Berta Sándor
Műholdas internet a Thalys vonatokon
2008 közepétől műholdas szélessávú internethozzáférés is lesz a Párizs, Brüsszel, Amszterdam, illetve Köln között közlekedő Thalys szerelvényeken.
A vonatokat közlekedtető cég hivatalosan is bejelentette, hogy jövőre mind a két komfortosztályon elérhető lesz az utasok számára a nagy sávszélességű internet. A követelmények között szerepel, hogy az internethozzáférésnek akár 300 kilométer/órás sebesség mellett is tökéletesnek kell lennie és hogy a sávszélességnek egyenletesen magasnak kell lennie az egész út során.
A megbízott konzorcium tagjai többek között a Nokia Siemens Networks, az európai 21Net és a belga Telenet. A beruházás során ötvözni fogják a műholdas, a GPRS- és az UMTS-technológiákat, valamint a vezeték nélküli szabványok nyújtotta előnyöket. A cél egy műholdas technológiákon alapuló, kétirányú elérést biztosító fedélzeti rendszer kiépítése, amelynél bármikor át lehet kapcsolni a GPRS/UMTS-hálózatról a műholdas hálózatra és viszont. Így biztosítják, hogy az internethozzáférés akkor is zavartalan legyen, ha a vonat éppen alagutakban vagy állomásokon halad át.
Az első szerelvényeket kísérletképpen már ebben a hónapban felszerelik az új fedélzeti rendszerekkel és az első átalakított vonatot még az idén forgalomba állítják. 2008-ig a Köln-Párizs közötti menetidőt 3 órára, míg a Köln-Brüsszel közötti menetidőt 1 óra és 40 percre akarják csökkenteni.
Érdekesség, hogy az ötlet már 2005 májusában felmerült, sőt akkor a Brüsszel-Párizs vonalon már sikeresen teszteltek is egy stabilan működő, szélessávú Wi-Fi műholdas internetkapcsolatot. A 300 kilométer/órás csúcssebesség mellett elért legnagyobb átviteli sebesség 4 Mbit/s volt "felfelé" és 2 Mbit/s "lefelé", azaz megfelelt egy ADSL+ összeköttetés minőségének. Ezzel a Thalys rekordot állított fel. A teszt az Európai Űrügynökség (ESA) támogatásával vált lehetővé és a hálózatüzemeltető feladatokat a 21Net látta el.
A vonatokat közlekedtető cég hivatalosan is bejelentette, hogy jövőre mind a két komfortosztályon elérhető lesz az utasok számára a nagy sávszélességű internet. A követelmények között szerepel, hogy az internethozzáférésnek akár 300 kilométer/órás sebesség mellett is tökéletesnek kell lennie és hogy a sávszélességnek egyenletesen magasnak kell lennie az egész út során.
A megbízott konzorcium tagjai többek között a Nokia Siemens Networks, az európai 21Net és a belga Telenet. A beruházás során ötvözni fogják a műholdas, a GPRS- és az UMTS-technológiákat, valamint a vezeték nélküli szabványok nyújtotta előnyöket. A cél egy műholdas technológiákon alapuló, kétirányú elérést biztosító fedélzeti rendszer kiépítése, amelynél bármikor át lehet kapcsolni a GPRS/UMTS-hálózatról a műholdas hálózatra és viszont. Így biztosítják, hogy az internethozzáférés akkor is zavartalan legyen, ha a vonat éppen alagutakban vagy állomásokon halad át.
Az első szerelvényeket kísérletképpen már ebben a hónapban felszerelik az új fedélzeti rendszerekkel és az első átalakított vonatot még az idén forgalomba állítják. 2008-ig a Köln-Párizs közötti menetidőt 3 órára, míg a Köln-Brüsszel közötti menetidőt 1 óra és 40 percre akarják csökkenteni.
Érdekesség, hogy az ötlet már 2005 májusában felmerült, sőt akkor a Brüsszel-Párizs vonalon már sikeresen teszteltek is egy stabilan működő, szélessávú Wi-Fi műholdas internetkapcsolatot. A 300 kilométer/órás csúcssebesség mellett elért legnagyobb átviteli sebesség 4 Mbit/s volt "felfelé" és 2 Mbit/s "lefelé", azaz megfelelt egy ADSL+ összeköttetés minőségének. Ezzel a Thalys rekordot állított fel. A teszt az Európai Űrügynökség (ESA) támogatásával vált lehetővé és a hálózatüzemeltető feladatokat a 21Net látta el.