Szekeres Viktor
Taxi 4. - Majd az ötödik rész...
A klasszikus sokadik része, a közönségkedvenc folytatása, főszerepben a Peugeot 407-es, harsogja a plakát és mégis. A Taxi 4-ben az autó totális mellékszerepet kap. Sajnos.
Sajnos, mivel így a színészekre hárul a nagyobb feladat és nem nagyon birkóznak meg velük. Persze a Taxi-sorozat eddig sem arról volt híres, hogy a főszereplőkért nagyon kapkodtak volna más filmkészítők. Bár Frédéric Diefenthallal (Emilien) olykor találkozhattunk máshol is, de Samy Naceri (Daniel) hazánkba csak a Becsületkódexszel jutott el és Emma Sjöberg (Petra) sem adta fel a modellkedést a színészetért cserébe. Egyedül Marion Cotillard robbantott (nem is játszik a Taxi 4-ben, vidékre ment), hiszen miután megbukott Russell Crowe-val Ridley Scott Bor, mámor, Provence-ával, eljátszhatta Edith Piafot a La mome-ban, amely film éppen a Taxi 4-et porolta el a francia bevételi listákon. A Taxi-sorozatra tipikusan jellemző volt, hogy a színészekre igazított karakterek remekül működtek a filmben és jól húzták a gumialávalót a transformer-Peugeot-nak.
Akárcsak Franciaországban, idehaza is mindhárom rész zajos sikert aratott, egyre több néző volt kíváncsi arra, hogyan számolnak le Danielék az éppen aktuális ellennel. Persze meg kell hagyni, hogy a harmadik epizód - Stallone ide vagy oda - már meglehetősen negatív zümmögéssel is járt a nézők részéről. Én mégis azon kevesek(?) közé tartoztam, akik a kellemes, ám agyatlan szórakozás kategóriájába soroltam a filmet, így tárt karokkal vártam a negyedik részt, ami ha a mozis törvényszerűségeknek engedelmeskedik, akkor minden bizonnyal gyengébben sikerült, mint az előző.
És igen - a negyedik rész alulmúlja a harmadikat (pedig jópofa a kezdés Cissével és a focis főcímmel), így a harmadik rész utálóit előre is figyelmeztetem, hogy óvatosan bánjanak a jegyvétellel. Inkább nézzenek még egyszer 300-at, Rocky Balboát vagy bizonyosodjanak meg ismét arról hogyan ébredt fel Hannibal, de kerüljék el messze a Taxi 4-et, ami 2007-re sajnos önmaga paródiájává vált. Nem azzal van a gond, hogy agyatlan lenne (az, de eddig sem is várunk mélyen szántó gondolatokat és mégis működött), hanem hogy túlságosan is elment a film a panelalkalmazás irányába.
Sajnos a film plakátja erősen félrevezető, hiszen a Taxi 4 olyan autós film lett, amelyben szinte alig szerepel a Peugeot. Akad egy-két fuvar, üldözés viszont már nem. A főszereplők immáron megállapodtak, gyerekeiket focimeccsre viszik (jó poénlehetőség, ki is használják - majd kvázi elfelejtik a csemetéket), ezért hirtelen az előző részek szenzációsan elkapott mellékszereplői kerülnek fókuszba: főleg Gibert felügyelő. Gibert ütődöttsége mellékszereplőként remekül szolgálta a filmet, ahogy Alain (a néger zsaru) gyengeelméjűsége is, viszont a karakterek élére emelve őket sokkal inkább fárasztóak, mint poénosak. Sajnos. (Gibert-rajongóknak éppen ezért is kötelező a film.)
Ja, hogy a történet? Minimális. Ezúttal egy veszedelmes belga bűnöző Kongóba szállítását kellene felügyelnie a díszes rendőri társaságnak, ami természetesen nem megy, így kénytelen-kelletlen Daniel is besegít a tömeggyilkos elkapásába. Nesze semmi, fogd meg jól. Az elején a focis tematika még reményt adott a nézőnek, hogy Bessonnak végre valami új is az eszébe jutott, de utána sajnos az egész film egy lejtmenet pár jó, sok kevésbé jó, már látott poénnal és olyan gyenge krimiszállal, hogy az ember komolyan visszasírja a harmadik részt. Vannak színvonalas bugyuta filmek, de sajnos a T4xi nem tartozik közéjük. Mindent összevetve gyengécske lett, el lehet ugyan röhögcsélni a filmen, de a fenti negatívumok miatt a verdikt nem lehet pozitív.
