mar a wc-re is csak autoval hajlandok menni.

    "Tudod én nagyon szeretném ha a világot nem tennénk tönkre, de én inkább megdögölnék, mithogy rabságban éljek és, hogy valaki a puskát rámszegezve mondja meg, hogy mit szabad csinálnom és mit nem, miközben nem bántok senkit"

    Nem arrol van szo,hogy tiltani kene a szabad korlatlan kozlekedest.De arrol mar igen,hogy akinek erre igenye van,hogy szorakozasbol autokazon,azt NORMALIS gepjarmuvel tegye.Nem pedig 150 eves elavult,primitiv,sulyosan kornyezetszennyezo technologiaju jarmuvekkel.Milyen lenne,ha mondjuk az orvos tudony csak annyit fejlodot volna az elmult 150 evben mint az autok,akkor a legfejletebb eljaras meg ma is,az ervagas,vereztetes lenne,hogy kiuzek a demonokat a testbol.Mert manapsag a gepjarmu technika ezen a szinten van.
  • Godefroy #74
    Pofátlanság?

    Csak éppen rávilágítottam kisfiam, hogy a az adok jelentős része abból van, hogy megsápolják az autos társadalmat. Az meg hogy elavult technologia a robbano motor? miért is? te már atomhajtású bicajjal jársz?

    Autosokat Bin Ládenhez hasonlítani... beteg vagy te barátom, ennyire ne zavarjon meg a trendi környezetvédelem.
  • duke #73
    "Arra persze jó, hogy megvegye a pl 4 milliós autót, amibőla regadó meg az áfa legalább 30% azaz 1,2 millio.
    Meg a benzinben lévő 75% adotartalaom"

    Na ezt aztan mar pofatlansag,hogy valaki elavult kornyezet szenyezo technologiara szorja el a penzet,es meg rinyal is hogy milyen sokba is van neki a fold elszennyezese.Olyan ez mintha Oszama azt mondana az amerikaiaknak,hogy fizesek ki neki az ongyilkos terrorista pilotak tanittatasi koltsegeit.

    "Ha ezek nem lennének a sok "csak tömegközlekedést" fasz mivel járna?
    merthogy a tömegközlekedés dotálva van mnem is kevéssel!!!
    Pénz meg abból van hogy kihuzzák a zsebemből."

    Azt nem tudom hogy mire koltik a benzin adojat,de hogy nem a tomegkozlekedesre az biztos.Mert akkor mar reges reg magnes vasuttal jarnank mindenhova.
  • BlackRose #72
    A kérdés az volt, hogy mert te vagy a mindenható vagy met nállad van a puska? Különben az, hogy kiirtja e a világot az autózás vagy nem azt nem tudjuk és nem létezik olyan erkölcs amivel ismeretlen dolgokat részesítenénk elsőbbségben az ismert dolgokhoz képest. Tudod én nagyon szeretném ha a világot nem tennénk tönkre, de én inkább megdögölnék, mithogy rabságban éljek és, hogy valaki a puskát rámszegezve mondja meg, hogy mit szabad csinálnom és mit nem, miközben nem bántok senkit. És most ne kezd el, hogy az autóm megöli a világot, mert ez teljessen ismeretlen dolog, akármekkora is jelenleg a "biztos tudom" propaganda.
  • Godefroy #71
    Ez akkora baromság mint ide lacháza.

    Mindig mindenért az autós felelős.
    Arra persze jó, hogy megvegye a pl 4 milliós autót, amibőla regadó meg az áfa legalább 30% azaz 1,2 millio.
    Meg a benzinben lévő 75% adotartalaom

    .
    Ha ezek nem lennének a sok "csak tömegközlekedést" fasz mivel járna?
    merthogy a tömegközlekedés dotálva van mnem is kevéssel!!!
    Pénz meg abból van hogy kihuzzák a zsebemből.

    Másrészt.
    Szlovákok épitenek moste erőművet határ közelében.
    Évente 4 millió tonna CO!!! fog termelni.

    Kiszámoltam 3 millio autó (kb ennyi van magyarországon) kb 8.800 km alatt szenyezi a környezetet ugyanennyivel. (150g /km szennyezésel számolva)

    És ez egyetlen erőmű...
    Kínában 1000 szén tüzelésű hőerömű van!

    Tehát el kéne ám gondolkodni mielött szajkozátok a média által gerjesztett ál hireket miszerint a legnagyobb bűnős a gépkocsi.