Egy biztos: a film sikerre van ítélve és a közönségreakciókat elnézve siker is lesz, hiszen még mindig jóízű röhögés kíséri a poént, amikor a gyanútlan utas lehányja magát egy taximenet után. És ha siker, akkor jön az ötödik rész is. Végülis a remény hal meg utoljára, de ráférne egy kis vérfrissítés a sorozatra.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Sajnos, mivel így a színészekre hárul a nagyobb feladat és nem nagyon birkóznak meg velük. Persze a Taxi-sorozat eddig sem arról volt híres, hogy a főszereplőkért nagyon kapkodtak volna más filmkészítők. Bár Frédéric Diefenthallal (Emilien) olykor találkozhattunk máshol is, de Samy Naceri (Daniel) hazánkba csak a Becsületkódexszel jutott el és Emma Sjöberg (Petra) sem adta fel a modellkedést a színészetért cserébe. Egyedül Marion Cotillard robbantott (nem is játszik a Taxi 4-ben, vidékre ment), hiszen miután megbukott Russell Crowe-val Ridley Scott Bor, mámor, Provence-ával, eljátszhatta Edith Piafot a La mome-ban, amely film éppen a Taxi 4-et porolta el a francia bevételi listákon. A Taxi-sorozatra tipikusan jellemző volt, hogy a színészekre igazított karakterek remekül működtek a filmben és jól húzták a gumialávalót a transformer-Peugeot-nak.
Akárcsak Franciaországban, idehaza is mindhárom rész zajos sikert aratott, egyre több néző volt kíváncsi arra, hogyan számolnak le Danielék az éppen aktuális ellennel. Persze meg kell hagyni, hogy a harmadik epizód - Stallone ide vagy oda - már meglehetősen negatív zümmögéssel is járt a nézők részéről. Én mégis azon kevesek(?) közé tartoztam, akik a kellemes, ám agyatlan szórakozás kategóriájába soroltam a filmet, így tárt karokkal vártam a negyedik részt, ami ha a mozis törvényszerűségeknek engedelmeskedik, akkor minden bizonnyal gyengébben sikerült, mint az előző.
És igen - a negyedik rész alulmúlja a harmadikat (pedig jópofa a kezdés Cissével és a focis főcímmel), így a harmadik rész utálóit előre is figyelmeztetem, hogy óvatosan bánjanak a jegyvétellel. Inkább nézzenek még egyszer 300-at, Rocky Balboát vagy bizonyosodjanak meg ismét arról hogyan ébredt fel Hannibal, de kerüljék el messze a Taxi 4-et, ami 2007-re sajnos önmaga paródiájává vált. Nem azzal van a gond, hogy agyatlan lenne (az, de eddig sem is várunk mélyen szántó gondolatokat és mégis működött), hanem hogy túlságosan is elment a film a panelalkalmazás irányába.
Sajnos a film plakátja erősen félrevezető, hiszen a Taxi 4 olyan autós film lett, amelyben szinte alig szerepel a Peugeot. Akad egy-két fuvar, üldözés viszont már nem. A főszereplők immáron megállapodtak, gyerekeiket focimeccsre viszik (jó poénlehetőség, ki is használják - majd kvázi elfelejtik a csemetéket), ezért hirtelen az előző részek szenzációsan elkapott mellékszereplői kerülnek fókuszba: főleg Gibert felügyelő. Gibert ütődöttsége mellékszereplőként remekül szolgálta a filmet, ahogy Alain (a néger zsaru) gyengeelméjűsége is, viszont a karakterek élére emelve őket sokkal inkább fárasztóak, mint poénosak. Sajnos. (Gibert-rajongóknak éppen ezért is kötelező a film.)
Ja, hogy a történet? Minimális. Ezúttal egy veszedelmes belga bűnöző Kongóba szállítását kellene felügyelnie a díszes rendőri társaságnak, ami természetesen nem megy, így kénytelen-kelletlen Daniel is besegít a tömeggyilkos elkapásába. Nesze semmi, fogd meg jól. Az elején a focis tematika még reményt adott a nézőnek, hogy Bessonnak végre valami új is az eszébe jutott, de utána sajnos az egész film egy lejtmenet pár jó, sok kevésbé jó, már látott poénnal és olyan gyenge krimiszállal, hogy az ember komolyan visszasírja a harmadik részt. Vannak színvonalas bugyuta filmek, de sajnos a T4xi nem tartozik közéjük. Mindent összevetve gyengécske lett, el lehet ugyan röhögcsélni a filmen, de a fenti negatívumok miatt a verdikt nem lehet pozitív.
Egy biztos: a film sikerre van ítélve és a közönségreakciókat elnézve siker is lesz, hiszen még mindig jóízű röhögés kíséri a poént, amikor a gyanútlan utas lehányja magát egy taximenet után. És ha siker, akkor jön az ötödik rész is. Végülis a remény hal meg utoljára, de ráférne egy kis vérfrissítés a sorozatra.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése